Poffar vid avslag trots bänkning?

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Jag har en Kawa zx9r -98 med slipon.

Efter att ha hört poffar/lågaljudda smällar vid avslag och läst några trådar på mekforumet fick jag intrycket att det troligtvis berodde på för snål bränsleblandning.

Sagt och gjort så lämnade jag in hojen för bänkning och justering. De frågade mig om jag ville köpa ett dynojet-kit, men efter att ha läst mycket negativt om kvaliten på dem, samt även att de inte funkar alls till min modell så avstod jag från det.

När jag hämtade ut hojen så fick jag ett papper med en fin graf med lambda 13,2:1 eller så, verkar ju bra enligt vad jag förstått. Men hojen poffar fortfarande vid avslag en del.

Nu gjorde jag iochförsig denna bänkning i oktober förra året, bara några veckor innan jag ställde undan den för vintern, så lufttemperaturen var kanske 17-18 grader när jag körde den efter bänkningen, men det borde väl inte göra så stor skillnad, det är ju trots allt ingen tvåtakts racer vi talar om här?

Min fråga är alltså om det är troligt att det är något annat som gör att den poffar vid avslag, eller om det är så på just den modellen, eller om rentutav bänkningen inte håller vad den lovar?

Ursäkta om jag verkar lite överspänd, men har läst att man kan smälta ventiler vid för mager blandning och jag vill att min hoj ska gå bra :gnissla

Den har förgasare och TPS om det gör någon skillnad. Även ett system som blandar luft i avgassystemet.

Mätningen av lambda blev väl bara gjord på fullgas va?
Men det är i och för sig på fullgas det är mest kritiskt att den inte går för snålt. Nu är dit problem vid gasavslag. Alltså har inte huvudmunstyckena någon inverkan till det problemet.

Går den bra när du krypkör? Det är absolut viktigast. Då har du ganska bra blandning.

Mest troligt är det packningarna till avgasröret vid topplocket som läcker. Vad gasavslag suger det då in luft där och det blir en efterförbränning i avgasröret. Egentligen ingenting farligt. Byt packningarna om du vill slippa skönhetsfelet.

Mats

Att hojen poffar vid avslag beror på att tomgångsmunstycket "bottnar" kapacitetsmässigt vid motorbroms. Blandningen magras och avgassmällar uppstår då ofta på hojar med öppna avgassystem. Det har inget med bestyckning av nål och huvudmunstycka att göra. Det är heller inte motorskadligt, även om det sliter på ljudämparen/ljuddämparullen.

Om du vill kan du testa att göra tomgångsblandningen lite fetare mha luftskruvarna för att se om det blir bättre. Kolla även att slipjointen till ditt slip-on inte läcker. Om den är glapp/läck så lägg vanligt silikon i slipjointen innan du sätter ihop den. Vanlig silikon tätar och tål värmen bra. Kolla även grenrörspackningarna vid toppen, motorn kan suga luft även där.

Även ett system som blandar luft i avgassystemet.
Det systemet (Secondary Air Injection) kan, som bbird redan sagt, orsaka detta. Det systemet gör är ju att tillsätta luft i grenröret för att förbränna rester så att utsläppsvärdena blir bättre. Detta kan orsaka en del smällar.

Nu kan det ju naturligtvis vara något annat också, men det skulle vara det första jag tittade på i det här scenariot.

Tack för alla svar! Blev tyvärr sängliggandes några dagar så har inte kunnat svara tidigare :nurse Det är tack vare er som det här forumet är vad det är! :tummenupp

plugga igen systemet som blandar luft i avgassystemet

Bra idé, ska prova det!

Mätningen av lambda blev väl bara gjord på fullgas va?
Men det är i och för sig på fullgas det är mest kritiskt att den inte går för snålt. Nu är dit problem vid gasavslag. Alltså har inte huvudmunstyckena någon inverkan till det problemet.

Går den bra när du krypkör? Det är absolut viktigast. Då har du ganska bra blandning.

Mest troligt är det packningarna till avgasröret vid topplocket som läcker. Vad gasavslag suger det då in luft där och det blir en efterförbränning i avgasröret. Egentligen ingenting farligt. Byt packningarna om du vill slippa skönhetsfelet.

Mats

Japp, stämmer, bara testad på fullgas såvitt jag vet. Den går bra när jag krypkör tycker jag, inga problem där. Intressant det du säger om packningarna, mycket bra att veta.

Last edited:
Att hojen poffar vid avslag beror på att tomgångsmunstycket "bottnar" kapacitetsmässigt vid motorbroms. Blandningen magras och avgassmällar uppstår då ofta på hojar med öppna avgassystem. Det har inget med bestyckning av nål och huvudmunstycka att göra. Det är heller inte motorskadligt, även om det sliter på ljudämparen/ljuddämparullen.

Om du vill kan du testa att göra tomgångsblandningen lite fetare mha luftskruvarna för att se om det blir bättre. Kolla även att slipjointen till ditt slip-on inte läcker. Om den är glapp/läck så lägg vanligt silikon i slipjointen innan du sätter ihop den. Vanlig silikon tätar och tål värmen bra. Kolla även grenrörspackningarna vid toppen, motorn kan suga luft även där.
god has spoken.

Ännu ett otroligt bra och upplysande svar! Visste inte alls om att det även kunde vara en naturlig reaktion så att säga. Ska kontrollera de andra sakerna också. :Bugar

Det systemet (Secondary Air Injection) kan, som bbird redan sagt, orsaka detta. Det systemet gör är ju att tillsätta luft i grenröret för att förbränna rester så att utsläppsvärdena blir bättre. Detta kan orsaka en del smällar.

Nu kan det ju naturligtvis vara något annat också, men det skulle vara det första jag tittade på i det här scenariot.

Japp, ska prova plugga det och se om det gör någon skillnad. Bryr mig egentligen inte om "skönhetsfel" utan bara om funktionen, men intressant att veta. Tack för ditt svar.

god has spoken.

Ibland har man tur, inte bara gud utan jesus mfl också i samma tråd :tummenupp Sporthoj ->:banana

Last edited:
Japp, ska prova plugga det och se om det gör någon skillnad.
Triumph har på vissa marknader SAI monterat. Dessa hojar har en tendens att poffa och smälla mer på avslag än vad standardtrajjan gör, så därför är det vanligt att detta system demonteras. Det ger tydligen också en viss temperatursänkning när den extra förbränningen i grenröret inte längre sker.

På trajjan brukar man plocka bort hela kittet, montera täckplattor där ventilerna satt och mappa ECU med en mapp utan SAI. Mest för att bli av med onödig "vikt" då prylarna inte används längre.

Jag har ingen aning hur systemet ser ut på din hoj, det kanske är lite mer rakt på sak där.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back