Söka jobb då man e "MC-knutte"

Nej, har inte nämnt hojjintresse i mitt CV, dock så står det ju att jag innehar ABC-kort.

Däremot har jag inte fått ETT ENDA jobb jag sökt till. Har fått en 10st "tack, men vi tar någon annan" bara denna månaden. Helt jevvla hopplöst helt enkelt. Vad tusan gör man?

Nej, har inte nämnt hojjintresse i mitt CV, dock så står det ju att jag innehar ABC-kort.

Däremot har jag inte fått ETT ENDA jobb jag sökt till. Har fått en 10st "tack, men vi tar någon annan" bara denna månaden. Helt jevvla hopplöst helt enkelt. Vad tusan gör man?

fortsätter att skicka in :) går trögt för mig med, men i veckan ringde ett företag.

fortsätter att skicka in :) går trögt för mig med, men i veckan ringde ett företag.

Är väl så, måste nästan vänta på att fler jobb dyker upp, har sökt alla som jag har möjlighet till och en hel del till just nu... :näsblod

Inte kan det ju få vara lätt heller.

Såhär stog det under fritidsintressen i mitt senaste CV:
Motorcyklar – Mitt största intresse, något jag brinner för och ägnar mycket fritid åt. Mestadels i garaget, men jag kör även mycket, allt från bana till campingturer.
Jag skrev även att jag satt i styrelsen för min mc-klubb, vilket jag gjorde på den tiden. Dom tyckte det var kul att jag var engagerad och hade intressen jag brann för. Självklart fick jag jobbet. Enda gliringarna jag har fått är att jag vurpar lite då och då, och att jag gillar fel hojar, jag hade varit mer accepterad om jag hade åkt runt på en gammal Norton, BSA eller något annat obskyrt :rolleyes:

Det är lika bra att vara ärlig. Ljuger man om det, och sen kommer på hoj första veckan och blir mobbad tills man säger upp sig så känns det ju som att man hade kunnat skippa det jobbet helt från början.

Fan, båda sidor kommer med bra åsikter nu. Jag är ju en väldigt ärlig person egentligen så bör nog nämna hojåkandet även i brevet. :gnissla

Jobbet jag jobbar på nu..så tog jag hojen ditt... var inga problem är kvar än.. Dock så gillade inte arbetsgivaren att när hon försökte få tag på mig och säga att jag fick det, så tog det ett tag innan hon fick tag på mig då man brassa hoj hela dagarna :P

Det personliga brevet skall ge en bild av vem du är som person.

Tror du att du är en olämplig person för jobbet så är det kanske läge för att mörka delar av vem du är, men det är nog väldigt sällan någon lyckas med det.

Tror du däremot att du är en lämplig person för jobbet så skall du försöka lägga fram vem du är och varför du tror att du passar, komplett med vad som får dig att tycka att livet är värt att leva.

Glöm inte att om de så mycket som anar att det är något du försöker dölja har du förmodligen straffat ut dig direkt. Oärliga medarbetare är nog det sista någon arbetsgivare önskar. Det är därför "inga" alltid är fel svar på den obligatoriska frågan om vilka negativa sidor man har. Antingen saknar man totalt självdistans/självinsikt eller så ljuger man.

Har läst en hel del ansökningar på sistone, och det skall vara bra meriter för att folk som inte verkar ha ett liv vid sidan om jobbet skall få komma på intervju... och då kommer frågan "vad gör du annars?" på intervjun istället. Jag tror faktiskt att det finns fler som gillar hojar än rabiata MC-hatare, så MC borde i genomsnitt vara ett plus.

Människor utan ett utanförjobbetliv kanske passar för tjänster som handlar om att låsa in dem i en mörk källare med en dator, men jag hoppas att jag aldrig kommer att hamna i en befattning i de branscherna!

(Tar chansen att ge Bamsematen en extra :tummenupp för ett riktigt bra inlägg.)

Det där är ju en fråga som kan vara känslig beroende på vilket jobb man söker och vilken situation man befinner sig i.

En del människor har ju en negativ inställning till motorcyklar så om man sitter i situationen att man behöver ett jobb, vilket som helst, för att man är arbetslös så kan det ju vara värt att fundera över det. Jag tror dock att risken att du inte ska få ett jobb på grund av att du skrivit att du gillar att ta en och annan motorcykeltur på fritiden och kanske kör bana lite då och då är ohyggligt liten.

Jag tror att det beror lite på vilken typ av jobb du söker.
Är det som lastbilsförare så kan det omöjligen vara negativt att du gillar att köra rent generellt även om du föredrar motorcyklar framför lastbilar på fritiden. Motorintresse rent generellt brukar ju oftast tolkas som att man har kunskap att göra lättare mekaniska reparationer och är tekniskt intresserad och det kan ju vara meriterande för vissa jobb.

När jag bytte jobb senast för drygt ett år sedan så visste min chef om att jag kör motorcykel på fritiden och även att jag försöker köra hoj till jobbet när det är möjligt. Jag jobbar då ändå som konsult som sitter väldigt mycket ute hos kund och jag förväntas sälja (mig själv, men inte på ett sexuellt sätt) när jag inte är belagd. Han frågade lite om det och mitt svar var att det beror lite på förutsättningarna. Om jag sitter någonstans där jag kan köra motorcykel till jobbet och ha dom kläderna och ändå inte sticka ut så kör jag motorcykel. Men om jag ska på ett kundmöte där jag förväntas ha kostym så får jag ju ta bilen.

Nu kände jag iofs min chef lite sedan innan och vi har jobbat ihop tidigare så han visste lite om hur jag presterar och hur jag fungerar ute hos kund men ändå.

Jag tror att du gott kan nämna i ditt personliga brev att du har motorcykelåkning som intresse då det ju är något du gör under en stor del av din fritid på sommarhalvåret. Det viktiga är väl i så fall att du ser till att det inte läggs fram på ett sådant sätt att du framstår som medlem i någon kriminell MC-organisation eller att du är en av dom som orsakar stora reportage om buskörning.

Jo, visst kan man nämna det, men man bör inte utmåla det som det enda man lever för.
Men det är ok att måla upp andra hobbies, tex golf, filateli, fotboll, teater osv som det enda man brinner för? Vilket ju inte är helt ovanligt... 99% av alla hojåkare är som alla andra. Vissa sporthojsåkare kanske är lite mer exhibitionistiska och adrenalinsuktande än andra, men samma typ av människor hittar man på tex Stureplan, närmsta gym, närmsta modebutik osv också. Det finns kriminella fotografer också, ska jag då mörka att jag gillar foto när jag söker jobb? ;)

Men det är ok att måla upp andra hobbies, tex golf, filateli, fotboll, teater osv som det enda man brinner för? Vilket ju inte är helt ovanligt... 99% av alla hojåkare är som alla andra. Vissa sporthojsåkare kanske är lite mer exhibitionistiska och adrenalinsuktande än andra, men samma typ av människor hittar man på tex Stureplan, närmsta gym, närmsta modebutik osv också. Det finns kriminella fotografer också, ska jag då mörka att jag gillar foto när jag söker jobb? ;)

Alla gör som dom vill när dom skriver sina CV!

Jag säger bara att jag inte skulle se det som någon fördel om man målade upp någon hobby för fanatiskt i sitt CV.

Fanatiska människor är dumma i huvet, nå jävulskt!

Skulle en arbetsgivare rata en person på grund av att han kör motorcykel så är det nog inte rätt arbetsplats för MC-föraren. Det säger en del om hur arbetsgivaren kan agera i andra sammanhang.

Sen som tidigare nämts så behöver man inte skriva som att man är helt insnöad på hojar och att fritiden inte består av annat, men någon rad i det personliga brevet (ej CV:t) är inte fel.

I vilka jobbsökarsammanhang är det till fördel att dölja det faktum att man kör hoj och har ett A kort? Såhär på rak arm kan jag inte komma på några. Alla ställen jag jobbat på eller haft uppdrag på så har det nästan alltid funnits ett gäng som officiellt gillar att köra hoj, även i chefsled.

I vilka jobbsökarsammanhang är det till fördel att dölja det faktum att man kör hoj och har ett A kort? Såhär på rak arm kan jag inte komma på några. Alla ställen jag jobbat på eller haft uppdrag på så har det nästan alltid funnits ett gäng som officiellt gillar att köra hoj, även i chefsled.

När chefen har stuga efter Bulten och har en närstående släkting som har kört ihjäl sig med hoj?

I vilka sammanhang skulle det ha varit en fördel (om du räknar bort mc-bud och mc-firma)?

Det senaste CV't jag läste tog upp att snubben var intresserad av bodybuilding, inget som jag vägde varken positivt eller negativt, men låt säga att jag hade blivit spöad av en kroppsbyggare med roidrage någon gång, tror du att det skulle ha varit en fördel för honom?

Last edited:
Apropå olämpliga saker att skriva i sitt CV så funderar jag på hur jag ska göra med en av de föreningar jag är med i. Kan ju vara positivt att visa att man engagerar sig en del även utanför skolan. Men i det här fallet är det ölhäfveriet, vilket kanske inte har den mest positiva klangen hos en eventuell arbetsgivare. Gäller sommarjobb i mitt fall. Vi sitter alltså inte bara å dricker öl utan jag kommer bl.a. att vara chef tillsammans med en annan kille för ett av våra arrangemang i squvalp i år... Det vore ju synd om man sållas bort redan innan en intervju.

Apropå olämpliga saker att skriva i sitt CV så funderar jag på hur jag ska göra med en av de föreningar jag är med i. Kan ju vara positivt att visa att man engagerar sig en del även utanför skolan. Men i det här fallet är det ölhäfveriet, vilket kanske inte har den mest positiva klangen hos en eventuell arbetsgivare. Gäller sommarjobb i mitt fall. Vi sitter alltså inte bara å dricker öl utan jag kommer bl.a. att vara chef tillsammans med en annan kille för ett av våra arrangemang i squvalp i år... Det vore ju synd om man sållas bort redan innan en intervju.

Ta inte med!
Jag ser ingenting positivt med att ha med det i ditt CV.

Skriv istället att du har varit aktiv i en studentförening med att arrangera evenemang.

När chefen har stuga efter Bulten och har en närstående släkting som har kört ihjäl sig med hoj?

I vilka sammanhang skulle det ha varit en fördel (om du räknar bort mc-bud och mc-firma)?

Det senaste CV't jag läste tog upp att snubben var intresserad av bodybuilding, inget som jag vägde varken positivt eller negativt, men låt säga att jag hade blivit spöad av en kroppsbyggare med roidrage någon gång, tror du att det skulle ha varit en fördel för honom?

Då är det en arbetsgivare som inte kan skilja på privat och arbete. På samma sätt som arbetsgivare vill att personalen ska skilja på arbete och privat så gäller samma sak andra hållet. Kan inte arbetsgivaren göra det så är det nog ingen bra arbetsgivare/plats. Man skickar ett CV och personligt brev för att matcha JOBBET, inte personen som driver företaget. :)

Då är det en arbetsgivare som inte kan skilja på privat och arbete. På samma sätt som arbetsgivare vill att personalen ska skilja på arbete och privat så gäller samma sak andra hållet. Kan inte arbetsgivaren göra det så är det nog ingen bra arbetsgivare/plats. Man skickar ett CV och personligt brev för att matcha JOBBET, inte personen som driver företaget. :)

Men visst!
I en idealvärld kanske det är så.
Att tro att det fungerar så i verkligheten är naivt.

Alla söker jobb på det sätt dom tror är effektivast!

Svara istället på varför det skulle vara en fördel att ange det då?

Men visst!

Man får ju så klart anpassa sig efter jobbet man söker. Men kan inte se d som en nackdel att man har olika intressen, att vara framåt o våga ta utmaningar. Finns tusen olika saker man kan skriva som man kan se som en fördel eller som en nackdel. Det är helt i betraktarens ögon, kalla mig naiv men jag tycker fortfarande att en arbetsgivare ska kunna skilja på privat och arbete.

Jag rider, finns många skaderisker med ridning. Skriver det som fritidsintresse ändå. Om jag ska sitta och tänka på vad arbetsgivaren möjligtvis har råkat ut i sitt liv kan ja skita i att skriva något alls och bara skicka ett CV där det står vad ja gått för skola o vad jag jobbat med. Men det kommer man tyvärr inte långt med.

Men visst!

I alla tjänster som premierar tekniskt intresse och självständighet.
Lika väl som foh-poll är meriterande om man skall jobba i grupp.
Den sökande du haft som angav body building som intresse skulle jag antagligen flytta ner på listan.
Måhända kan det ses som en benägenhet att sträva på mot avlägsna mål och en önskan om perfektion.
Men inte av mig.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard