Hur hårt får man öppna en dörr?

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Jag har ett litet huvudbry som jag sitter och funderar på.

Låt säga att jag bor i en lägenhet, vilket jag gör. Självklart har lägenheten en ytterdörr. Om någon, vem som helst, men låt oss anta att det är någon från Radiotjänst, plingar på, får jag då öppna ytterdörren hur hårt och snabbt jag vill utan risk för att drabbas av några juridiska konsekvenser ifall ytterdörren råkar träffa personen i t ex huvudet?

Alltså, får jag, bokstavligen, slå upp dörren i ansiktet på någon som plingar på? :huvet

Du lär inte lyckas, pejlarna ställer sig på behörigt avstånd.

Säkrare att lura dom mot tröskeln och sedan drämma igen dörrfan... :D

Själv erbjuder jag dom en guidad tur in där dom får försöka hitta någon TV, hittills har dom inte vågat... (påstår att dom inte ens får komma in om jag bjuder in dom). Erbjuder man dom det brukar dom vara trevliga och tro en att man inte har tv, idioterna som ringer från radiotjänst kan däremot anklaga en för att ljuga i luren. :mad:

Jag fet-torskade när jag fick börja betala. Från ytterdörren gick en lång hall till vardagsrummet. Mao var TV:n det första man så när man öppnade dörren.
Jag och 4 kompisar, en jattebra hockeymatch, mkt högljutt...

-Hej vi är från Sveriges radio, vi tänkte höra om du har TV, och det har du ju, ser vi.
-Ja?
Och som vi sett så betalar du ingen TV-avgift.
-Nej.
-Varför inte?
-Jag försökte komma undan så länge som möjligt, helt enkelt.
-Ok, men fyll i här då, så startar vi från dagens datum.
-Jahapp.

Var över på mindre än 4 minuter.

Ropa "KOM IN" samtidigt som du tar fart och springer mot dörren utav bara helvete.

Och när dom kvicknar till och undra va som hände, så är det bara skylla på att du hade lite bråttom bara.

Tycker lite synd om de stackars pejlarna, de gör ändå bara sitt jobb. Småknattarna som springer å säljer kakor, majblommor och annat trams har däremot inget där att göra, klipp dom rätt i planeten med ytterdörren bara så kanske dom lär sig. :tummenupp

Tycker lite synd om de stackars pejlarna, de gör ändå bara sitt jobb. Småknattarna som springer å säljer kakor, majblommor och annat trams har däremot inget där att göra, klipp dom rätt i planeten med ytterdörren bara så kanske dom lär sig. :tummenupp

Så jävla jobbigt när de står utanför ICA bara.

Bifogat

• majblomma.jpg
    majblomma.jpg
    57 KB · Visningar: 234
Svaret på din fråga är helt enkelt nej. Det är bättre att strunta i att öppna. Öppnar du så "lånar" du bara tvn eller att den ska slängas snart :tummenupp

Här nere har regeringen gått ännu lite längre med tv-licensen, eller som det numera heter, medialicens. Man ska betala om man har tillgång till DR via antingen TV, dator/internet eller mobiltelefon. Alltså kan man inte komma undan längre genom att bara låta bli att ha en TV. Ännu mera skrattretande är den nya mediaskatten, men det är ett annat kapitel.

Här nere har regeringen gått ännu lite längre med tv-licensen, eller som det numera heter, medialicens. Man ska betala om man har tillgång till DR via antingen TV, dator/internet eller mobiltelefon. Alltså kan man inte komma undan längre genom att bara låta bli att ha en TV. Ännu mera skrattretande är den nya mediaskatten, men det är ett annat kapitel.

Helt övertygad om att det förslaget snart hittar över sundet :gnissla

Tidigare har det sagts att datorer/internet ska beskattas så snart hela stv's utbud ligger på nätet. Som icke tv-innehavare som är helt ointresserad av (s)tv undrar jag verkligen vem det är som vill ha ut skiten där...

Är det inte redan så att om man har radio, dator eller annat som faktiskt kan ta in viss media så måste man betala TV-avgift? Eller var det bara ett förslag?
Fortfarande tar jag av mig hatten för den äldre herre som i flertalet år stridit mot SR och krävt halverad TV-avgift eftersom han var blind på ena ögat.
Civilkurage! :)

Är det inte redan så att om man har radio, dator eller annat som faktiskt kan ta in viss media så måste man betala TV-avgift?

Jo, så är det. När det gäller dator krävs det att den har ett TV-kort.

Däremot har det varit uppe för förslag att alla som har tillgång till internet skulle bli betalningsskyldiga då SVT ska börja sända alltmer den vägen. :3freak

Förhoppningsvis går det förslaget aldrig igenom. Jag vet att man övervägt att begränsa betalningsskyldigheten till de som har TV-mottagare eller motsvarande utrusning som är AVSEDD för just TV-mottagande.

Ett TV-kort är ju onekligen avsedd för detta och därför redan idag betalningspliktig.
Däremot skulle en dator utan TV-kort generellt sett INTE anses som avsedd för TV även om den rent teoretiskt, via bredbandet, KAN ta in SVT's nätsändningar.

Rent hypotetiskt antar jag att en platt TV-skärm som saknar TV-mottagare men har möjligheten att direkt koppla upp sig mot nätet skulle kunna räknas som "avsedd för ändamålet" och alltså göra dig licenspliktig...

Däremot har det varit uppe för förslag att alla som har tillgång till internet skulle bli betalningsskyldiga då SVT ska börja sända alltmer den vägen. :3freak

Förhoppningsvis går det förslaget aldrig igenom.

Det har sossarna redan gjort. Lagen ändrades 2006 för just detta ändamål. Dock så krävs det troligen att allt SVT sänder går via webben innan lagändringen går att tillämpa.

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).
Källa: https://lagen.nu/1989:41#R2

Det har sossarna redan gjort. Lagen ändrades 2006 för just detta ändamål. Dock så krävs det troligen att allt SVT sänder går via webben innan lagändringen går att tillämpa.

Källa: https://lagen.nu/1989:41#R2

"teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning"

En dator(UTAN TV-kort) med internetaccess har möjligen kapaciteten att ta emot en vidaresändning men den är inte AVSEDD för ändamålet.

"teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning"

En dator(UTAN TV-kort) med internetaccess har möjligen kapaciteten att ta emot en vidaresändning men den är inte AVSEDD för ändamålet.

men det står också även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Det är upp till domstolen att bedöma i slutändan.

Några artiklar nedan som kom i samband med lagändringen 2006.

TV-mottagare finns inte bara i TV-apparater utan även i till exempel videobandspelare och TV-kort i datorer. Från 1 januari 2007 är lagen ändrad till att definiera en TV-mottagare teknikneutralt. I teorin betyder det att allt med en bildskärm kopplad till en kommunikationsutrustning är licenspliktiga. Samtliga datorer som kan kopplas till Internet, handdatorer, 3G-telefoner och i vissa fall, även moderna TV-spel, är utrustning som kan ta emot material från SVT.
http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-avgift_i_Sverige

I den nya lagen står det att den som har en apparat som är avsedd att ta emot tv-program ska betala tv-avgift, även om apparaten kan användas till annat också. Men vad är egentligen ett tv-program? I propositionen som föregick lagen tar utbildnings- och kulturdepartementet upp hur tv-sändningar över internet ska bedömas. Där står att med tv-program avses ett samlat schemalagt programutbud på nätet, och som exempel nämns ”hela SVT1:s eller hela Kanal 5:s utbud”.
http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article171600/Datoragare-kan-fa-betala-tv-avgift.html

Alla SVT:s kanaler kommer snart sändas på webben. Det betyder att även den som inte har en tv blir tvungen att betala tv-licens.
Att SVT börjar sända alla kanaler även på nätet, beror på att alla de som har en dator ska förstå att de är skyldiga att betala tv-avgiften, meddelade SVT:s vd Eva Hamilton i lördags, enligt Ekot.
http://www.idg.se/2.1085/1.151061

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!