Amatör undrar hur el fungerar...

Precis, 230V är inte så farligt som man tror. Det sticker till lite snabbt och man får sätta sig en stund, men sen är'e ba & försöka igen :tummenupp
Han behöver inte ens ringa en elektriker. Räcker med nån amatör som har lite koll.
Sånt där brukar jag fixa själv, och jag är inte elektriker....

Visst har man fått en och annan liten kyss genom åren men jag lever :)

Har man otur så dör man av 230 V. Det händer ett antal gånger per år i Sverige. Jag antar att ni skämtar men det är inte säkert att alla fattar det.

Jordfelsbrytare fungerar även om man inte har jordade uttag, den mäter skillnaden mellan fas och nolla går det 10A i fasen bör det gå lika mycket tillbaka i nollan, skiljer det 0.008A eller vad nu gränsen är så löser den ut.
En jordfelsbrytare för personskydd löser normalt ut vid 30 mA. Normalt finns det dock redan en viss jordström i tex kyl/frys och gamla apparater. Om ett fel med 20 mA jordström uppträder så finns det alltså en stor sannolikhet att jordfelsbrytaren löser ut.

Har man otur så dör man av 230 V. Det händer ett antal gånger per år i Sverige. Jag antar att ni skämtar men det är inte säkert att alla fattar det.

En jordfelsbrytare för personskydd löser normalt ut vid 30 mA. Normalt finns det dock redan en viss jordström i tex kyl/frys och gamla apparater. Om ett fel med 20 mA jordström uppträder så finns det alltså en stor sannolikhet att jordfelsbrytaren löser ut.

Äh hjärtstopp är bara psykologiskt ungefär som elallergi och hjärnscellsbrist....:D

Äh hjärtstopp är bara psykologiskt ungefär som elallergi och hjärnscellsbrist....:D
Du som studerar till läkare, hur påverkas vitala organ/celler av 230v genom kroppen i den stund som det tar för kroppsreflexen att släppa strömkällan?
Jag har fått mig några stötar, vissa där det bara kliat lite i hand/arm och andra där det huggit till och pirrat ordentligt i hjärtat en stund efteråt. Borde jag vara död?

Nej, du ska ha en "kulodosa/anslutningsdosa" som du kopplar allting i. Med en sån monterad så kan det inte gå fel, dra bara ur proppen först.
Jordfelsbrytare är som sagt inte alls en dum idé att ha i sin central, med en sådan så kan till och med ungarna lära sig koppla elen :näsblod

Edit/ Det är inga problem att koppla in jordfelsbrytare i centralen i ditt hus, sen om den gör någon nytta är en annan femma då du inte har jord på alla förbindelser misstänker jag. En elektriker bör fixa det på mindre än två timmar, material 400:-.
Tack! Nu känner jag mig redo att ta itu med alla möjliga elinstallationer. :)

Du som studerar till läkare, hur påverkas vitala organ/celler av 230v genom kroppen i den stund som det tar för kroppsreflexen att släppa strömkällan?
Jag har fått mig några stötar, vissa där det bara kliat lite i hand/arm och andra där det huggit till och pirrat ordentligt i hjärtat en stund efteråt. Borde jag vara död?

För de strömstyrkor som är aktuella vid 230 V AC över kroppen är det främst två faror. Det ena är hjärtkammarflimmer, vilket hindrar hjärtats förmåga att pumpa blod effektivt. Det andra är att musklerna krampar och det kan vara svårt att "släppa taget". Om du exempelvis ligger i badkaret och hårtorken ramlar ner i vattnet kan du få väldigt svårt att ta dig ur badkaret, samtidigt som det blir svårt att andas eftersom andningsmusklerna krampar.

En jordfelsbrytares inställning på 30 mA är gjord för att de flesta (dock inte alla!) ska kunna släppa taget själv. Alltså ungefär på gränsen för allvarliga muskelkramper.

Du [Boris Jr] som studerar till läkare, hur påverkas vitala organ/celler av 230v genom kroppen i den stund som det tar för kroppsreflexen att släppa strömkällan?

För de strömstyrkor som är aktuella vid 230 V AC över kroppen är det främst två faror. Det ena är hjärtkammarflimmer, vilket hindrar hjärtats förmåga att pumpa blod effektivt. Det andra är att musklerna krampar och det kan vara svårt att "släppa taget". Om du exempelvis ligger i badkaret och hårtorken ramlar ner i vattnet kan du få väldigt svårt att ta dig ur badkaret, samtidigt som det blir svårt att andas eftersom andningsmusklerna krampar.

En jordfelsbrytares inställning på 30 mA är gjord för att de flesta (dock inte alla!) ska kunna släppa taget själv. Alltså ungefär på gränsen för allvarliga muskelkramper.
Inget fel på självförtroendet här inte. :rolleyes:

"Jorda du, så slipper prästen" - heter det. :gnissla

Sånnt där lär sig alla som sysslar med el. Man behöver inte vara expert på den mänskliga kroppen..

Jag har också fått lära mig allt det där i olika elsäkerhetskurser, minst två gånger har jag dessutom skrivit prov på elsäk, och jag har bara en gammal förfallen begränsad behörighet.

Det är dock jäkligt länge sedan och det mesta är glömt, eftersom jag aldrig har jobbat med det.

Svaret är rätt dessutom. Lite pirr i musklerna är inte farligt men ventrikelflimmer är spännande åtminstone för ambulanspersonalen....

Ähh, det är bara att stoppa hjärtat lite tvärt och sedan skjuta igång det igen...

Alla mår bra av en liten Reboot emellanåt.

Inget fel på självförtroendet här inte. :rolleyes:

Det kommer ifrån rätt person:gnissla

Du skulle nog må bra av en ordentlig stöt. Då kanske du äntligen lär dig att låta bli farliga saker som du inte har någon som helst koll på!

Nu är de verkar vara några elkunniga och skriver.
Är sockerbitar "ok" att använda vart man en vänder sig ser man de dära
skruvkorks grejerna vilket för mig känns mindre säkert en vad en sockerbit gör? Bara en fundering

Nu är de verkar vara några elkunniga och skriver.
Är sockerbitar "ok" att använda vart man en vänder sig ser man de dära
skruvkorks grejerna vilket för mig känns mindre säkert en vad en sockerbit gör? Bara en fundering

Thorsmans "hattar" är det säkraste man kan använda, du sliter av kabeln innan dom släpper.

Sockerbit är semi OK att använda, OK i kopplingsdosor där det inte finns någon möjlighet till dragbelastning tycker jag.
Vad föreskrifter säger vet jag inte.

Thorsmans "hattar" är det säkraste man kan använda, du sliter av kabeln innan dom släpper.

Sockerbit är semi OK att använda, OK i kopplingsdosor där det inte finns någon möjlighet till dragbelastning tycker jag.
Vad föreskrifter säger vet jag inte.

Inte direkt praktiska då de tar stor plats i en kopplingsdosa, då de sitter i många taklampor så lär dom nog vara godkända, men varför inte "torix"?

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back