Hur tänkte arbetsförmedlingen nu ??

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date
Näe, jag menar att man ska få bo kvar där man har sina rötter, så långt som möjligt.

Det är väl ingen som tvingats någonstans sedan baltutlämningen? Du kan få bo i din mur i tvåhundra år till, I am sure.

Varför flytta norrlänningar till stockholm, har inte ni egna bidragstagare att sätta i arbete där nere?

Så vitt jag vet får den som är bäst lämpad jobben i Stockholm o avsett härkomst.

Arbetsförmedlingen hittar inte på några egna regler- det är regering och riksdag som gör det. Och för att få ett jobb så måste det finnas någon som vill anställa dig dom flesta tror att arbetsförmedlingen har en stor säck med jobb som dom delar ut. Ett arbete är ingen mänsklig rättighet. Det vi har rätt till från samhället är ett försörjningsstöd(socialbidrag) om man inte kan försörja sig själv

Tja, om ni vill pissa på det eran farfarsfar, farfar, far och sedemera ni själva har slitit med, sälja det till en tysk jakt-turist som i sin tur säljer skogen på rot och lämnar ett kalhygge efter sig, så, ni har gjort ert val.

...

Näe, jag menar att man ska få bo kvar där man har sina rötter, så långt som möjligt.

Man får bo kvar.

Det man inte får är offentlig finansiering av detta kvarstannande hur länge som helst.

De enda som pissar på det deras förfäder har byggt upp är möjligen de arvtagare som inte sett till att det kan bevaras i släktens ägo utan stöd från det offentliga. Det är också där de, och ingen annan, gjorde ett val.

Hade de sett till att ordna försörjningen hade det inte varit ett problem. Hade de valt att bibehålla det sätt farfar levde på (vedeldning, utedass, inget bredband) hade det förmodligen inte heller varit ett problem. Dock är det kanske inte lika kul att baxa upp sten ur åkern tolv timmar om dagen som att gå omkring och titta på den stenhage som farfar byggde. Jag är rätt säker på att farfar inte heller uppskattade det...

Ha kaka, äta kaka...

jag minns sist jag var arbetslös och skulle på en sk nyinformations träff..där fick vi bland annat höra att om vi inte dansade enligt AF´s pipa skulle tumskruvarna dras åt..

Men det jag ville berätta var en tjej som just flyttat upp från skåne som nu var arbetslös.
Hennes historia var, hon hade jobb,2 ungar i skola och gubben hade blivit arbetslös i malmöområdet.

Gubben blev erbjuden ett jobb i västerås som jag bodde då och arbetsförmedlingen fick tyvärr nys om detta erbjudande och sa att om du inte tar detta jobb så drar vi in a-kassan.

Efter många månder av pendling för han och för henne och honom att sy ihop skola för ungarna,hämtning osv osv så blev dom mer el mindre tvungna att flytta hela familjen.
Så med en förlust på försäljning av huset så flyttade dom upp.

Nu gick hon arbetslös och han hade jobb...va faan vann dom på det undrar man...:va

Visst ska man vara beredd på att ta jobb på annan ort om man är arbetslös men det får ju ändå finnas begräsningar.

Arbetsförmedlingen hittar inte på några egna regler- det är regering och riksdag som gör det. Och för att få ett jobb så måste det finnas någon som vill anställa dig dom flesta tror att arbetsförmedlingen har en stor säck med jobb som dom delar ut. Ett arbete är ingen mänsklig rättighet. Det vi har rätt till från samhället är ett försörjningsstöd(socialbidrag) om man inte kan försörja sig själv

visst är det regeringen som stiftar lagarna..MEN det är ett visst tolkningsutrymme i dessa som arbetsförmedlingen och andra myndigheter utövar...som ibland går väldigt snett vilket fallen i AD visar..

Visst, när arbetslösheten är nere på noll i storstäderna och dom lediga jobben ligger ute månad efter månad då kan man börja sätta an tumskruvarna på såna som inte har rotat sig.

Det är helt ok med mig, men ni småbarnsföräldrar i stockholmstrakten, hur lockande skulle det vara för er att riva upp er familj och tvångsförflyttas ut i ett risigt miljonprogram med hög brottslighet och sätta era barn i skola där ?

Det är dit man hamnar när man måste flytta snabbt och inte har någon lokalkännedom och inga kontakter.

Visst, när arbetslösheten är nere på noll i storstäderna och dom lediga jobben ligger ute månad efter månad då kan man börja sätta an tumskruvarna på såna som inte har rotat sig.

Det är helt ok med mig, men ni småbarnsföräldrar i stockholmstrakten, hur lockande skulle det vara för er att riva upp er familj och tvångsförflyttas ut i ett risigt miljonprogram med hög brottslighet och sätta era barn i skola där ?

Det är dit man hamnar när man måste flytta snabbt och inte har någon lokalkännedom och inga kontakter.

Fast nu är det ju det där med måste igen... Man MÅSTE inte göra det, man kan helt enkelt bo kvar och försöka försörja sig på annat än a-kassa. Att möjligheten ens finns är ju helt otroligt stort men jag tror inte många förstår det, inte de yngre åtminstone.
Jag pratade med en tjej från Chile som har flyttat hit med sin unge, det tog en stund för henne att inse hur det fungerade här i Sverige då deras sociala skyddsnät i bästa fall levererar ett härbärge där man KANSKE kan få ett mål mat.

Man måste inte flytta om man inte vill, men vill man ha a-kassa så får man fan ta och rätta sig efter de bestämmelser som finns, oavsett om det innebär att man måste lämna gården i norrland eller flytta in i Rinkeby.

Så.. Förstår jag dig rätt? Du är alltså upprörd över att hon får hjälp?

Nej det gör du inte, det krävs mer än så för att göra mig upprörd.

Poängen var väl snarare att regeln om "flytta annars får du ingen akassa" används på tok på fel sätt ibland, även om jag kan se behovet av att ha en sådan regel i vissa fall.
Kan även nämnas att detta var ingen liten flytt från landsbygden in till stan det var tal om, snarare 50mil från stad till stad.

Att riskera att bli helt utan pengar kan upplevas som en ganska tvingande omständighet.

Gruvan i svappavara ska visst expandera, visst finns det arbetslösa människor i stockholm ni kan skicka upp?

Dom har ju råd med byns finaste villor och en ny snöskoter när dom har sålt sin etta innanför tullarna.

Eller att låta frun gå hemma arbetslös, för alla kan ju inte då jobb efter flytten heller, om ni inte tar med er era gamla föräldrar upp förstås, då expanderar ju hemtjänst behovet också, dessutom får ni ju ha dom nära till.

Nu ska jag åka till mina föräldrar och skotta snö!

Ja.

Bidragstagande är dock av ondo iom det har visat sig att det är beroendeframkallande....

ÄR ARBETSLÖSHETEN PÅ DOM ORTER MAN SKA FLYTTA TILL 0%?

Om inte, varför då inte sysselsätta dom bidragstagare som bor där först?

Väldigt många norrlänningar i byggsektorn åker söderut och jobbar några år när dom är unga, för att sedan jobba på hemmaplan, bilda familj, skaffa hus och rota sig.

Några väljer att stanna permanent.

Räcker inte den arbetskraftsinvandringen till storstäderna, där det påstås vara svårt att få boende, allt är så dyrt och det bara finns en bra motorcykelväg som alla åker flera vänder varje dag, då kanske vi skulle ta och flytta företagen norrut istället?

Det går ju att ta till ekonomiska styrmedel där också, så att ingen "tvingas" att flytta sitt företag, en rejäl skattehöjning där nere, eller skattebefrielse här uppe.

Här uppe finns billiga lokaler, billigt boende, saker påstås vara billigare här, flera bra motorcykelvägar och till på köpet bra snöskoterföre.

Och dessutom en massa arbetslösa jävlar, som då inte behöver flytta...

ÄR ARBETSLÖSHETEN PÅ DOM ORTER MAN SKA FLYTTA TILL 0%?

Kan mycket väl vara så, inom gruppen med en profil som precis motsvarar Kalle Karlsson, boende i Laisvall och arbetslös sedan tre år. När då någon i Tokholm vill anställa just Kalle eftersom en rekorderlig karl av hans kaliber aldrig lär uppstå inom tullarna (mycket sannolikt), är det då inte rätt rimligt att förvänta sig att han skall anta erbjudandet istället för att han skall fortsätta leva på mina och dina pengar?

Det går ju att ta till ekonomiska styrmedel där också, så att ingen "tvingas" att flytta sitt företag, en rejäl skattehöjning där nere, eller skattebefrielse här uppe.

Du menar att det borde finnas någon sorts regionalt investeringsstöd eller motsvarande?

Det skall dock vara sagt att resursöverföringen från glesbygden nog är större än resursöverföringen åt andra hållet. Det är fortfarande naturtillgångarna som driver Sverige, hur kraftig tillväxt det än ger att diverse tomtar sitter och gör webbsidor åt varandra, säljer hus och skyfflar värdepapper fram och tillbaka.

Kan mycket väl vara så, inom gruppen med en profil som precis motsvarar Kalle Karlsson, boende i Laisvall och arbetslös sedan tre år. När då någon i Tokholm vill anställa just Kalle eftersom en rekorderlig karl av hans kaliber aldrig lär uppstå inom tullarna (mycket sannolikt), är det då inte rätt rimligt att förvänta sig att han skall anta erbjudandet istället för att han skall fortsätta leva på mina och dina pengar?

Jo, så länge som Anita, sekreterare i djursholm flyttar till Laisvall om det finns ett ledigt sekreterarjobb där, istället för att leva på dina och mina pengar.

Fast det har ju aldrig hittils hänt, det vet både du och jag!

Det skall dock vara sagt att resursöverföringen från glesbygden nog är större än resursöverföringen åt andra hållet. Det är fortfarande naturtillgångarna som driver Sverige, hur kraftig tillväxt det än ger att diverse tomtar sitter och gör webbsidor åt varandra, säljer hus och skyfflar värdepapper fram och tillbaka.

Tja, jag ser inget hinder mot att Vattenfall lägger sina kontor där kraften hämtas, eller att skogsbolagen gör samma sak....

Då kan dom ju betala in skatten här uppe också, så har vi råd med några arbetslösa drönare till.

Last edited:
Jo, så länge som Anita, sekreterare i djursholm flyttar till Laisvall om det finns ett ledigt sekreterarjobb där, istället för att leva på dina och mina pengar.

Fast det har ju aldrig hittils hänt, det vet både du och jag!

Jag vet att precis det händer, med ungefär samma ramaskri hos de lattesörplande oduglingarna som tvingas lära sig dricka kokkaffe som det blir hos de teaterutbildade gårdsarvingarna som tvingas byta snöskotern mot en vespa.

Tja, jag ser inget hinder mot att Vattenfall lägger sina kontor där kraften hämtas, eller att skogsbolagen gör samma sak....

Det vore rimligt, men de behöver ju kunna köpa 75-kronors latte för sina miljonbonusar så det lär inte hända. :rolleyes:

Dessutom vore det farligt att ha ledningen så nära produktionen. Då kanske de skulle drabbas av faktisk kompetens inom verksamhetsområdet, helt enkelt genom att smittas av att vara på plats. Sådant är direkt diskvalificerande då man tävlar om bonusavtal. :rolleyes::rolleyes:

Då kan dom ju betala in skatten här uppe också, så har vi råd med några arbetslösa drönare till.

Också rimligt, med undantag för det syfte du anger.

Last edited:
Har man inte råd att ha det kvar om man flyttar så stannar man nog i det längsta och hankar sig fram och hoppas på att någon ny storindustri ska öppna på orten.
Ett fel som många "kvarboende" och andra arbetslösa också gör:
Går och väntar på att jobb bara ska dyka upp.
Aldrig att de själva ansvarar för sin egen försörjning/sysselsättning, sånt är ju nån annans (statens & företagarnas) uppgift!

En vidrig inställning enligt mej.

Tror då fan inte invandrare är rädda för att röra på sig.
Låter som att man inte heller vet hela historien bakom. Kan det vara så att personer med asylstatus kan tvingas flytta dit jobben finns? För som det fungerar nu arbetar många kommuner på det sättet att man får "stanna" i den kommun man kom till som asylsökande. Dvs kom man till Skellefte och fick sitt asyl så ordnar dem så att man får stanna här.

Det kan vara det som ändras. Alla andra "invandrare" är svenska medborgare och så vitt jag vet särbehandlas dem öht inte. slut på skitsnacket

Ett fel som många "kvarboende" och andra arbetslösa också gör:
Går och väntar på att jobb bara ska dyka upp.
Aldrig att de själva ansvarar för sin egen försörjning/sysselsättning, sånt är ju nån annans (statens & företagarnas) uppgift!

En vidrig inställning enligt mej.

Alla människor är inte födda till egenföretagare, speciellt inte på en avvecklingsort, där det mesta som har gått att bedrivas läggs ner för att det är olönsamt.

Men visst, där jag har min släkt (inlandet, mina föräldrar flyttade som sagt dit jobben fanns när jag var liten) går en efter en av småföretagarna i graven, medans somliga hittar nya infallsvinklar och har hur mycket jobb som helst.

Jag har släktingar av båda sorter, både dom som jobbar ihjäl sig, och dom som sitter på rumpan och väntar på att någon ska tvinga iväg dom och arbeta.

Andra bor kvar och långpendlar till annan ort för att jobba, men det går ju inte i det här landet där privabilism rankas strax efter pedofili på skamlistan, alla ska ju åka tunnelbana/pendeltåg till jobbet.

Det är jävligt glest mellan pendeltågen i ruskträsk, det kan jag lova.

Rent generellt tror jag inte att problemet med frivilliga livstidsbidragstagare är större här än någon annan stans i landet, låt säga att det är i snitt 2% över hela landet, sen har vi lite olika antal % som verkligen försöker få jobb och den siffran är något högre här.

Det kan ju då bero på att man har 100 potentiella arbetsgivare inom en radie på 15 mil här, medans man i mera tättbefolkade områden har kanske 1000.

Chansen att hitta ett jobb på vettigt pendlingsavstån ökar ju då något.

Nej, det ska ju vara en medborgerlig rättighet att på statens bekostnad bo kvar på föräldragården i nån liten skogshåla där man kan jaga, fiska och köra skoter runt husknuten.

Jag hoppas att du tvångsförflyttas någonstans där du inte kan köra motorcykel, det är helt klart jämförbart.

Och nej, jag är inte arbetslös, nej jag har ingen snöskoter, nej jag jagar inte, men jag har förmågan att inse att andra har intressen som dom brinner för, som dom skulle måsta ge upp ute i en stockholmsförort.

Man måste få ha lite livskvalitet.

Men visst, när arbetlösheten är 0% söder om dalälven, när det inte finns en enda människa där som lever på bidrag, när ni har städat framör er egen dörr, då kan vi skicka ner några bidragstagare till er lyckade människor, så att ni får sätta dom i arbete!

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...