Dikesåkning..

Kör mellan kalmar och karlskrona, gamla vägen så tjör du förbi där jag bor, det finns rätt goda avåkningsmöjligheter här :kasa
Åker du ar riktigt bra kan jag fiska upp dig med pallgafflarna :banana
Pah är det nått jag e bra på så är det att åka av ordentligt! Har tom en buckla ovanpå flygeln :hihi
Men gaflar vetefan eftersom rutorna fram inte går att ta ner, för plats att öppna dörrarna eller ta under bilen finns inte om de ska klassas som avåkning?;)

Första och senaste ("sista" lär man väl få äta upp) gången jag kört i diket var faktiskt när jag övningskörde. Hade inte hamnat i diket i samma situation idag, lärorikt.

Skulle jag åka i diket på vischan och knacka på någon för att be om hjälp osv. skulle jag tömma plånboken på kontanter upp till en 500-ing. Knackade någon på min dörr här sent på kvällen och behövde min hjälp för någonting skulle jag nog se mig förtjänt av en dusör.

Skulle jag åka i diket på en mer livligt trafikerad väg där någon spontant stannar och hjälper till skulle jag kanske inte känna mig lika tvingad att betala för hjälpen även om jag skulle fråga vad jag kan betala för besväret. Själv skulle jag aldrig kunna ta betalt för en sådan akt av medmänsklighet.

Skillnad alltså under vilka förutsättningar som råder :)

Pah är det nått jag e bra på så är det att åka av ordentligt! Har tom en buckla ovanpå flygeln :hihi
Men gaflar vetefan eftersom rutorna fram inte går att ta ner, för plats att öppna dörrarna eller ta under bilen finns inte om de ska klassas som avåkning?;)

Vid en riktig avåkning måste man väl gräva fram bilen innan den går att bärga?
Jag ser inga problem med att gaffla upp den :yoparty
Är det en överjävlig avåkning får man begrava bilen i snö så är problemet ur världen :fyllisar

Kör mellan kalmar och karlskrona, gamla vägen så tjör du förbi där jag bor, det finns rätt goda avåkningsmöjligheter här :kasa
Åker du ar riktigt bra kan jag fiska upp dig med pallgafflarna :banana
Fantastisk bostadsort på sommaren.
Bajs på vintern, antar jag?

Helt okej på vintern med tycker jag, fast det beror ju på vad man är ute efter. Det är ju mer snö här än neråt skåne, men det är inte varje vinter vi får snö heller, och får vi så brukar den inte ligga så länge.
Det gör ingenting för mig eftersom det är dålig med backar att åka skidor i här..
Både Kalmar och Karlskrona är fina städer, dock blåser det ungefär alltid i Karlskrona och det är konstant motvind. Karlskrona har lite roligare historia än Kalmar, men Kalmar är enligt mig snäppet vassare. Det är dock om smygnassar och SDare i karlskrona, beblandat med annat mög.

Jag bor mitt emellan städerna, 30 min till Karlskrona och 40 min till kalmar men de flesat resorna går till Kalmar.

Pickup-gathering för uppdragande av en grannes MF...

Bifogat

• IMG_0293.jpg
    IMG_0293.jpg
    185.5 KB · Visningar: 98
  • IMG_0294.jpg
    IMG_0294.jpg
    211.8 KB · Visningar: 83
  • IMG_0296.jpg
    IMG_0296.jpg
    234.4 KB · Visningar: 106
Är det en överjävlig avåkning får man begrava bilen i snö så är problemet ur världen :fyllisar

Det där är en universallösning jag ofta är nära att ta till om det så gäller att man klotat hoj eller plöjt en bil ett tjugotal meter in under snön någonstans. Nu har det tack och lov varit glest med det senare på senaste tiden.

Var hos ett par kompisar som bor i ödemarken när en rödgråten herre i 50 års åldern knackade på dörren runt midnatt. Det var en taxichaffis som hade planterat sin minibuss i ett dike några hundra meter därifrån. Gissa om han vart lycklig när han kom loss.

Bifogat

• visabild.jpg
    visabild.jpg
    75.5 KB · Visningar: 65
När vi kom knallandes hemåt för någon månad sedan satt grannen fast på snövallen som plogbilen lagt upp framför hans infart. Han bad om hjälp så jag backade ut Explorern och knuffade honom rakt över vallen och in i garaget.

Det ligger en bogserlina i bilen, men det var kallt och jävligt ute, så det blev knuff med kofångare den kvällen...

Det kom en gubbe (92 år!!) förut som hade kört i diket. Han hade fått möte med en lastbil och kört i diket.

Jag kom dit med traktorn, kopplade kettingen och började dra bakåt snett över vägen, för att först dra upp bakändan av bilen.
Dock hade snön packats och polerats, så vägbanan var blixthal, låsta diffar hjälpte föga. Så jag backade om och ställde mig med vänsterdäcken i vägkanten där det var opackad snö, när jag backade lossnade kättingen så jag fick gå ut och hakade den på plats igen.

Då kravlade gubben sig ur bilen för att se varför det inte rörde på sig, så jag rakställde hjulen och stängde bildörren, sen sa jag att åt han att inte sätta sig i bilen igen, det behövdes inte. Medans jag satte mig i traktorn satte han sig i bilen igen givetvis...
Med vägkantens bättre grepp började det röra på sig.

Gubben satt i bilen och gasade och grejade i tron om att det skulle hjälpa, men tror ni inte att han försöker köra FRAMÅT medans jag drar bakåt? Han hade också ställt hjulen åt fel håll, så att när jag drog bilen bakåt åkte framänden bara längre ner i diket...
Gick ut och sa till gubben att han måste vrida ratten åt andra hållet, eller iaf ha hjulen rakställda, satte mig i traktorn och fortsatte dra, han svängde åt fel håll igen...

Efter att ha slutat dra varje gång han ställde hjulen fel så kom han till slut upp.
Hade han inte varit en bekant till familjen hade jag tagit mer betalt än vad jag gjorde...

Kan man inte styra en bil när den står stilla ska man fan inte köra bil, bort med gubbjävlarna! :mad:

Det kom en gubbe (92 år!!) förut som hade kört i diket. Han hade fått möte med en lastbil och kört i diket.

Jag kom dit med traktorn, kopplade kettingen och började dra bakåt snett över vägen, för att först dra upp bakändan av bilen.
Dock hade snön packats och polerats, så vägbanan var blixthal, låsta diffar hjälpte föga. Så jag backade om och ställde mig med vänsterdäcken i vägkanten där det var opackad snö, när jag backade lossnade kättingen så jag fick gå ut och hakade den på plats igen.

Då kravlade gubben sig ur bilen för att se varför det inte rörde på sig, så jag rakställde hjulen och stängde bildörren, sen sa jag att åt han att inte sätta sig i bilen igen, det behövdes inte. Medans jag satte mig i traktorn satte han sig i bilen igen givetvis...
Med vägkantens bättre grepp började det röra på sig.

Gubben satt i bilen och gasade och grejade i tron om att det skulle hjälpa, men tror ni inte att han försöker köra FRAMÅT medans jag drar bakåt? Han hade också ställt hjulen åt fel håll, så att när jag drog bilen bakåt åkte framänden bara längre ner i diket...
Gick ut och sa till gubben att han måste vrida ratten åt andra hållet, eller iaf ha hjulen rakställda, satte mig i traktorn och fortsatte dra, han svängde åt fel håll igen...

Efter att ha slutat dra varje gång han ställde hjulen fel så kom han till slut upp.
Hade han inte varit en bekant till familjen hade jag tagit mer betalt än vad jag gjorde...

Kan man inte styra en bil när den står stilla ska man fan inte köra bil, bort med gubbjävlarna! :mad:

Min mor berättade en gång hur hon som liten var med när morfar körde i diket med hela familjen en vinter i Västerbotten på 50-talet. Det var snöstorm och snödrev så vägen syntes inte. Morfar följde därför telefonstolparna med familjens fina nya Cheva 56.a Belair. Helt plötslig tog det oförklarligt men mjukt stopp.

Telefonledningen hade korsat vägen :D

Hur ligger ni till i uppdragarligan?

Under de senaste 1,5 veckorna har nio bilar kört av vägen här hemma, längs med en sträcka på ca 1000 meter :banana
Pappa har dragit upp tre av dem, grannen två och resten kunde inte fortsätta färden så det blev bärgare.

Själv ligger man på noll, folk har inte vett att köra av när jag kommit hem från jobbet.
Har dock själv blivit bärgad en gång, det hände en sak på jobbet..

Bifogat

• IMAG0521.jpg
    IMAG0521.jpg
    217.3 KB · Visningar: 101
Har inte dragit upp några bilar än men blev inblandad i bärgningen av den här avåkningen.

Lastbil på sidan.

Jag fick bogsera ut en bärgningsbil på åkern som ligger till höger i bild för att den skulle kunna resa flisbilen upp och sen bogsera bärgaren tillbaka till fast mark igen.
Det är fint med tung traktor och nya däck runt om! :)

Hur ligger ni till i uppdragarligan?

Under de senaste 1,5 veckorna har nio bilar kört av vägen här hemma, längs med en sträcka på ca 1000 meter :banana
Pappa har dragit upp tre av dem, grannen två och resten kunde inte fortsätta färden så det blev bärgare.

Själv ligger man på noll, folk har inte vett att köra av när jag kommit hem från jobbet.
Har dock själv blivit bärgad en gång, det hände en sak på jobbet..

Bra trådlyft men jag ligger på 0 än så länge. Vinterrustar långforden i nuläget. Om någon vecka borde hon vara redo att ge sig ut på bärgningsjakt.

Ligger på plus 1, en granne la sig i diket. Hämtade jeepen och drog upp. 4wd med låst mellandiff och riktiga dubbdäck gör bogseringen till ett sådant nöje att det är betalning nog när det drar bilen bakom som en obromsad liten kärra en sommardag.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt