R1 -99 Kopplade plus o minus fel!!! Ingen gnista!

JonR

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
2001 Yamaha R1
R1 -99 Ingen gnista! Hjälp att mäta tändspole!!!

Hej! Ivrig klump-pelle som man är så stoppade jag på batteripolerna fel, plus på minus och minus på plus, och som grädde på moset så var tändning påslagen också!:huvet:huvet:huvet slog bara emot polerna så det gnistrade till av bara fasiken så det var bara under en millisekund men det brukar ju räcka...

Nu är gnistan borta, nån som har nåt tips på vad som kan ha gått sönder? CDI:n är inte trasig(har provat att byta den mot en annan), allt annat verkar funka som det ska förutom gnistan till stiften!

Alla säkringar är hela även den på startrelät!

Motorn är till en R1 99-00!

Nån som kanske vet vilka kablar det ska vara ström på till tändspolarna tex? Eller om man kan mäta tändlägesgivaren(en sån måste väl finnas nånstans?)

MVH/Jon

Last edited:
Jag gjorde så en gång, då gick en huvudsäkring som inte satt bland de övriga säkringarna har jag för mig, efter det fungerade det..Det är inte batteriet som har gått åt h-e annars? Mätt o kollat batteriet?

Var det inte en liknande tråd uppe för några veckor sen med nån som gjort exakt samma sak på en R1?

Funkar lysen och annat som går på ström?
Eller är allt dött?

Startmotorn går tydligen runt iaf.. Efter som du vet om du har gnista?

Hej! Som jag skrivit tidigare så är alla säkringar hela, även den på startrelät!

Allt annat verkar funka förutom gnistan! Alltså startmotor, instrument osv. Lysen är bortrensat från elssystemet.

Jo jag har en gammal tråd om samma problem, men den var två sidor lång och handlade om CDI boxen som visade sig vara hel!

MVH/Jon

jonr:okidok, hur har du testat CDI-enheten, på annan hoj?
du får väl mäta att tändspolarna är ok som nån sa i andra tråden, gjort det?
Mät mellan dom två stiften och själva stiftkontakten (på tändspolen altså), ska vara nån form av kontakt mellan alla dom. (nånstans mellan 0 och 1000ohm skulle jag gissa på)

jonr:okidok, hur har du testat CDI-enheten, på annan hoj?
du får väl mäta att tändspolarna är ok som nån sa i andra tråden, gjort det?
Mät mellan dom två stiften och själva stiftkontakten (på tändspolen altså), ska vara nån form av kontakt mellan alla dom. (nånstans mellan 0 och 1000ohm skulle jag gissa på)

Nej jag har inte haft möjligheten att testa den på en annan hoj tyvärr, jag köpte en lös CDI som skulle fungera!

Jag har inte mätit tändspolarna än, jag tror jag har fyra stift till kabelstycket som går till tändspolarna, är osäker på hur jag ska mäta dessa! Skulle behöva en närmare förklaring på detta!

MVH/Jon

Är det några mer komponenter än dessa som har med gnistan att göra?

*Tändspolar
*CDI
*Tändlägesgivare

MVH/Jon

Last edited:
Nej jag har inte haft möjligheten att testa den på en annan hoj tyvärr, jag köpte en lös CDI som skulle fungera!

Jag har inte mätit tändspolarna än, jag tror jag har fyra stift till kabelstycket som går till tändspolarna, är osäker på hur jag ska mäta dessa! Skulle behöva en närmare förklaring på detta!

MVH/Jon

Är det några mer komponenter än dessa som har med gnistan att göra?

*Tändspolar
*CDI
*Tändlägesgivare

MVH/Jon

Börja med det enklaste tycker jag..ingen gnista säger du efter detta, TESTA med andra tändstift först, det kan ju vara så enkelt att det är stiften som slagits ut(?)

Vill minnas att det nyligen var ngn som gjorde exakt samma sak & konstaterade att tändspolarna var kaputt.

Hittade denna manual men kan inte hitta nånstans där det står mätvärden på tändspolen....

R1.png

Om jag bara visste hur, så vore det en självklarhet!

Ta med dessa annars in till HBV-service i Köping och fråga om du kan få hjälp att mäta upp dessa, jag fick hjälp med det för några år sedan, mätte upp tändspolar, och tändkablar hos dem, felet jag hade visade sig till slut vara tändstiften, men av andra orsaker än vad du har probs med nu.

Det troliga är att det är CDI boxen som är felaktig alternativt någon säkring du inte har hittat. Det kan även vara någon diod ihop med sidostöd-neutral startspärren som blivet överbelastad vid felkopplingen.
Tändspolarna borde klara fel polarering rätt bra om dom inte innehåller någon elektronik iform av t.ex. dioder.¨

På vissa äldre hojar finns det två tändboxar. En cpu -box för bl.a. tändlägesreglering och ett slutsteg som "driver" tändspolerna.

Last edited:
Ta med dessa annars in till HBV-service i Köping och fråga om du kan få hjälp att mäta upp dessa, jag fick hjälp med det för några år sedan, mätte upp tändspolar, och tändkablar hos dem, felet jag hade visade sig till slut vara tändstiften, men av andra orsaker än vad du har probs med nu.

Ja det skulle man ju kunna göra! Dom kanske kan det där!:)

Det troliga är att det är CDI boxen som är felaktig alternativt någon säkring du inte har hittat. Det kan även vara någon diod ihop med sidostöd-neutral startspärren som blivet överbelastad vid felkopplingen.
Tändspolarna borde klara fel polarering rätt bra.

Sidostödsdödaren är urkopplad så den är inte trasig och CDI:n är utbytt!

Tändspolarna borde klara fel polarering rätt bra om dom inte innehåller någon elektronik iform av t.ex. dioder.

Jag hade på min fireblade, en säkring som satt en bit bort om det var en huvudsäkring, som satt en en separat lite plastbox, vanlig säkring med lite högre siffertal på. Jag bytte den så fungerade allt på den hojen igen efter ha felaktigt kopplat polerna med kortis som följd, med en utslagen säkring.

Har för mig att även äldre hojar har liknadne med tror det är "glas" säkringstyp då.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti