Hur ta sig upp för en hal garagenedfart ?

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Ingen
Ska iväg med hojjen imorgon och måste få upp den från garaget.
Vad är enklaste sättet att göra när det är is och snö?
Kokande vatten precis då man ska köra upp den? eller är det Tö-salt som gäller? eller är det :borra som gäller?

Några smaskiga tips kanske?

:brassahelvete :tummenupp

(Kokande vatten blir till is snabbare än kallt vatten, fast vet inte hur det funkar om det fort kommer i kontant med marken... men min chansning är att det faktiskt inte är någon bra ide... kanske köra på kokande fritösolja istället? hehe)

sand? annars funkar isbort bra också (är en kraftfullare variant utav salt)

Sand/grus. Varm sand/grus är ännu bättre.

Mer fantasifulla metoder tarvas icke.

:brassahelvete :tummenupp

(Kokande vatten blir till is snabbare än kallt vatten, fast vet inte hur det funkar om det fort kommer i kontant med marken... men min chansning är att det faktiskt inte är någon bra ide... kanske köra på kokande fritösolja istället? hehe)

Och så får vi inte glömma att det är en myt att kokande vatten blir till is snabbare än kallt vatten.

Och så får vi inte glömma att det är en myt att kokande vatten blir till is snabbare än kallt vatten.

Testa med iskuber i frysen. Du kommer bli förvånad hur jäkla fort de fryser. Sen att du får avfrosta frysen per omgående efteråt men jallafall.

Kolla om det inte finns någon Gentleman som kan ta av sig kavajen och lägga på det förrädiskt hala underlaget.

Jag pratade med en rörpulare en gång när ett rör frusit sönder på jobbet. Han sa att det oftast var varmvattenrören som frös sönder. Han hade dock ingen aning om varför det var så.

Jag pratade med en rörpulare en gång när ett rör frusit sönder på jobbet. Han sa att det oftast var varmvattenrören som frös sönder. Han hade dock ingen aning om varför det var så.
I enlighet med värmeväxlingsprincipen.

Min alldeles egna teori är att det helt enkelt finns mer energi i varmt/kokande vatten att omvandla till is än vad svalt/kallt vatten har.

ju mer energi som kan användas, desto snabbare process.

*edit*

[YOUTUBE-ID]xOVZV6DxaRs[/YOUTUBE-ID]

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back