Juridik för att kasta ut en sambo?

Jag hånar ingen, jag säger att en någorlunda normalt funtad människa lär av sina misstag och gör inte om dom.

Om du skulle bränna dig i ugnen när du tar ut en plåt med bullar så blir du försiktigare nästa gång du bakar, det är helt naturligt.

Ändå finns det kvinnor (en mycket nära mig) som lyckas hitta TRE snubbar på raken som är riktiga svin, trots att jag som bara har träffat snubbarna flyktigt har kunnat bedöma dom direkt, vid första anblicken.

Antingen väljer hon snubbar som är helt slut i huvet (min teori) eller så provocerar hon fram att bli spöad av full normala killar (inte så troligt va?).

Misstaget du begår här är att utgå från att alla fungerar och resonerar som du.

Jag hånar ingen, jag säger att en någorlunda normalt funtad människa lär av sina misstag och gör inte om dom.

Om du skulle bränna dig i ugnen när du tar ut en plåt med bullar så blir du försiktigare nästa gång du bakar, det är helt naturligt.

Ändå finns det kvinnor (en mycket nära mig) som lyckas hitta TRE snubbar på raken som är riktiga svin, trots att jag som bara har träffat snubbarna flyktigt har kunnat bedöma dom direkt, vid första anblicken.

Antingen väljer hon snubbar som är helt slut i huvet (min teori) eller så provocerar hon fram att bli spöad av full normala killar (inte så troligt va?).

Min värld är inte så enkel, tror inte din är det heller. Skulle den vara det skulle vi kunna konstatera att alla som på senare år har dött i cancer, antingen är självmordsbenägna eller idioter.

Många kan man döma efter skiten på sina skor, men ibland kan även en blind höna hitta guldkorn.

Näe, en gammal kompis, vi har aldrig haft något ihop annat än att hon gråter ut hos mig.

Att påstå att det är mera komplicerat än att lära sig av andra misstag är naivt, vill man dra lärdom så gör man det.

Folk köper EN ford, sen lär dom sig, folk skickar pengar till EN internetbedragare, sen lär dom sig osv, osv....

Varför skulle det vara svårare att tillgodogöra sig lärdomar på andra plan?

Några tjejer lär sig ju och går vidare, den där killen i plugget som var töntig och hade fula glasögon kanske inte är så töntig längre när han är VD för ett multinationellt företag, medans den där tuffa killen som jämt skulle spöa alla när det var fest spöar numera bara sin fru...

Och, nej, jag var varken den töntiga killen eller den som skulle spöa folk....

Last edited:
GuW jag tror aldrig du kommer att förstå de här sambanden om jag ska vara ärlig. Faktum är att inte ens personer som växer upp i den här typen av förhållanden förstår sambanden alla gånger. Det går inte att jämföra den här problematiken med ett misslyckat bilköp eller att ett litet barn lär sig att man inte ska sätta handen på en varm platta efter att ha bränt sig första gången. Vore det så enkelt skulle vi nog slippa läsa om alla kraschade förhållanden där män och kvinnor går på nit efter nit om och om igen och inleder förhållanden med missbrukare, alkoholister, misshandlare (fysiskt & psykiskt). Jag är övertygad om att det inte är något aktiv val många gånger. Det bara blir så.

Som upprepats i tråden är det ingen som går ut och säger att de har problem med droger, alkohol, spelmissbruk eller misshandlar kvinnor och barn fysiskt och psykiskt. De här problemen förekommer oftare än vad man kan tro och får stora konsekvenser för kommande generation barn som växer upp i dessa trasiga förhållanden. Som jag skrev tidigare får många bearbeta sina upplevelser från tidiga år hela livet. Ett handikapp vissa lär sig leva med. Vissa vänder det till sin styrka andra faller igenom.

Näe, en gammal kompis, vi har aldrig haft något ihop annat än att hon gråter ut hos mig.

Att påstå att det är mera komplicerat än att lära sig av andra misstag är naivt, vill man dra lärdom så gör man det.

Folk köper EN ford, sen lär dom sig, folk skickar pengar till EN internetbedragare, sen lär dom sig osv, osv....

Varför skulle det vara svårare att tillgodogöra sig lärdomar på andra plan?

Några tjejer lär sig ju och går vidare, den där killen i plugget som var töntig och hade fula glasögon kanske inte är så töntig längre när han är VD för ett multinationellt företag, medans den där tuffa killen som jämt skulle spöa alla när det var fest spöar numera bara sin fru...

Och, nej, jag var varken den töntiga killen eller den som skulle spöa folk....
En herre som jag känner till slog världsrekord i WT.
Gifte sig i "Big-Brother".
Någon som kommer ihåg?
Var repotage i kärringtidningar om hans nya jag, där han lämnat en strulig uppväxt för att gifta sig med sin gravida flickvän och leva familjeliv.
Hans far och bror är exemplariska människor.
Struligauppväxten var självförvållad.
Några veckor efter vigseln skar han ett kryss i ansiktet på flickvännen för att hon ville att han skulle stanna hemma en kväll.

Jag känner en som jobbar på kvinnojouren.
Enligt henne pratade tjejen om att gå tillbaka till snubben "när allt lugnat ner sig".
"Han är ju snäll innerst inne".

Hon dök inte upp när hon skulle sluta kl 21:30, hon var lite sjuk och hade åkt hem tidigare. :va Fick lite mer info via telefon men jag blev inte mindre förvirrad... Allt är i alla fall inte som det ska.

Moraliskt sett så tycker jag det är en djävligt stor skillnad. Men det kanske bara är i min lilla bubblevärld.
När du kör för fort utsätter du andra för livsfara.
När en person med tystnadsplikt uttrycker sig i allmäna ordalag, underförstått att det handlar om en gemensam bekant, är det tveksamt om hon ens bryter mot tystnadsplikten.

Hon dök inte upp när hon skulle sluta kl 21:30, hon var lite sjuk och hade åkt hem tidigare. :va Fick lite mer info via telefon men jag blev inte mindre förvirrad... Allt är i alla fall inte som det ska.
Hmm är det inte typiskt för människor som mår dåligt att hålla sig undan nära o kära. Det är kanske hennes sätt att hantera situationen men det kan lika gärna vara ett sett att dölja något helt annat.
Gör ett hembesök och kolla att hon iallafall är fysiskt oskadad eller haffa henne på väg till jobbet.

När du kör för fort utsätter du andra för livsfara.
När en person med tystnadsplikt uttrycker sig i allmäna ordalag, underförstått att det handlar om en gemensam bekant, är det tveksamt om hon ens bryter mot tystnadsplikten.

Den här diskussionen är så dum att jag inte tänker fortsätta den.

GuW jag tror aldrig du kommer att förstå de här sambanden om jag ska vara ärlig. Faktum är att inte ens personer som växer upp i den här typen av förhållanden förstår sambanden alla gånger. Det går inte att jämföra den här problematiken med ett misslyckat bilköp eller att ett litet barn lär sig att man inte ska sätta handen på en varm platta efter att ha bränt sig första gången. Vore det så enkelt skulle vi nog slippa läsa om alla kraschade förhållanden där män och kvinnor går på nit efter nit om och om igen och inleder förhållanden med missbrukare, alkoholister, misshandlare (fysiskt & psykiskt). Jag är övertygad om att det inte är något aktiv val många gånger. Det bara blir så.

Som upprepats i tråden är det ingen som går ut och säger att de har problem med droger, alkohol, spelmissbruk eller misshandlar kvinnor och barn fysiskt och psykiskt. De här problemen förekommer oftare än vad man kan tro och får stora konsekvenser för kommande generation barn som växer upp i dessa trasiga förhållanden. Som jag skrev tidigare får många bearbeta sina upplevelser från tidiga år hela livet. Ett handikapp vissa lär sig leva med. Vissa vänder det till sin styrka andra faller igenom.

Jag har sagt till dig att du måste sätta hårt mot hårt. De ska inte komma undan bara för att de är söta - glöm det.
Hon kommer till o med tacka dig om du "läxar upp" henne. :tummenupp

Vi ska äta ikväll så bara hör av dig - hej.

Jag hatar när folk skriver att de "inte har läst hela tråden men..."
men jag hinner inte läsa igenom den nu, så jag vet inte om nån har skrivit detta innan, men sambolagen gäller bara om de har varit sambos (minst 6 månader) den gäller inte om det är en vän som har varit inneboende hos en annan vän.

Säg åt din vän att hävda att de aldrig var tillsammans och stå på sig med det. :tummenupp

Och nu har jag läst hela tråden, juridisk hjälp brukar gå över hemförsäkringen, men många har undantag när det gäller "tvister" mellan personer inom hushållet, säg till henne att kolla upp det, om hon nu vill bli av med honom alls.. :freak

Last edited:
Den här diskussionen är så dum att jag inte tänker fortsätta den.

Ignorera det som inte tillför ämnet.

Sambolagen gäller bara för det som är inköpt tillsammans.

Ägde hon lägenheten innan han flyttade in...kasta ut fanskapet bara. Finns inget som hållert juridiskt i snubbens klagan om han tycker att han blir orätvist bemött. Finns det misshandel och hot med i bilden, hjälp henne, rättssystemet i sverige är kasst. Se till att ge killen ett tydligt besked och ett ultimatum han inte kan motstå....

Om nu hela sanningen är som du skriver från början...mynt har oftast 2 sidor...

Ignorera det som inte tillför ämnet.

Sambolagen gäller bara för det som är inköpt tillsammans.

Ägde hon lägenheten innan han flyttade in...kasta ut fanskapet bara. Finns inget som hållert juridiskt i snubbens klagan om han tycker att han blir orätvist bemött. Finns det misshandel och hot med i bilden, hjälp henne, rättssystemet i sverige är kasst. Se till att ge killen ett tydligt besked och ett ultimatum han inte kan motstå....

Om nu hela sanningen är som du skriver från början...mynt har oftast 2 sidor...

What he said..:tummenupp

Många svar men viktigaste frågan är fortfarande obesvarad.
Vad har han för uppsägningstid?

Jag kan skicka honom ur lägenheten på 10 sekunder men det hjälper ju föga om han har tre månaders uppsägningstid? Då har jag själv istället bäddat för problem och han kan komma med låssmeden dagen efter och skicka räkningen till mig. Plus div andra tråkigheter som kan sätta mig bakom galler...

Många svar men viktigaste frågan är fortfarande obesvarad.
Vad har han för uppsägningstid?

Jag kan skicka honom ur lägenheten på 10 sekunder men det hjälper ju föga om han har tre månaders uppsägningstid? Då har jag själv istället bäddat för problem och han kan komma med låssmeden dagen efter och skicka räkningen till mig. Plus div andra tråkigheter som kan sätta mig bakom galler...
Uppsägningstid? Hon står ju som ägare av den till bostadsrätten tillhörande lägenheten, det är bara att säga tack och adjö och skick ut honom. Även om han blir krengt.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025