Hur tänkte arbetsförmedlingen nu ??

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date

Nicotin

Guest
Såg just på rapport och nu läggs det som förslag att invandrarna kommer att bli tvungna att flytta dit jobben finns.

Men vänta nu, det har väl varit mångas verklighet som gått på a-kassa att tvingas ta erbjudna jobb oavsett vart i landet detta jobb finns.:va

Tja var ju så för mig när jag sökte jobb. Tror det handlar mer om nyanlända som blir tvungna att flytta dit det finns lediga jobb.

Idag kan du bosätta dig precis vart du vill utan att staten lägger sig i.

Om man går deras skitpraktik som elektriker lärling så får man inte räkna det som lärlingstid, vafan e då nyttan med det? Jobb får man inte iaf..

Jävla komunist fasoner..

Tja var ju så för mig när jag sökte jobb. Tror det handlar mer om nyanlända som blir tvungna att flytta dit det finns lediga jobb.

Idag kan du bosätta dig precis vart du vill utan att staten lägger sig i.
Mao är det ett bra förslag. antingen så eller att alla komuner ska ta emot viss % per invånar antal

Last edited:
Om man går deras skitpraktik som elektriker lärling så får man inte räkna det som lärlingstid, vafan e då nyttan med det? Jobb får man inte iaf..

Jävla komunist fasoner..

Mao är det ett bra förslag. antingen så eller att alla komuner ska ta emot viss % per invånar antal

ja jag ser inget negativt i det

Tanken är ju bra men är det någon som känner nån som "tvingats från hem och familj" för en anställning? känns som detta är lite uddlöst i dagens arbetsmarknadsläge, hur bra det än verkar på papperet.

Om alla andra, som har bostad och familj med rötter på en ort ska tvingas flytta till dom orter där det finns jobb så tycker jag definitivt att folk som bor i en lånad lägenhet på en ort där dom har rotat sig i ett år eller mindre kan göra detsamma.

Däremot vet jag inte om det löser grundproblemet.

Om alla andra, som har bostad och familj med rötter på en ort ska tvingas flytta till dom orter där det finns jobb så tycker jag definitivt att folk som bor i en lånad lägenhet på en ort där dom har rotat sig i ett år eller mindre kan göra detsamma.

Däremot vet jag inte om det löser grundproblemet.

Grundproblemet?

En polare blev nekad a-kassa pga att hon vägrade flytta från orten där hon bott i 20 år för att ta en anställning i en korvkiosk uppe i nån norrländsk stad som arbetsförmedlingen hade hittat åt henne.
Nu går hon på soc. istället.

Good times.

Nej elektrikerförbundet tycker iden med att man praoar 3 månader på statens bekostnad är puckad då många företag tar emot praktikanter men sen inte ger dom jobb som tanken är så därför godkänner dom inte det med motiveringen att arbetsförmedlingen är huvudarbetsgivaren.

Jävligt surt för en annan som har just 3 månader kvar på lärlingstiden..
Är ju sas liiite lättare att hitta jobb som förstaårs montör så jag hade kunnat stå ut med att jobba för 5500 i tre månader för att få ut behörigheten. En JÄVLA tur att jag ringde å kolla först.

En polare blev nekad a-kassa pga att hon vägrade flytta från orten där hon bott i 20 år för att ta en anställning i en korvkiosk uppe i nån norrländsk stad som arbetsförmedlingen hade hittat åt henne.

Good times.

Väldigt många människor i norrlands inland som har ärvt/tagit över föräldrarnas gamla gårdar uppmanas att sälja och flytta till en annan ort.

Problemen är många, dels är inte husen lättsålda, dels får man inte ens ihop en handpenning till en bostadsrätt i "stan", dels har man hela sitt umgänge och släkt på orten, man har som intresse att jaga och köra snöskoter.

Återstår att flytta till en nergången hyresrätt bland knarkare/alkoholister i utkanten av en stad där man inte känner någon, eller att stanna kvar där man trivs och redan har billigt boende och bli av med A-kassan...

Vi flytt int!

Väldigt många människor i norrlands inland som har ärvt/tagit över föräldrarnas gamla gårdar uppmanas att sälja och flytta till en annan ort.

Problemen är många, dels är inte husen lättsålda, dels får man inte ens ihop en handpenning till en bostadsrätt i "stan", dels har man hela sitt umgänge och släkt på orten, man har som intresse att jaga och köra snöskoter.

Återstår att flytta till en nergången hyresrätt bland knarkare/alkoholister i utkanten av en stad där man inte känner någon, eller att stanna kvar där man trivs och redan har billigt boende och bli av med A-kassan...

Vi flytt int!

Johorå, jag flyttade!

Någonstans måste man ändå dra gränsen. Släktgårdar i all ära, men hur länge skall det offentliga (d v s alla andra) finansiera möjligheten att bo kvar i släktgården och ägna sig åt huvudintressena jakt och skoter om förutsättningarna för att faktiskt skaffa sig en egen försörjning i trakten är ungefär noll?

Vill man bo kvar i släktgården får man helt enkelt se till att skaffa sig en möjlighet till försörjning där, eller kanske allt för ofta snarare "borde man ha sett till". Tyvärr är det väl för många så att de kanske skulle funderat på skogsbruksutbildning istället för de där roliga åren på mediaprogrammet, så idag är det offentlig försörjning eller försäljning för en billig peng och flytt som är de enda realistiska alternativen.

Sedan söker de a-kassa och annat stöd för att den mark som hör till släktgården inte räcker till för att hålla den levnadsstandard de vill ha. Nöjde de sig med den standard den gamla fina släktgården hade fram till femtiotalet skulle de säkert kunna klara sig fint på vad gården kan ge. Skall man däremot såväl bo lantligt som familjen gjort i fem generationer och ha bredband, elpatron istället för vedhuggning, två bilar för att kunna ta sig till snabbköp tre gånger i veckan, pizza oftare än pären och biobesök, resor till värmen och storstaden... ja, då hade man förmodligen behövt utöka gården kraftigt för länge sedan. Släpper de a-kassan och soc, nöjer sig med en sextiotalsskoter och accepterar ett fortsatt behov av begreppet schnellpisserskoen i det dagliga vokabuläret så kommer det nog att fungera bra ekonomiskt ändå.

Jag har haft hela mitt umgänge och släkt på en ort, och sedan hela mitt umgänge på åtminstone två andra orter, vilka jag sedan flyttat långt bort från för jobb och studier. Inte bor jag helt optimalt för mina fritidsintressen heller. Livet är hårt.

Jag är väl helt enkelt lyckligt lottad som är uppvuxen i hyresrätter. Därmed slapp jag bli en av dessa utblottade stackare som fått ärva en gård och som därför måste gå på bidrag. Inte hade vi råd med någon skoter heller, så även där hade jag en enorm tur som inte blev bojad till det subarktiska och bidragsberoende via dödarremmen...

Good times.

Så.. Förstår jag dig rätt? Du är alltså upprörd över att hon får hjälp?

Jodå. Vi är många som flyttat. Dock är väldigt få av oss sossar.

Last edited:
Tja, om ni vill pissa på det eran farfarsfar, farfar, far och sedemera ni själva har slitit med, sälja det till en tysk jakt-turist som i sin tur säljer skogen på rot och lämnar ett kalhygge efter sig, så, ni har gjort ert val.

Mina föräldrar har varit så lyckligt lottade att vi har kunnat behålla släktgården och flytta till jobben vid kusten, nu går min far i pension snart och han räknar dagarna tills han kan flytta tillbaka.

Varenda sten i stenhagen är uppbruten ur åkern och ditlyft för hand utav hans förfäder, varenda stock i ladan har dom huggit i sin egen skog och varenda planka i huset har dom sågat, hyvlat och spikat dit själva.

Marken har varit deras och brukats av dom i över tvåhundra år.

Har man inte råd att ha det kvar om man flyttar så stannar man nog i det längsta och hankar sig fram och hoppas på att någon ny storindustri ska öppna på orten.

För det har ju alltid tidigare löst sig, det har ju alltid tidigare dykt upp något nytt, någon dag måste det ju vända....

Men sen finns det en hoper lata bidragstagare i inlandet också, det förnekar jag inte en sekund.

Tja, om ni vill pissa på det eran farfarsfar, farfar, far och sedemera ni själva har slitit med, sälja det till en tysk jakt-turist som i sin tur säljer skogen på rot och lämnar ett kalhygge efter sig, så, ni har gjort ert val.

Mina föräldrar har varit så lyckligt lottade att vi har kunnat behålla släktgården och flytta till jobben vid kusten, nu går min far i pension snart och han räknar dagarna tills han kan flytta tillbaka.

Varenda sten i stenhagen är uppbruten ur åkern och ditlyft för hand utav hans förfäder, varenda stock i ladan har dom huggit i sin egen skog och varenda planka i huset har dom sågat, hyvlat och spikat dit själva.

Marken har varit deras och brukats av dom i över tvåhundra år.

Har man inte råd att ha det kvar om man flyttar så stannar man nog i det längsta och hankar sig fram och hoppas på att någon ny storindustri ska öppna på orten.

För det har ju alltid tidigare löst sig, det har ju alltid tidigare dykt upp något nytt, någon dag måste det ju vända....

Men sen finns det en hoper lata bidragstagare i inlandet också, det förnekar jag inte en sekund.

Jag förstår inte problemet, man tvingas inte till något jobb för sakens skull utan för att man skall sluta få bidrag. Om man vill bo i en tvåhundra år gammal lada så är det väl ingen som stoppar en?

Du menar väl inte att de som har jobb att gå till skall finansiera något nostalgiskt mumbojumbo om en stenmur?

Jag förstår inte problemet, man tvingas inte till något jobb för sakens skull utan för att man skall sluta få bidrag. Om man vill bo i en tvåhundra år gammal lada så är det väl ingen som stoppar en?

Du menar väl inte att de som har jobb att gå till skall finansiera något nostalgiskt mumbojumbo om en stenmur?

Näe, jag menar att man ska få bo kvar där man har sina rötter, så långt som möjligt.

Varför flytta norrlänningar till stockholm, har inte ni egna bidragstagare att sätta i arbete där nere?

Det är ju inte så att det är något överskott på jobb någonstans.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg