Jag är jävligt kass på just det du frågar efter men hoppas det var så här du menade:
angående lambda värde på isolering:
ja det var därför jag skrev lambda värde 40 eller högre,just för att det innervägg,oftast är skivorna lamda 37 och det är bara onödigt dyrt det.
hade det varit lösull så är det vanligare med högre lambda värde.
och du har ju bara ljuddämpningsbehovet,inte isoleringsbehovet.
skivor är så mycket smidigare att montera,därför föredrar jag de.
vart virket kommer ifrån:
här i stan har byggmax virke från en rumänsk firma som jag inte kan uttala nykter,deras förra lagerchef har slutat där och jobbar nu som dräng på k-rauta och är inte helt nöjd med sitt gamla jobbs material men saknar jobbet som han säger.
k-rauta har moälven och okome,bahaus har en del tyskt och sedan från de närliggande sågverken på ej standardvirke,skitbra.
deras prisgaranti gäller mot byggmax oxå.
varför deras osb är sämre:
exakt vad som är med deras osb vet jag inte men när man skruvar i den så känns det precis som att ytterlagerna är limmade på efter för de lyfter i ett område på 2 cm3 runt skruven istället för att bara resa precis runt skruvhålet .
som sedan skallen ändå borrar väck med försänkningen.
en annan kul grej som var med deras osb.min ena skiva var 1198x2394,den andra var 1189x2392,undrar om de sätter undermått för att spara något öre /skiva ?
de ska vara 1200x2400x13,en skiva var 12.7 och den andra 13.det blir fina skarvar det.
en annan grej av onödigt vetande:
de spillbitarna jag har från byggmax ser ut som fan och är 17 mm tjocka efter några veckor i snön,det andra från k-rauta tog jag en bit i högen av igår och använde,syntes inte på den att den varit ute
skillnad glasfiberremsor mot pappersremsor:
om du målar så är glasfibern styvare än vad pappen är på gipsen och då kan det bli längsgående sprickor vid värmeväxling eftersom spacklet sitter bäst i fiberremsorna.den blir armerad.
pappersremsor flexar likvärdigt som gipset och ger ett bredare överlapp.som sagt,spelar bara roll vid målning.
skarva gips:
överalllt där gipsskivor möter varandra ska det sitta något som håller ihop skivorna.emellan reglar räcker det att stoppa in en 70 mm remsa osb eller 28x70,då låser du skivorna så att de av hög luftfuktighet inte bågnar.om du har cc30 emellan reglar tycker en del det är onödigt men varför chansa?