XJ Tråden

  • Thread starter Thread starter Scrub
  • Start date Start date
Har min till salu för endast 17.000:-
Kolla i min garage eller sök på Diversion under Köp&Sälj.
 
få full effekt i xj600.. ??

Har en 50 hästars yamaha xj 600 s diversion, har tagit ur den 40 %-iga strypningen i insugsgummit, undrar om någon vet hur man avstryper en sådan ?

alltså, ja den får mer luft, o ja trottlarna öppnar fullt när man testar med fingrarna.men vad ska man sätta i för munstycken, nål ??

har hittat ett dynojet kit nytt på utförsäljning för 200 kr- steg 1

har googlat runt o läst olika forum ang detta o läser att dyno inte är ett kvaliteval.
någon som kan ge lite ljus i frågan.

ps. är min första hoj,köptes i sommras körde 700 mil, sen hoppa kamkedjan 2 kugg såå nu har den ny kamkedja, ringar o tätningar.ventilerna klara sig, lite tur i eländet.

xj600
xj600s
seca II
 
Last edited:
Har en 50 hästars yamaha xj 600 s diversion, har tagit ur den 40 %-iga strypningen i insugsgummit, undrar om någon vet hur man avstryper en sådan ?

alltså, ja den får mer luft, o ja trottlarna öppnar fullt när man testar med fingrarna.men vad ska man sätta i för munstycken, nål ??

har hittat ett dynojet kit nytt på utförsäljning för 200 kr- steg 1

har googlat runt o läst olika forum ang detta o läser att dyno inte är ett kvaliteval.
någon som kan ge lite ljus i frågan.

ps. är min första hoj,köptes i sommras körde 700 mil, sen hoppa kamkedjan 2 kugg såå nu har den ny kamkedja, ringar o tätningar.ventilerna klara sig, lite tur i eländet.

xj600
xj600s
seca II
Nedstrypt 10 hk?

Är det cv-förgasare? Isåfall behöver du inte byta nålarna alls.
 
Mellan 50 & 60hk versionen så behövs det inte byta varken insug eller nålar. Däremot är jag osäker på munstycken. Kolla med någon handlare typ yamaha center om de kan se det på t,ex datorn eller på microfischer vad som skiljer sig ang munstycken. De tidiga dynojet var dåliga så de gjorde munstyckena ovala.

Edit. hade tydligen skrivit att munstycken inte behövdes bytas, är rätt säker på att det är så då trottelkanten inte är så hög egentligen.
 
Last edited:
Mellan 50 & 60hk versionen så behövs det inte byta varken insug eller nålar. Däremot är jag osäker på munstycken. Kolla med någon handlare typ yamaha center om de kan se det på t,ex datorn eller på microfischer vad som skiljer sig ang munstycken. De tidiga dynojet var dåliga så de gjorde munstyckena ovala.

Edit. hade tydligen skrivit att munstycken inte behövdes bytas, är rätt säker på att det är så då trottelkanten inte är så hög egentligen.

tjena gnutten, har lagt in dubbla trådar.. ville va säker på svar.
ligger på teknik o mek kolla in där.ang trottlarna,jag har ju inga problem med att trycka upp den med fingret.har rivit förgasarna idag o försöker tyda vilket huvudmunstycket är.
 
Hej,

Jag håller på just nu med mitt kort, och har letat ett bra tag efter en bra "förstahoj". Jag har fastnat lite på XJ600s, då jag önskar en lättkörd touringhoj. Men efter att läst lite på forumet verkar det finnas ett lätt förakt mot denna :)

Den motorcykel som jag funderar på att köpa är en -94 med en motoreffekt på 34kW (typ 42 hk). Men när jag läser vad andra i denna tråden har skrivit har de cyklar med en effekt på över 50hk. Så till min fråga, fanns denna modell med flera motormodeller under mitten av 90-talet?

Tror ni att det kan vara en bra förstahoj, eller bör man kika på något annat?

Tacksam för svar.
 
Hej,

Jag håller på just nu med mitt kort, och har letat ett bra tag efter en bra "förstahoj". Jag har fastnat lite på XJ600s, då jag önskar en lättkörd touringhoj. Men efter att läst lite på forumet verkar det finnas ett lätt förakt mot denna :)

Den motorcykel som jag funderar på att köpa är en -94 med en motoreffekt på 34kW (typ 42 hk). Men när jag läser vad andra i denna tråden har skrivit har de cyklar med en effekt på över 50hk. Så till min fråga, fanns denna modell med flera motormodeller under mitten av 90-talet?

Tror ni att det kan vara en bra förstahoj, eller bör man kika på något annat?

Tacksam för svar.


Tycker absolut det är en bra 1:a hoj men ev en Kawasaki Zephyr 750 alt Suzuki GSX750 kanske är roligare!

Det fanns 50hk & 61hk som är ostrypt & sen fanns det som 34Hk för de med mellanklasskort. Du borde kunna hitta -98 för en billig peng nu tycker jag så får du dubbla skivor i fram.
 
Tycker absolut det är en bra 1:a hoj men ev en Kawasaki Zephyr 750 alt Suzuki GSX750 kanske är roligare!

Det fanns 50hk & 61hk som är ostrypt & sen fanns det som 34Hk för de med mellanklasskort. Du borde kunna hitta -98 för en billig peng nu tycker jag så får du dubbla skivor i fram.

Hej igen,

Tack för ditt svar. Ursäkta min okunskap, men innebär det att en 34hk är en strypt 50hk? Går det isåfall göra det ostrypt?
 
Vet ej hur 34Hk är strypt men tror det är trottlar-insug-munstycke & säkert nåt mera.

På 50Hk så är det bara trottlarna som begränsar de sista 11Hk, det känns skillnad på 50 & 61 jag lovar.
 
Vet ej hur 34Hk är strypt men tror det är trottlar-insug-munstycke & säkert nåt mera.

På 50Hk så är det bara trottlarna som begränsar de sista 11Hk, det känns skillnad på 50 & 61 jag lovar.

Oki. Då förstår jag. Det enda jag funderar över nu är att min motorcykel har 34kW (typ 45hk). Vilken av dessa "modeller" blir det? Kör jag en snabb sökning på wikipedia verkar en "mellanklasshoj" vara en motorcykel som har en effekt på 25kW (33,5hk).

Jag vill ju, som sagt, köpa en bra nybörjarhoj - men jag vill ju även ha lite roligt :)
 
Tjena!

Har problem med att ta bort strypningen. Typad som 34 kW. Kollade trottlarna och dom öppnar inte fullt. Ringde Mcvaruhuset och dom sa att det finna massor av olika strypningar. Kollade även insugningsgummina men där satt det ingenting i vägen. Har någon tagit bor den här typen av strypning och kan hjälpa mig med hur man gör???
 
Tjena!

Har problem med att ta bort strypningen. Typad som 34 kW. Kollade trottlarna och dom öppnar inte fullt. Ringde Mcvaruhuset och dom sa att det finna massor av olika strypningar. Kollade även insugningsgummina men där satt det ingenting i vägen. Har någon tagit bor den här typen av strypning och kan hjälpa mig med hur man gör???

Du lossar skruvarna på toppen av förgasarna se tilll att inte fjädern flyger iväg när du tar bort locket. När locket är borta så ser du ett membran "tar det försiktigt" som du pillar loss & drar upp hela trotteln. Du kommer se ev en liten kant på trotteln som hindrar den ifrån att öppna helt, Antingen köper du nya otrypta trottlar eller så slipar du ner kanten. När jag hade min 50hk & gick upp till de sista 11hk så behövde jag inte byta några munstycken mm.
 
Oki. Då förstår jag. Det enda jag funderar över nu är att min motorcykel har 34kW (typ 45hk). Vilken av dessa "modeller" blir det? Kör jag en snabb sökning på wikipedia verkar en "mellanklasshoj" vara en motorcykel som har en effekt på 25kW (33,5hk).

Jag vill ju, som sagt, köpa en bra nybörjarhoj - men jag vill ju även ha lite roligt :)

XJ 600 är en perfekt hoj att börja med. Lättkörd och smidig och går både att toura och köra kurvigt med. Jag har haft både XJ 600 och 900.
Lycka till :)
 
Har plockat av förgasarbryggan på min XJ för lite service,såg 2 saker jag skulle vilja ha svar på.Varför leds det upp olja till flottörkopparna till alla förgasarna?Givetvis går inte oljan in inuti kopparna men den leds igenom och ut igen:confused:
Varför sitter det en nivågivare på den högra förgasaren,vad är funktionen på den?

Finns det någon här som har svar på tal?
 
Har plockat av förgasarbryggan på min XJ för lite service,såg 2 saker jag skulle vilja ha svar på.Varför leds det upp olja till flottörkopparna till alla förgasarna?Givetvis går inte oljan in inuti kopparna men den leds igenom och ut igen:confused:
Varför sitter det en nivågivare på den högra förgasaren,vad är funktionen på den?

Finns det någon här som har svar på tal?

Det första kommer jag inte ihåg då jag inte har någon bild i huvudet. Dock nr 2 tror jag du menar TPC eller vad de nu kallar den. trottel position för mer exaktare förbränning om det är den du menar. Tror den brkade sitta på vänster sida.
 
Nej,det är ingen TPC.Det är en nivågivare med två trådar in.Ska ta foto när jag går ut i garaget nån kväll.
 
Någon som vet vad som skiljer olika modeller åt. Har köpt en smälld 600 Diversion 2002och skulle behöva byta gaffelben, sadel och höger kåpa bak mm. Kanske inte är så blodigt dyrt att köpa ben hos Yamaha!
Delar köpes!
Mvh
Jerker
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top