Amatör undrar hur el fungerar...

Precis, 230V är inte så farligt som man tror. Det sticker till lite snabbt och man får sätta sig en stund, men sen är'e ba & försöka igen :tummenupp
Han behöver inte ens ringa en elektriker. Räcker med nån amatör som har lite koll.
Sånt där brukar jag fixa själv, och jag är inte elektriker....

Visst har man fått en och annan liten kyss genom åren men jag lever :)

Har man otur så dör man av 230 V. Det händer ett antal gånger per år i Sverige. Jag antar att ni skämtar men det är inte säkert att alla fattar det.

Jordfelsbrytare fungerar även om man inte har jordade uttag, den mäter skillnaden mellan fas och nolla går det 10A i fasen bör det gå lika mycket tillbaka i nollan, skiljer det 0.008A eller vad nu gränsen är så löser den ut.
En jordfelsbrytare för personskydd löser normalt ut vid 30 mA. Normalt finns det dock redan en viss jordström i tex kyl/frys och gamla apparater. Om ett fel med 20 mA jordström uppträder så finns det alltså en stor sannolikhet att jordfelsbrytaren löser ut.

Har man otur så dör man av 230 V. Det händer ett antal gånger per år i Sverige. Jag antar att ni skämtar men det är inte säkert att alla fattar det.

En jordfelsbrytare för personskydd löser normalt ut vid 30 mA. Normalt finns det dock redan en viss jordström i tex kyl/frys och gamla apparater. Om ett fel med 20 mA jordström uppträder så finns det alltså en stor sannolikhet att jordfelsbrytaren löser ut.

Äh hjärtstopp är bara psykologiskt ungefär som elallergi och hjärnscellsbrist....:D

Äh hjärtstopp är bara psykologiskt ungefär som elallergi och hjärnscellsbrist....:D
Du som studerar till läkare, hur påverkas vitala organ/celler av 230v genom kroppen i den stund som det tar för kroppsreflexen att släppa strömkällan?
Jag har fått mig några stötar, vissa där det bara kliat lite i hand/arm och andra där det huggit till och pirrat ordentligt i hjärtat en stund efteråt. Borde jag vara död?