Juridik för att kasta ut en sambo?

E på Valmers linje, sålänge de inte skaffat bostaden gemensamt har han inget o hämta mer än sina egna grejor.
Dock så skall ju saker som införskaffats gemensamt delas på.

Fast vill du va helt 1000 säker, ring bara en advokat o fråga. Kostar bara ett samtal.

Eftersom hon äger lägenheten/huset, Har han varit med och betala räkningar för hushållet? typ lån hyra osv?
Har han inte det och det kan styrkas att han inte varit med på såna kostnader har han inget att säga till om

Uppsägningstid? Hon står ju som ägare av den till bostadsrätten tillhörande lägenheten, det är bara att säga tack och adjö och skick ut honom. Även om han blir krengt.

Så om vi ser honom som en inneboende. Kan en inneboende kastas ut utan uppsägningstid? Jag tvivlar väldigt starkt på att lagen tillåter att man gör en person bostadslös över en natt.

Han är trots allt skriven på adressen så även om han skulle sakna kvitton på att han betalat sin del av hyran så finns det ju någon slags bevis för att det varit hans bostad.

Misstänker att han inte betalat mycket till hyra för han hade nåt hittepåjobb som inte gav några pengar.

en herre som jag känner till slog världsrekord i wt.
Gifte sig i "big-brother".
Någon som kommer ihåg?
Var repotage i kärringtidningar om hans nya jag, där han lämnat en strulig uppväxt för att gifta sig med sin gravida flickvän och leva familjeliv.
Hans far och bror är exemplariska människor.
Struligauppväxten var självförvållad.
Några veckor efter vigseln skar han ett kryss i ansiktet på flickvännen för att hon ville att han skulle stanna hemma en kväll.

Jag känner en som jobbar på kvinnojouren.
Enligt henne pratade tjejen om att gå tillbaka till snubben "när allt lugnat ner sig".
"han är ju snäll innerst inne".

16.jpg

Så om vi ser honom som en inneboende. Kan en inneboende kastas ut utan uppsägningstid? Jag tvivlar väldigt starkt på att lagen tillåter att man gör en person bostadslös över en natt.

Han är trots allt skriven på adressen så även om han skulle sakna kvitton på att han betalat sin del av hyran så finns det ju någon slags bevis för att det varit hans bostad.

Misstänker att han inte betalat mycket till hyra för han hade nåt hittepåjobb som inte gav några pengar.

Det beror på om den inneboende delar kök och toa med den som äger bostaden, i så fall är det tre månaders uppsägning som gäller och den inneboende har alltså ingen besittningsrätt.*

Det beror på om den inneboende delar kök och toa med den som äger bostaden, i så fall är det tre månaders uppsägning som gäller och den inneboende har alltså ingen besittningsrätt.*

Har du nån länk till var man kan läsa om det?

Jag tvivlar inte på dig, jag är bara intresserad av att läsa mer. :)

När du kör för fort utsätter du andra för livsfara.
När en person med tystnadsplikt uttrycker sig i allmäna ordalag, underförstått att det handlar om en gemensam bekant, är det tveksamt om hon ens bryter mot tystnadsplikten.

Det finns inga som heslt tveksamheter är jag rädd. Uttrycker man sig så att det kan uppfattas att man avser viss person - även underförstått - så har man gått för långt. Utan minsta tvekan.

Vem som helst kan väl skriva sig på vilken adress som helst? Han skrev sig ju där utan att vara ombedd, mot hennes vilja. Hon upptäckte det långt senare.

Case closed.

Såklart! Varför har jag inte tänkt på det. :tummenupp Jag gillar din kreativitet!

Det är tyvärr svårt att bli av med någon som "flyttat in"(har erfarenhet av ett fall) det snabbaste är om hyran inte blir betald, annars är det låååångdraget. Men ett tips är att ringa polisen och fråga, det finns kreativa människor där ibland.

Har du nån länk till var man kan läsa om det?

Jag tvivlar inte på dig, jag är bara intresserad av att läsa mer. :)

Tyvärr dåligt med länkar till det snackade med morsan om fallet hon har precis läst jurudik kurser

Såklart! Varför har jag inte tänkt på det. :tummenupp Jag gillar din kreativitet!

Vem som helst kan väl skriva sig på vilken adress som helst? Han skrev sig ju där utan att vara ombedd, mot hennes vilja. Hon upptäckte det långt senare.

Case closed.

Lite svårt att hävda det när hon troligtvis fått hans post hem till sig sedan oktober...

Tyvärr dåligt med länkar till det snackade med morsan om fallet hon har precis läst jurudik kurser

Lite svårt att hävda det när hon troligtvis fått hans post hem till sig sedan oktober...

Men som jag skrev tidigare eftersom han verkar inte bidra något till hushållet iheller så underlättar det ju att kasta ut honom... Och han har väll inga barn som är hans som bor där så...

Last edited:

Vadå, han har ju haft nyckel (vilket man kan ha utan att vara skriven på adressen) och vittjat brevlådan innan hon kom hem. :tummenupp

Vadå, han har ju haft nyckel (vilket man kan ha utan att vara skriven på adressen) och vittjat brevlådan innan hon kom hem. :tummenupp

Som jag sa tidigare kan han ha varit inneboende, vilket inte har nåt med sambolagen att göra, men är en bra anledning till att ge honom en nyckel.

Dessutom finns både tillfällig eftersändning, lagring av post (hämtas på posten) och postbox, vilket gör att posten inte kommer hem till henne.

För att reda ut frågan om vilka rättigheter den här killen har skulle jag kontakta en fastighetsjurist. De kan nog rätt snabbt tala om vad som gäller. Personligen tror jag inte killen har mycket att hämta om omständigheterna stämmer.

Är det så att tjejen far illa är killens rättigheter det sista jag skulle fundera över. Skulle rent av överväga att flytta in tillfälligt. Tror nämligen inte att killen som bor i hennes lägenhet skulle känna sig särskilt bekväm om man som manlig vän bosätter sig i lägenheten. Vad tror ni? Problemet är väl att övertyga tjejen om det förträffliga med det. Risken är väl att hon skäms över att hon låter sig behandlas illa och håller sig undan från familj och vänner. Hoppet om att killen ska förbättras finns hela tiden kanske någonstans i bakhuvudet. Avundas henne inte.

Har mycket svårt att se hur det skulle finnas någon uppsägningstid, det handlar ju om ett förhållande som kraschat och inte finns det väl någon uppsägningstid på att kärringen kastar ut en... eller har jag missat något?

Vägrar han att flytta så ringer hon polisen och säger att hon har en inkräktare i lägenheten, han hävdar att han bor där och att han är skriven där och hon hävdar att han tvingades sig till att bli skriven där och har sedan dess psykiskt brutit ned henne men att hon nu inte står ut längre... tillråga på allt kan hon påpeka för honom att ett besöksförbud inte ser så bra ut i registret.

Precis, sluta dilla om uppsägningstider, det är ju inte att lägenheten ska säljas eller hyrts ut i andra hand.

Han har inget att hämta, hon har köpehandlingar från innan han var skriven på adressen, ingen kallar ett samboende sen i höstas för lång tid.

Han är rökt.

Till TS: Börja med att be honom flytta ut. Han kanske inte motsätter sig något alls, och då är det ju inget problem till att börja med.

Tidigare uppskattade hon inte att jag åkte hoj så jag tvivlar på att hon är med i SMC... Men är inte den där för trafikfrågor? Annars brukar väl facken ha lite såna försäkringar också.

För övrigt fick jag idag meddelande att vi inte skulle träffas idag för att hon skulle reda ut saker. :huvet Ja, jag kan bara hålla med om att vissa verkar vara gilla misär.
Hur som helst sa jag att jag hämtar henne när hon slutar sitt jobb oavsett vad hon säger. Kom på att jag ska ringa och snacka med kvinnojouren också först. Dom måste ju ha tips och kunskaper.

Ledsen för ett sent svar men:

Nej, jag tror inte att det är bara för trafikfrågor.

Om man tittar på sidan jag länkade till så står att advokatfirmorna
som används håller på med:

Allmän praktik, Brottmål/straffrätt, Familjerätt, Försäkringsrätt,
arbetsrätt, boenderätt, brottmål, civiljuridik, familjerätt,
fastighetsrätt, företagsjuridik. , försäkringsrätt, konsumenträtt,
personskaderätt, skadestånd, straffrätt, trafikmål mm.

Riktigt var det här målet skulle falla beror väl bl a på om de inblandade
haft ett förhållande eller inte men familjerätt eller fastighetsrätt borde
väl vara tillämpbart?

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

Precis, sluta dilla om uppsägningstider, det är ju inte att lägenheten ska säljas eller hyrts ut i andra hand.

Han har inget att hämta, hon har köpehandlingar från innan han var skriven på adressen, ingen kallar ett samboende sen i höstas för lång tid.

Han är rökt.

Till TS: Börja med att be honom flytta ut. Han kanske inte motsätter sig något alls, och då är det ju inget problem till att börja med.

Jag dillar om hans rättigehter som t.ex uppsägningstider för att jag inte vill sätta mig själv i klistret.

Jag har fortfarande inte snackat ordentligt med henne pga att hon verkar skjuta på allting. Idag skulle hon komma till mig kl 17 efter att hon slutat sitt jobb, men jag fick sms att hon ligger hemma och är sjuk. Man kan ju göra tolkningar av det men det kan också vara sant.

Jag kan inte gärna åka dit och kasta ut honom innan jag pratat ordentligt med henne och fått mer klart för mig hur saker ligger till och vad hon verkligen vill.

Snackade iaf med kvinnojouren igår och fick några fler telefonnr att ringa samt ge min vän. bla finns det en juristjour som man helst bör ringa kontorstid vilket jag inte gjort ännu.

Han har tydligen sagt att han ska flytta ut nu men han nämnde inte vilket år.

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back