Kvinnor och extremsport, varför??

Status
Ej öppen för fler svar.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag råkade se ett sammandrag av kvinnornas snowboard-cross eller vad det nu heter på tv, och det enda jag kunde tänka på (förutom hur dom skulle se ut utan alla bylsiga kläder) var varför dom ens ids hålla på.

En av favoriterna körde ur sig och passade på att spexa till det för fotograferna med en dubbel grab vid målgången. En dubbel grab sätter väl de flesta femåringar så jag kan för mitt liv inte begripa varför fruntimmer ska ha så svårt för allt som innebär en risk att slå sig lite.:va

För att förtydliga, här är ett av ett otal exempel. Finalerna i några halfpipe-tävlingar, damerna först och herrarna sen. Försöker sig fruntimren sig på något svårare än en 720° så sätter dom sig på rumpan direkt, ofta kombinerat med vilt armflaxande. Det är ju ingen styrkesport direkt med tanke på vilka sparrisar herrarna oftast är så allt måste sitta i huvudet.

[YOUTUBE-ID]SUak8dzvZrw[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]aDRfuqrA4Ns[/YOUTUBE-ID]

för att kvinnor är värdelösa på allt som har med sport att göra

Är det extremsport att åka haschplanka??:va

Ingen aning, antog bara det.

Det lär iofs inte se bättre ut i den riktiga extremsporten.

för att kvinnor är värdelösa på allt som har med sport att göra

Jo, men varför? Knäcker vi den nöten är vi nog på god väg att skaffa vattensäkra bevis för att dom faktiskt är genetiskt framavlade för att vända fiskpinnar och skaka mattor.

Last edited:

Jo, men varför? Knäcker vi den nöten är vi nog på god väg att skaffa vattensäkra bevis för att dom faktiskt är genetiskt framavlade för att vända fiskpinnar och skaka mattor.

Är du galen?? Mattor är tunga, det gör ont i armarna av att skaka dem! :dummer

All idrott där det står Dam- framför är ju totalt poänglöst att kolla på (utom ev beachvolley men det är ju inte för de är duktiga direkt).
Tyvärr inser inte TV4 detta i ska tvunget ha Damfotboll på TV.

Vilken jävla neandertalsdiskussion.

Den dagen någon här på forumet ens är i samma universum som t.ex. Torah Bright i halfpipe kan ni ju komma och snacka.

[YOUTUBE-ID]PEB1hMyJwOg[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]VPRC2GY-VTw[/YOUTUBE-ID]

Många här som kan göra dubbla corks, mistys, öppna tävlingsåk med bs 360 (ett av de svåraste trick du kan göra i pipe)? :rolleyes:

Last edited:
All idrott där det står Dam- framför är ju totalt poänglöst att kolla på (utom ev beachvolley men det är ju inte för de är duktiga direkt).
Tyvärr inser inte TV4 detta i ska tvunget ha Damfotboll på TV.

Tyvärr finns det idioter som inte insett att idrott är otroligt fånigt rent generellt. Visst fan är det underligt?

Skjuter man inte ifrån ganska mycket med benen när man hoppar? Kvinnorna är väl för svaga helt enkelt. Orkar inte få till samma höjd och orkar inte få till samma snurr i hoppen.

Jag kan inte se några skäl till varför de inte skulle försöka.

[YOUTUBE-ID]1h2fhd_O-Qg[/YOUTUBE-ID]

1. Konkurrens
2. Styrka

....Den som känt kompressionen när man landar bara en aning fel i en rejält stor halfpipe hajjar varför tjejer inte riktigt har samma förutsättningar som herrar i den grenen.

Att såga damidrott för att den inte når upp till herrnivå känns rätt så Valmers.. Låt de bästa damerna möta de bästa damerna ifred, så kan ni och Valmers slå på TV:n när det är herrarnas tur.

Skjuter man inte ifrån ganska mycket med benen när man hoppar?

...och så skall man ta emot sig när man landar...
:fakta

Last edited:
Tyvärr finns det idioter som inte insett att idrott är otroligt fånigt rent generellt. Visst fan är det underligt?

Ytterst underligt, jag unviker i det längsta att se på tv överhuvudtaget men råkade snegla lite idag när fjällan kollade på sporten.

-JP-: Visst finns det väl någon enstaka fruntimmer som lärt sig åka men generellt sett är det pinsamt att se på.

Den dagen någon här på forumet ens är i samma universum som t.ex. Torah Bright i halfpipe kan ni ju komma och snacka.

[YOUTUBE-ID]PEB1hMyJwOg[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]VPRC2GY-VTw[/YOUTUBE-ID]

Många här som kan göra dubbla corks, mistys, öppna tävlingsåk med bs 360 (ett av de svåraste trick du kan göra i pipe)? :rolleyes:

ge dem samma tid som hon lag på sitt åkande så är de troligtvis bättre

Last edited:
Jag tror att det beror på arv och miljö.
Arv pga uppenbara skäl och miljön framförallt för att de tävlar mot andra brudar. Utan att veta så borde väl brudarna kunna tävla i de vanliga klasserna i snowboard?
Med hårdare motstånd skulle de antingen bli bättre eller slås ut någonstans där de inte får vara med på TV.

Men det där är ju ett konstigt resonemang. Om man måste vara minst lika bra som utövarna på en sport för att kommentera skulle det vara tyst under de flesta fotbollsmatcher, motogp- och superbiketävlingar osv.

att damer alltid är sämre

..Och? De tävlar ju mot andra kvinnor?

Med ditt resonemang kan man skippa viktklasserna i boxning & brottning eftersom den enda riktigt bra boxaren är den som vinner den tyngsta klassen.

Därefter kan vi stryka skippa småbågarna eftersom de med lite mer kubik piskar dem.

Ja och det blev väldigt uppenbart! :krama

Last edited:
..Och? De tävlar ju mot andra kvinnor?

Med ditt resonemang kan man skippa viktklasserna i boxning & brottning eftersom den enda riktigt bra boxaren är den som vinner den tyngsta klassen.

Därefter kan vi stryka skippa småbågarna eftersom de med lite mer kubik piskar dem.

skippa viktklasser är en helt annan sak däremot skulle en tjej boxas mot en kille i samma viktklass skulle tjej högsts troligt åka på stryk.

Det intressanta vore ju att få reda på varför dom aldrig vågar ta i ordentligt, är det t.ex. någon här som minns en brännbollsmatch i skolan där en tjej fick iväg bollen längre bort än tre meter?

Vadå? Ska man som tjej undvika saker/prylar/sporter bara för att man inte kan uppnå samma resultat som det motsatta könet?

Förlorar man automatiskt sin rätt till fritidsintresse/sysselsättning etc bara för att man inte kan prestera som de bästa? Gäller det alla, eller ska den åsikten bara appliceras på kvinnor?

Jag är inte skitbra på att köra hoj (än) men jag anser mig ha rätten att köra ändå ...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!