R1 -99 Kopplade plus o minus fel!!! Ingen gnista!

Jag hade på min fireblade, en säkring som satt en bit bort om det var en huvudsäkring, som satt en en separat lite plastbox, vanlig säkring med lite högre siffertal på. Jag bytte den så fungerade allt på den hojen igen efter ha felaktigt kopplat polerna med kortis som följd, med en utslagen säkring.

Har för mig att även äldre hojar har liknadne med tror det är "glas" säkringstyp då.

Har ingen sån tyvärr!:(

Ja det skulle man ju kunna göra! Dom kanske kan det där!:)

Sidostödsdödaren är urkopplad så den är inte trasig och CDI:n är utbytt!

Tändspolen borde ha 30000-40000 ohm på högspänninssidan(tändkabel o gods) 12 volten lågspänningssidan 3-10 ohm

Tändspolen borde ha 30000-40000 ohm på högspänninssidan(tändkabel o gods) 12 volten lågspänningssidan 3-10 ohm

Nu vet jag inte om jag minns helt galet men är det inte 4 kablar till kabelstycket som går till spolarna? Eller är det bara 2? Hur ska jag mäta för att då ut 3-10ohm på "lågspänningssidan"? Ena kabeln på plusen och den andra på jord?!?

Långsökt gissning men man skulle kunna tänka sig att koppla ur generator och laddregulator och prova med väl laddat batteri

Vet inte vad regulatorn säger om omvänd polaritet

Nu vet jag inte om jag minns helt galet men är det inte 4 kablar till kabelstycket som går till spolarna? Eller är det bara 2? Hur ska jag mäta för att då ut 3-10ohm på "lågspänningssidan"? Ena kabeln på plusen och den andra på jord?!?

Att du har 4 kablar beror på att det behövs minst två dubbel tändspolar på en 4 cylindrig motor. Eftersom alla cylindrar inte tänder samtidigt

Last edited:
Långsökt gissning men man skulle kunna tänka sig att koppla ur generator och laddregulator och prova med väl laddat batteri

Vet inte vad regulatorn säger om omvänd polaritet

Som om laddningsregulatorn är trasig så försvinner gnistan? Batteriet är laddat...

Att du har 4 kablar beror på att behövs minst två dubbel tändspolar på en 4 cylindrig motor. Eftersom alla cylindrar inte tänder samtidigt

Så långt tänkte jag inte! Tack för uppfriskad tankeverksamhet!:)

MVH/Jon

kan du ta ett foto på en spole?
ser dom ut så här: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/YAMA...6365870QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

ser ut som det är två stift och sen högspänningsutgång...

Stämmer fint, här är en annan(bättre?) bild:
attachment.php

Som om laddningsregulatorn är trasig så försvinner gnistan? Batteriet är laddat...

Så långt tänkte jag inte! Tack för uppfriskad tankeverksamhet!:)

MVH/Jon

Nåja, Ingen anledning att vara snäsig för det

Tanken var att om regulatorn är bränd och på så vis drar ner spänningen på hela kretsen så får du ingen gnista

Naturligtvis inte nått man kollar i första hand men du tycks ju ha haft problem en stund:va

noc:ok, skruva loss spolarna så du kommer åt skjutstiften (koppla loss dom) och dra ut tändstiftspluggen, alt gänga ur tändkabeln i spolen (brukar ge bäst resultat eftersom tändkablar kan vara av kolfiber med rätt hög resistans) och mät sedan mellan tändstiftsanslutningen på spolen och respektive skjutstift på spolen...

Nåja, Ingen anledning att vara snäsig för det

Tanken var att om regulatorn är bränd och på så vis drar ner spänningen på hela kretsen så får du ingen gnista

Naturligtvis inte nått man kollar i första hand men du tycks ju ha haft problem en stund:va

Absolut nte meningen att vara snäsig!:) Då min R1 motor sitter i en bil så har jag ett bilbatteri som borde ge tillräckligt med ström så jag tror sånt kan uteslutas!

noc:ok, skruva loss spolarna så du kommer åt skjutstiften (koppla loss dom) och dra ut tändstiftspluggen, alt gänga ur tändkabeln i spolen (brukar ge bäst resultat eftersom tändkablar kan vara av kolfiber med rätt hög resistans) och mät sedan mellan tändstiftsanslutningen på spolen och respektive skjutstift på spolen...

Okej! Och då ska jag ha 3-4ohm? Och mellan tändkabelstiftet och jord ska jag ha mellan 30.000-40.000ohm som du skrev tidigare! Då piper jag ut o mäter under dagen och återkommer med resultat!:)

MVH/Jon

Mät även tändlägesgivarens motstånd, koppla ur kontakten till den och mät mellan kontakterna. Ska ligga mellan 248 och 372 ohm vid 20 grader.

Och för att klargöra lite, mät mellan de två vanliga flatstifts kontakterna på tändspolarna så ska motståndet ligga på 1,87 till 2,53 ohm vid 20 grader. Och mellan två tändkablar på samma tändspole ska motståndet ligga på 18k till 20k vid 20 grader!

Last edited:
Motorn sitter i en bil säger du. Har motorn startat sedan du satte den i bilen?
Om inte så kan det vara vilket fel som helst. Finns det inte sån
''omkullkörningsbrytare'' på en sån där? Dödarknappen var är den nu?
Har du verkligen 12-13,5V i batteriet?

Hej och tack så mycket för all hjälp!

Bilen är startad med exakt samma komponenter som sitter i nu!
Batteriet är okej!!! Motorn snurrar för fulla muggar på startmotorn så ström finns det gott om!

Mina mätningar resulterade i detta!

Mellan flatstiften på tändspolarna blev det: 2.1 och 2.2

Mellan tändkablarna på samma spole med multimeter inställd på 2000K blev det 34 och 36

Mellan flatstift och tändkabel får jag inget värde hur jag än ställer multimetern och vilket flatstift jag än sätter på! Gör jag nåt fel eller verkar felet vara där?

Last edited:
Startmotor går dock på egen krets (grovakablar)

Vad jag menar är att du måste kolla att du har 12 volt på spolarna och matning av ecu

Om nått drar ner spänningen i övriga elsystemet så kan gnistan utebli

Ganska vanligt att hojar ( speciellt busan) inte startar trots att startmotorn snurrar för fullt

Orsak= kasst batteri ( dåligt laddat)

Startmotor går dock på egen krets (grovakablar)

Vad jag menar är att du måste kolla att du har 12 volt på spolarna och matning av ecu

Om nått drar ner spänningen i övriga elsystemet så kan gnistan utebli

Ganska vanligt att hojar ( speciellt busan) inte startar trots att startmotorn snurrar för fullt

Orsak= kasst batteri ( dåligt laddat)

Okej! Jag ska dubbelkolla detta, för tillfället så har jag rivit ner elsystemet och gått igenom det och kollat efter kabelbrott etc, så jag får ta tag i det imorgon!

Nån som kan svara på det där med att jag inte får nåt värde mellan flatstift och tändkabel?

MVH/Jon

Okej! Jag ska dubbelkolla detta, för tillfället så har jag rivit ner elsystemet och gått igenom det och kollat efter kabelbrott etc, så jag får ta tag i det imorgon!

Nån som kan svara på det där med att jag inte får nåt värde mellan flatstift och tändkabel?

MVH/Jon

Din mätning av spolarna säger att dom är OK, värdet mellan tändkablarna är högt men jag misstänker att du hade tändhattarna kvar när du mätte.

Du ska inte ha någon kontakt mellan flatstift och tändkabel så det är riktigt.

Din mätning av spolarna säger att dom är OK, värdet mellan tändkablarna är högt men jag misstänker att du hade tändhattarna kvar när du mätte.

Du ska inte ha någon kontakt mellan flatstift och tändkabel så det är riktigt.

Okej! Då är det bara att gå vidare med felsökningen!:(

Nån som har några andra tips förutom batteriet?

Mät om spolarna får ström när du försöker starta:
Mät mellan minus på batteriet och plusmatningen till spolen (röd/svart ledare)

Mät om tändboxen får ström när du försöker starta:
Mät mellan plusmatningen till boxen (röd/vit) och minus (ser ut som det finns en minus direkt till ramen så mät mot minus på batteriet).

Spänningen ska ligga runt 12V när du försöker starta.

Skickar med 2st scheman för R1 98-99, ett har tändningsdelarna vitmärkta och den andra är komplett med färgkoder och vad som är vad.

Bifogat

Mät om spolarna får ström när du försöker starta:
Mät mellan minus på batteriet och plusmatningen till spolen (röd/svart ledare)

Mät om tändboxen får ström när du försöker starta:
Mät mellan plusmatningen till boxen (röd/vit) och minus (ser ut som det finns en minus direkt till ramen så mät mot minus på batteriet).

Spänningen ska ligga runt 12V när du försöker starta.

Skickar med 2st scheman för R1 98-99, ett har tändningsdelarna vitmärkta och den andra är komplett med färgkoder och vad som är vad.

Okej! Tack så mycket för det! Ska ut och mäta under dagen så återkommer jag med resultatet senare! Tack för hjälpen!

MVH/Jon

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...