Jag ser ganska ordinär ut utseendemässigt, men i mitt CV står det att jag har A-behörighet och i mitt personliga brev nämns det att jag älskar att köra motorcykel.Alla är vi medveten om hur skev bild många har av oss MC-fantaster, så jag undrar vad ni tycker/tänker om saken?
Nämner ni ert intresse i ansökningar eller håller ni det hemligt så länge det går?
Haha, får det att låta som om man är heroinist eller nåt.
Å andra sidan är det lastbilschaufför/direktsäljare som jag söker till, så de har nog varit med om värre personer än mig.
I ett CV ska det stå beskrivet dina utbildningar, din yrkeserfarenhet och beskrivning av de anställningarna/positionerna du haft och vilka kunskapsområden de innefattat. Andra meriter som kunskap om olika språk (och även vilken nivå), datakompetens (vilka program du behärskar) och även de olika behörigheter man har körkort för ska stå beskrivet. Om du nu har A-behörighet, skall det nämnas.
I ett personligt brev skall det stå mer personligt (det vill säga att du för guds skull INTE skall rabbla upp dina studier/yrken) utan berätta mer vem du är som person.
Jag jobbar lite på en rekryteringsfirma som mestadels rekryterar chefer och har plöjt igenom otaliga CV:n och Personliga Brev, både bra och dåliga.
Skriv dina personlighetsdrag (de positiva då) och hur du fungerar på en arbetsplats och vilka styrkor du har just för detta jobbet.
Ja, du SKA skriva ner dina hobbys för det är ju en del av dina intressen, så om du gillar att åka hoj på fritiden så skriv det!
Nej du behöver inte vara så detaljerad att du skriver ner att du gillar tysk bögporr och att det bästa du vet är när frugan går ner på dej.
Sådant är mer av en intim privat karaktär och de intresserar dem inte, utan du måste kunna skilja på att
vara privat och personlig.
Privat är när du gråter ut och berättar att du och frugan just nu har en jobbig period och att hon hotar att ta barnen ifrån dej, personlig är att berätta att du har en famlij och två barn. Get it?
De vill ju lära känna dej som person, och bilda en uppfattning om vem du är.
Hobbys är viktiga att nämna och jag kan faktiskt berätta att en mycket viktig och tung chefspost som en av våra konsulter ansvarade för, avgjordes med hjälp av den ena kandidatens fritidsintresse.
Det hade sållats och sållats och det stod till slut mellan två väldigt likvärdiga kandidater som båda var mycket väl lämpade för jobbet. Båda gillade att springa.
Den ena av dem var en erfaren maratonlöpare, och just detta och hans inställning/förmåga till uthållighet (inte bara rent fysiskt utan också mentalt) avgjorde att han fick posten.
Att kunna träna inför något så krävande kräver planering och motivation samt att man har ett tålamod och inte ger upp i första taget.
Att han kunde uppvisa sådana kvalitèer rent fysiskt och mentalt blev ett betyg på att han besatt den mentala förmågan med planering, tålamod, insats, reslutat och denna inställning var precis vad de konkret sökte efter för denna chefsroll.
Ibland om det är en tjänst där det är viktigt att vara en 'teamplayer' kan de vara en enorm stryka att ha utövat en sport som tex fotboll, handboll, basket, alltså där man konkret har jobbat i ett lag för att
tillsammans uppnå ett mål.
Jag säger, ta me!!