Triumph Daytona 675-tråden!

en liten tokig fråga.. eller kanske inte så tokig.. rätt tråd att ställa den i iaf.
Är ju 950 SuMo åkare i vanliga fall.. men ska nu hälsa på en kompis utomlands och har möjlighet att hyra/låna en Daytona -10 i 4 dagar..

Som en icke supersport åkare är jag lite rädd för att det blir för mycket power med en Daytona? Hur "svår" är den att hantera?

Blir ju lugn körning.. inge banrace (vilket iof hade varit grymt skoj!)..

Inget du behöver oroa dig för. En 950 v-twin har ju ett rejät mycket maffigare vrid. Du kommer bli förvånad över hur lättkörd trajjan är i jämförelse. Mycket jämnare effektleverans än en twin. Inte alls så mycket av/påkänsla. Klart du skall hyra/låna en daytona. Men förbered dig på att du måste byta till en sen:banana
 
premiär turen idag och varje litet gaspådrag är som en liten orgasm :).. har bara superlativ att säga om denna pärla till hoj :):)
kom på mig flera gånger med att sitta med ett stort leende. äntligen är säsongen igång..

Haha, jag tog också min första tur i dag - faktiskt första gången jag körde den alls :yoparty Grym hoj - satt också och flinade:tummenupp
 
Last edited:
Jo jag är också rätt kort, 178, och har korta ben.

De där såg ju fina ut, tidsåtgång för att byta?

Tja, 2 timmar tog det säkert, men det innefattar följande: några svordomar över glömd LocTite, p.g.a. det några demonteringar igen, ett par pilsner under tiden och lite meditation och beundran av mitt handaverk efter :)

Tror de kostade mig £240 GBP med frakten på Ebay(begagnade då..).

15 Mil idag förövrigt..sitter som gjuten på hojen :yoparty
 
Yepp! Triumph säljer och monterar STM:s slirkoppling, den ingår i race-kittet till Trajjan. Kostar förmodligen 8 - 10 kkr monterad:näsblod

Det är iofs inte svårt att montera den själv. Det som behövs är väl bara en sats hylsor och insex, momentnyckel, kvastskaft eller specialverktyg(?) vid demontering av korgen, en digitalkamera (för att komma ihåg hur det sitter ihop) samt en sexpack.

www.spoonvalleyracing.se (VR-8) säljer också STM, jag köpte min av honom och han lånar ut verktyget om man så vill och önskar.

En bild på monterad STM-koppling, den har en helt annan fjäderkonstruktion än originalkopplingen:

20080706217.jpg


Vet du om det skiljer nåt på den slirkopplingen som spoonvalley säljer gentemot den som triumph säljer själva. Det skiljer 3.000 kr i pris men jag får känslas av att det är exakt samma koppling?
Lite experthjälp tack:tummenupp
 
Nej, det är precis samma koppling som Vr-8/Spoonvalley säljer, jag köpte min koppling av honom.

carlb skrev:
Vet du om det skiljer nåt på den slirkopplingen som spoonvalley säljer gentemot den som triumph säljer själva...
 
Haha, jag tog också min första tur i dag - faktiskt första gången jag körde den alls :yoparty Grym hoj - satt också och flinade:tummenupp

var min första tur på en D675a med.. men det var en mycket härlig upplevelse, framför allt motorljudet.. gör ju inte att men ser fram mot säsongen mindre.. :yoparty
 
Nu har man hunnit köra ca 10-15 mil och kunde inte varit mer nöjd:banana har dock två frågor:

är det någon som har sänkt sin 675a och isåfall hur påverkade det väghållningen? jag är 168 kort och sitter och vippar på sadeln vid varje stop:gnissla

sedan undrar jag om någon har nått tips för att minska av/på känslan som uppstår när man precis har släppt gasen och ska "smyga" igång igen? Jag har bytt gas till speed-triplen.

Glad Påsk
Mvh
Magnus:krama
 
Inget du behöver oroa dig för. En 950 v-twin har ju ett rejät mycket maffigare vrid. Du kommer bli förvånad över hur lättkörd trajjan är i jämförelse. Mycket jämnare effektleverans än en twin. Inte alls så mycket av/påkänsla. Klart du skall hyra/låna en daytona. Men förbered dig på att du måste byta till en sen:banana

Hehe.. ja risken finns ju alltid! :D

Annan fråga.. om man har en vattentät duffelbag.. hur går det att fästa bak? tänkte mest eftersom utblåset är där.. så man inte smälter väskan eller något :/
 
Besiktning av hojen imorgon. Hoppas den går igenom.
Har bytt tillbaka till alla orginaldelar förutom slipon:et. Packade det med "detostop" för att få ner ljudet lite.

@Roffe: Sen blir det svetsat grenrör och ny ECU samt nylackade kraschkåpor.
 
Nu har man hunnit köra ca 10-15 mil och kunde inte varit mer nöjd:banana har dock två frågor:

är det någon som har sänkt sin 675a och isåfall hur påverkade det väghållningen? jag är 168 kort och sitter och vippar på sadeln vid varje stop:gnissla

Glad Påsk
Mvh
Magnus:krama

Om jag förstod det rätt kunde man sänka den max 4 cm och det skulle inte påverka väghållningen speciellt mycket enligt en försäljare jag prata med, alternativ två är att köpa en gel sadel som gör att den blir lite lägre.
 
premiär turen idag och varje litet gaspådrag är som en liten orgasm :).. har bara superlativ att säga om denna pärla till hoj :):)
kom på mig flera gånger med att sitta med ett stort leende. äntligen är säsongen igång..


Skönt nicklas, önskar dig stort lycka till med hojen. och kör försiktigt.

tyvär så kommer jag inte att köra hoj på ett tag, men till er alla:

Ta hand om er, och syns säkert på vägarna endå.


Mvh Erikson
 
Kul att så många har kommit ut ur ide! Undras hur det är norr över? Roffe, har permafrosten släppt än :hihi

Funderar på att byta till ett kugg mindre fram ... jag kan inte påminna mig att jag varvat ur cykeln på sexan på bana än, så hellre acc än toppfart.

Erfarenheter? Kedjan kan väl knappast behöva kortas?
 
Kul att så många har kommit ut ur ide! Undras hur det är norr över? Roffe, har permafrosten släppt än :hihi

Funderar på att byta till ett kugg mindre fram ... jag kan inte påminna mig att jag varvat ur cykeln på sexan på bana än, så hellre acc än toppfart.

Erfarenheter? Kedjan kan väl knappast behöva kortas?


Nej det kan jag inte tänka mig när det bara gäller en kugg men rätta mig gärna om jag har fel.

Glad påsk
 
Nu har man hunnit köra ca 10-15 mil och kunde inte varit mer nöjd:banana har dock två frågor:

är det någon som har sänkt sin 675a och isåfall hur påverkade det väghållningen? jag är 168 kort och sitter och vippar på sadeln vid varje stop:gnissla

sedan undrar jag om någon har nått tips för att minska av/på känslan som uppstår när man precis har släppt gasen och ska "smyga" igång igen? Jag har bytt gas till speed-triplen.

Glad Påsk
Mvh
Magnus:krama

Om jag förstod det rätt kunde man sänka den max 4 cm och det skulle inte påverka väghållningen speciellt mycket enligt en försäljare jag prata med, alternativ två är att köpa en gel sadel som gör att den blir lite lägre.

Hur skulle det gå till att sänka den isf? Kanske kan vara lite intresserad med, om det inte ändrar egenskaperna alls(vilket jag tror att det gör).
Jo, jag vippar också lite på den, men den är åas inte gjord för att stå stilla med, så jag biter nog ihop :gnissla
Gelsadel(Low) ser på jämförelsebilder ut att vara samma höjd som stdsadeln, möjligen är den lite smalare fram mot tanken. Finns en tråd om de olika sadlarna på Triumph675.net, bara att leta för jag hittar den inte just nu.
 
Justera bort så mycket som möjligt av spelet i gasrullen - hellre 0 än 2 mm som instruktionsboken säger. Problemet har sin grund i att hojen går för magert i "closed loop"-läget, som är aktivt under gasavslag, tomgång och ev mycket små, konstanta trottelöppningar. Har Du slip-on, se till att ladda TOR-mappen i ECU, men för att bli riktigt bra behövs Tuneboy med avaktiverad smalbandslambda eller en moddad mapp. PC3 med O2-eliminator är ett annat alternativ.

För att sänka hojen behövs ett moddad länkage bak (bättre än förlängt hundben) och sedan höjer Du gaffelbenen i styrkronan. Sök på [Flux] poster på triumph675.net, han har strippat en D675 på kåpor och all onödig vikt, sänkt den 3-4 cm och redovisat sina erfarenheter och chassiinställningar. Han har ev några länkageplattor kvar, annars finns måtten redovisade om någon är sugen på att låta tillverka egna.

Chev Chelios skrev:
...är det någon som har sänkt sin 675a och isåfall hur påverkade det väghållningen?...

sedan undrar jag om någon har nått tips för att minska av/på känslan...Jag har bytt gas till speed-triplen...

@Saeco12 - Morr:( Jag skulle ändå föreslå +2 kugg bak i stället, Du får fram hjulet i svingen (kortare hjulbas), nästan samma utväxling och det är lite snällare mot kedjan. På rena banhojar är -1/+2 tämligen vanligt, men jag fick bra resultat med endast bakdrevet (varvar ut hyggligt fort men funkar ändå bra på landsväg).
 
Säsongen har startat!

Hade idag premiär turen och det känns väl alltid mer eller mindre stelt och jävligt, dock så måste jag bara konstatera att dom kr slirkopplingen kostade var väl investerade pengar. Peta ner och släpp kopplingen och det bara surrar och bromsar hur mjukt och fint som helst, vilket resulterade i ett as garv bakom visiret! En ganska bra premiär faktiskt! :Bugar
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top