Övningskörning

Astaban

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
03 Yamaha r6
Tjena.

Jag har en fråga jag försökt fått fram svar på i någon vecka. :huvet
Det är så att jag letar efter min första hoj, ska bli en r6a.
Ska övningsköra med min far privat.

På Trafikskolors rikförbund ( str.se )
står det följande ..

Särskild krav vid övningskörning med motorcykel utan begränsning

* För att få övningsköra måste du ha fyllt 20 år.

* Du får endast övningsköra med motorcykel som har en motoreffekt som överstiger 25 kW och ett förhållande mellan motoreffekt och vikt som överstiger 0,16 kW/kg

Till frågan..
Är det så att jag måste strypa ner den till 25 Kw och köra med begränsning medans jag övningskör?
Som jag fattat det måste man ha haft kort med begränsning i 2 år innan det går över till utan begränsning,
eller är jag helt fel ute:confused:
Jag hinner fylla 20 år innan jag börjar övningsköra.

Både min far och jag tyckte detta var väldigt krångligt, så tänkte fråga er som redan har kort. :tummenupp

Tacksam för svar! :)

Ja, du är ute och cyklar, utan motor..

* Du får endast övningsköra med motorcykel som har en motoreffekt som överstiger 25 kW och ett förhållande mellan motoreffekt och vikt som överstiger 0,16 kW/kg

Överstiger i stycket ovan betyder inte att du måste strypa ner den..

Ja, du är ute och cyklar, utan motor..

Överstiger i stycket ovan betyder inte att du måste strypa ner den..

Kanske låter som en väldigt dum fråga ja.
Hade hakat upp mig på ifall man var tvungen att ha haft kort i två år innan man började med utan begränsning.
Ville veta säkert.
Ursäkta för en onödig tråd.
Tack för svar.

Lite onödigt att övningsköra om man redan har körkort kan man ju kanske tycka :P

Tråd i fel forumsdel.

Dock, så fyller du i handledarpappren att du ska övningsköra A utan begränsning, så slipper du det bekymmret.

Men vid själva uppkörningen så är det 25 kw som gällerför hojen ifall du då kör upp för A-kort med begränsnig.

Sen så är det två år begränsat eller så gör du en ny uppkörning efter du har fyllt 21

Last edited by a moderator:
Tråd i fel forumsdel.

Dock, så fyller du i handledarpappren att du ska övningsköra A utan begränsning, så slipper du det bekymmret.

Men vid själva uppkörningen så är det 25 kw som gällerför hojen ifall du då kör upp för A-kort med begränsnig.

Sen så är det två år begränsat eller så gör du en ny uppkörning efter du har fyllt 21

hmm kan tilllägga att för att få köra upp på obegrensad MÅSTE hojen ha över 750cc och över 25kw. så vet igentligen inte om han kan köra upp med en r6a ostrypt. Om den är ostrypt så har den under 750cc och därför inte klassad som tung, men den har över 25kw och klassas därför inte som mellan heller. lite moment 22 här:P

Tråd i fel forumsdel.

hmm kan tilllägga att för att få köra upp på obegrensad MÅSTE hojen ha över 750cc och över 25kw. så vet igentligen inte om han kan köra upp med en r6a ostrypt. Om den är ostrypt så har den under 750cc och därför inte klassad som tung, men den har över 25kw och klassas därför inte som mellan heller. lite moment 22 här:P

där har du lite fel men ändå, skall du ta för obegränsad skall det va minst 700cc å inte understiga 35kw^^

där har du lite fel men ändå, skall du ta för obegränsad skall det va minst 700cc å inte understiga 35kw^^

Tänkte du rätt...
Eller var det så otydligt

Hans symaskin har jag inte kommenterat när det gäller uppkörning för A- begränsad, dock får han övningsköra utan strypning, men han får inte köra upp på den för tung....men det är ju inte fallet heller.

Last edited:
var egentligen inte dig jag skrev till utan Balahue,, var mest siffrorna jag reagera på, han skrev "hmm kan tilllägga att för att få köra upp på obegrensad MÅSTE hojen ha över 750cc och över 25kw" sen att din kommentar låg över såg jag inte änns=/ 750cc å 25 kw stämmer ju inte så jag bara rätta till dom lite

Om du nu är 19, kommer fylla 20 innan du börjar övningsköra, samt inte har MC-kort (begränsad, vilket jag tvivlar på då du inte behövt köra upp igen för obegränsad behörighet) så kan/får du INTE övningsköra/köra upp på din ostrypta R6:a.

Ska du ta obegränsad A-behörighet ska du ha fyllt 21. Har du tagit A-begränsad vid 18 så blir det automatiskt obegränsat när du fyller 20.

Så har jag lärt mig iaf. Lägger in en brasklapp då jag är jäkla trött och är inne på andra biran... :fyllisar

Edit: Här kan du läsa mer: http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/

Last edited:
Det går inte att köra upp på en R6a då den har för liten volym för obegränsad(måste vara över 700 cc) och för hög effekt för att kunna köras som begränsad. :huvet

Det går inte att köra upp på en R6a då den har för liten volym för obegränsad(måste vara över 700 cc) och för hög effekt för att kunna köras som begränsad. :huvet

...men han kan övningsköra ifall man peta i en kråka i fältet för obegränsat. Liten tröst i det hela. :)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back