Det kom en gubbe (92 år!!) förut som hade kört i diket. Han hade fått möte med en lastbil och kört i diket.
Jag kom dit med traktorn, kopplade kettingen och började dra bakåt snett över vägen, för att först dra upp bakändan av bilen.
Dock hade snön packats och polerats, så vägbanan var blixthal, låsta diffar hjälpte föga. Så jag backade om och ställde mig med vänsterdäcken i vägkanten där det var opackad snö, när jag backade lossnade kättingen så jag fick gå ut och hakade den på plats igen.
Då kravlade gubben sig ur bilen för att se varför det inte rörde på sig, så jag rakställde hjulen och stängde bildörren, sen sa jag att åt han att inte sätta sig i bilen igen, det behövdes inte. Medans jag satte mig i traktorn satte han sig i bilen igen givetvis...
Med vägkantens bättre grepp började det röra på sig.
Gubben satt i bilen och gasade och grejade i tron om att det skulle hjälpa, men tror ni inte att han försöker köra FRAMÅT medans jag drar bakåt? Han hade också ställt hjulen åt fel håll, så att när jag drog bilen bakåt åkte framänden bara längre ner i diket...
Gick ut och sa till gubben att han måste vrida ratten åt andra hållet, eller iaf ha hjulen rakställda, satte mig i traktorn och fortsatte dra, han svängde åt fel håll igen...
Efter att ha slutat dra varje gång han ställde hjulen fel så kom han till slut upp.
Hade han inte varit en bekant till familjen hade jag tagit mer betalt än vad jag gjorde...
Kan man inte styra en bil när den står stilla ska man fan inte köra bil, bort med gubbjävlarna!