Bygga "egen" MC-ram???

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har länge funderat på att bygga en egen ram till något häftigt mc-bygge med delar från typ en gammelgixxer. Sitter bara och spånar på vad som gäller. Har varit ute på sfro`s hemsida men den är under uppbyggnad så där får man ingen info:

http://www.sfro.com/mcframe.html

Jag antar att svetsar och ram ska besiktigas/röntgas när ramen är byggd. Sen tillkommer väl en dyr regbesiktning osv. Är det någon som har erfarenhet av detta?
 
Du måste bl.a. ha ett ramintyg som berättar vem som byggt, vilka matrialkvalitéer och svetsmetoder som använts. Det finns rekomendationer på det mesta. Jag beställde SFRO's nya bygghandbok, finns en hel del matnyttigt där, inte bara om ramar.
 
Du måste bl.a. ha ett ramintyg som berättar vem som byggt, vilka matrialkvalitéer och svetsmetoder som använts. Det finns rekomendationer på det mesta. Jag beställde SFRO's nya bygghandbok, finns en hel del matnyttigt där, inte bara om ramar.

Att få till det rätt utan handboken tror jag är svårt, det finns massvis
med regler att följa. En av killarna i garaget bygger ram nu och han har
pratat en del om detta men jag minns inte mer än att det är mycket
att ha koll på.

Tex så tror jag att ramen måste inspekteras av SFRO med svetsarna
oslipade (men jag kan minnas fel).

Mvh,
Ingvar
 
Farsan köpte en hoj för ett tag sen och fick med en hemmabyggt hoj också, ramen ser rätt vettig ut och svetsarna likaså. Jag har själv hållit på en del med svetsning och vet hur en bra svets skall se ut. Finaste svetsarna jag har sett? Så fan heller. Fungerande/hållbara svetsar? Absolut! I alla fall till synes.
Men det var något strul med besiktningen eftersom ramen var lackerad, de var alltså tvungna att inspktera svetsfogarna utan lack på. Antagligen, och med all rätta, är de väl rädda att rambyggaren skall ha spacklat bort ojämnheter i svetsarna vilket torde vara livsfarligt.

Så vi kan nog stryka att de röntgar grejerna. Tror jag. En sak vet vi iaf, lacka inte ramen innan den har godkänts. :tungan
 
När man bygger ett amatörbyggt fordon kan man väl rebesiktiga med turbo eller?
 
I ett inlägg tidigare här länkade jag till en blocketannons som tyvärr är borta. Där var det en snubbe som byggde ega sjukt snygga ramar till japsmotorer. Den hette Metric custom chassi tror jag. Någon som vet vem som byggde dessa? Har googlat utan resultat...
 
Bland annat Spondon, Rickman och Moto Martin har jag för mig har haft eftermarknadsramar till japshojar. Googlar du lite kanske du kan få lite inspiration av något sånt.

Svenska ISR slängde ett tag ihop några hojar baserade på diverse motorer men med egna ramar, bromsar etc. Har för mig att de byggde med fyrkantsrör.
 
Jag har byggt mig en Trike.
Du ska använda dig av Kalldragna sömlösa rör DIN2391 och som
ej är Fosfaterade,Plus är om du kan få certifikat ihop med rören.
Är du själv byggare av ram så får du göra ett eget ramintyg där du skriver ner
vad det är för rör och vilken svetsmetod du använt m.m..
Det du ska tänka på när du svetsar ihop ramen är att du inte får slipa på några
svetsar, för då kan du få göra om den svetsfogen.
Vid första besiktningen på SFRO så får ramen som högst ha primer som
skyddslack på ram.
En SFRO Besiktning av amatörbyggt fordon kostar 2700:- och då ingår 2 st besiktningar på SFRO..
Första besiktningen hos SFRO så ska hojen vara så pass att den står
på hjul med motor och lite annat i så dom ser helheten typ.
Andra besiktningen på SFRO ska den stå i det skick som den ska göra
vid Bilprovningen, Då gör SFRO bromsprov och bullerprov.
Bullerprovet kostar 1250:-.
Sen tillkommer Bilprovningens avgifter.
 
Jag har byggt mig en Trike.
Du ska använda dig av Kalldragna sömlösa rör DIN2391 och som
ej är Fosfaterade,Plus är om du kan få certifikat ihop med rören.
Är du själv byggare av ram så får du göra ett eget ramintyg där du skriver ner
vad det är för rör och vilken svetsmetod du använt m.m..
Det du ska tänka på när du svetsar ihop ramen är att du inte får slipa på några
svetsar, för då kan du få göra om den svetsfogen.
Vid första besiktningen på SFRO så får ramen som högst ha primer som
skyddslack på ram.
En SFRO Besiktning av amatörbyggt fordon kostar 2700:- och då ingår 2 st besiktningar på SFRO..
Första besiktningen hos SFRO så ska hojen vara så pass att den står
på hjul med motor och lite annat i så dom ser helheten typ.
Andra besiktningen på SFRO ska den stå i det skick som den ska göra
vid Bilprovningen, Då gör SFRO bromsprov och bullerprov.
Bullerprovet kostar 1250:-.
Sen tillkommer Bilprovningens avgifter.

Då är det bara bilprovningens avgifter för regbesiktning som tillkommer då?
 
När vi byggde en bil-ram så röntgades den inte, men inspektion innan lack

Köp boken, de finns en massa krav du måste känna till
 
När vi byggde en bil-ram så röntgades den inte, men inspektion innan lack

Köp boken, de finns en massa krav du måste känna till

Var likadant för mig, Han kollade inte en enda svets.
Han såg att hela triken var ett väl planerat bygge så
det ända han brydde sig om då var försprång och fjädringen fram
typ när jag var på första SFRO besiktningen.

Fick bygga om gaffel och bromsar efter första besiktning på SFRO.
Min andra SFRO besiktning fick jag underkänt på bromsprov då den
var lite trögbromsad, Så jag fick åka upp ännu en gång innan jag
fick den igenom.

Jag har både den gamla och den nya SFRO handboken, Men man kan
leva utan dom om man bara ska bygga en MC typ.
Det du ska göra är att du innan byggets start får en bra kontakt
med SFRO gubben som du kan bolla frågor med medan du bygger.

Närmast för dig Mange är Norrköping hos Stefan Rudow om du ska
Bygga.
Hälsa från mig, Extreme trike-10 då vet han vem jag är ;-)
Första extrema triken i Sverige :-)
 
Last edited:
Hej! När jag byggde min så använde jag SAE4130-crommolyrör som jag mig-ade ihop. SFRO var nöjda och sen var det ju en viss byråkratsk resa med bullerprov, ursprungsredovisning etc, etc. Jag vill minnas att det var ca 7000 kr i div avgifter innan jag kunde ta ut den på vägen som en fri man. Den är numer såld till en här på SH. Har tyvärr inga bilder kvar eftesom de försvann i en hårddiskkrash för nåt år sen. Att bygga en egen hoj är jobbigt men kul och så finns det ju ingen likadan.
Lycka till.................Per:squid
 
Hej! När jag byggde min så använde jag SAE4130-crommolyrör som jag mig-ade ihop. SFRO var nöjda och sen var det ju en viss byråkratsk resa med bullerprov, ursprungsredovisning etc, etc. Jag vill minnas att det var ca 7000 kr i div avgifter innan jag kunde ta ut den på vägen som en fri man. Den är numer såld till en här på SH. Har tyvärr inga bilder kvar eftesom de försvann i en hårddiskkrash för nåt år sen. Att bygga en egen hoj är jobbigt men kul och så finns det ju ingen likadan.
Lycka till.................Per:squid

Vad var det för sorts hoj du byggde och med vad för motor och delar?
 
Vad var det för sorts hoj du byggde och med vad för motor och delar?
Hej! Det blev ev fackverksram i cr-mo med en trimmmad Kawa 650-motor i som växte till 810 cc. FZR 1000 -89 gaffel, Öhglinare bak, ISR runt om och slutligen ett par gixxerhjul som polerades. Hemgjort avgas först men sen hittade jag ett Yoshi som passade efter lite modifieringar. Kåpan var från en RC45 som även den moddades ordentligt för att passa. Tankar gjorde jag et par tre stycken innan det blev bra. Moppen bor numer i Södertälje, tror jag.

Per
 
Hej! När jag byggde min så använde jag SAE4130-crommolyrör som jag mig-ade ihop.


MIGa crommolyrör, intressant!
-Vad använde du för tråd?
-Gas?

men framförallt (oavsätt MIG eller TIG);
-Behöver man inte värmebehandla efteråt när man svetsat i CrMo, (och kanske till och med förvärma innan)?
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top