Elallergi - vilken bluff! Eller?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Jag har elallergi, och jag jobbar som elektriker.

Mina symtom är väldigt tydliga, när jag vaknar på morgonen så är jag trött och har svårt att komma upp ur sängen.

När jag kommer till jobbet så får jag ofta ångerst och blir på dåligt humör.

När jag kommer hem är jag väldigt trött, rentav apatisk under ett par timmar.

Har ofta ont i rygg och nacke (detta kommer nästan alltid när jag har kopplat spottar i tak) tror att det har att göra med att jag håller i kablarna och så...

Är också gasig och rapar och fiser ganska mycket. Tror att det är magnetfälten som gör det.

Tycker att detta är synd då jag tror att jag trivs på mitt jobb, men jag ska nog kolla om jag kan bli sjukskriven ett tag iaf. För det brukar bli bättre när jag har varit ledig lite.

Last edited:
Jag har elallergi, och jag jobbar som elektriker.

Mina symtom är väldigt tydliga, när jag vaknar på morgonen så är jag trött och har svårt att komma upp ur sängen.
Beror antagligen på att man sitter uppe och surfar sporthoj för länge.

När jag kommer till jobbet så får jag ofta ångerst och blir på dåligt humör.
Haft det stressigt och telefonen ringde hela tiden

När jag kommer hem är jag väldigt trött, rentav apatisk under ett par timmar.
Efter en hård dag på jobbet äter man alldelse för mycket och för snabbt avslutar med en bira framför TVn där dom visar ......reklam

Har ofta ont i rygg och nacke (detta kommer nästan alltid när jag har kopplat spottar i tak) tror att det har att göra med att jag håller i kablarna och så...
För dåligt tränad och en massa statiskt arbete ger det resultattet

Är också gasig och rapar och fiser ganska mycket. Tror att det är magnetfälten som gör det.
Kaffekopp på kaffekopp på kaffe.......

Tycker att detta är synd då jag tror att jag trivs på mitt jobb, men jag ska nog kolla om jag kan bli sjukskriven ett tag iaf. För det brukar bli bättre när jag har varit ledig lite.

:D

Inte för att vara elak men det där stämmer på mig också men har nog inte med el att göra

Jag är allergisk mot elen på jobbet, det måste vara för att den är från storuman-energi!

Hemma framför tv'n och datorn mår jag prima!

Jag är allergisk mot datorfläktar..

Deras förbannade sus går in i själen på nått vis,
tror även dom är skyldiga till min obekräftade alzheimer. :mad:

Jag är allergisk mot datorfläktar..

Deras förbannade sus går in i själen på nått vis,
tror även dom är skyldiga till min obekräftade alzheimer. :mad:

byt till en bärbar som du ställer en bit bort och koppla en extern skärm till den eller så trimmar du PCn med tysta delar, silent PC osv.

köpt en bärbar för första gången, det är stor väldig skillnad mot jetmaskinerna man haft förut....

byt till en bärbar som du ställer en bit bort och koppla en extern skärm till den eller så trimmar du PCn med tysta delar, silent PC osv.

köpt en bärbar för första gången, det är stor väldig skillnad mot jetmaskinerna man haft förut....

Den absolut mest högljudda dator jag har är den gamla bärbara, fläktfan går konstant med varierande varvtal, och när den går för fullt (ofta) så väser det ur dom underdimensionerade ventilationshålen, där kan man tala om jetutblås!

Den tystaste jag har är en gammal stationär som min hårdvaruintresserade bror byggde för länge sedan, just med tonvikt på tysta delar.
Ingen märkvärdig processor, men en gigantisk kylare och en lågvarvig fläkt, ett tyst nätagg, ett graffekort med enbart passiv kylning, tyst hårddisk med silikonfodral osv..
Den skulle lätt fungera som HTPC med ett bättre grafikkort, för två steg bort hör man den inte.

Men jag tror att allergin i det här fallet är mera av den ironiska sorten.

Den absolut mest högljudda dator jag har är den gamla bärbara, fläktfan går konstant med varierande varvtal, .

kanske ett vanligt fel på bärbara är att man måste dammsuga fläkten på dom då de börjar gå på max hela tiden efter att damm satt sig i fläkten

kan ju vara nåt i deras hjärna oså.. den styr man inte alltid över har jag märkt..
har haft problem med ångest och annat skit förr och kan känna av det ibland men kan hantera det. jag vet när jag får ett "anfall" vet att de är på "låtsas" men ändå kommer de.. nuför tiden säger jag i princip åt min hjärna att sluta.. fy faen va wierd jag lät där :rolleyes:
jag får nog skriva in mig på psyket iaf. :huvet

Men jag tror att jag förstod vad du menade, att dom som säger sig ha elallergi egentligen lider av nåt annat, och ångesten dom får skyller dom på elen.

Fullt möjligt.!! För dom verkar inte direkt vara några drivna människor som är intresserade att råda bot på sig själva.

//M

Är elallergi en stor bluff?

Ser inte alltid "elallergiker" ut som ufo:n?
Verkar inte deras självställda diagnoser lite väl diffusa?

För MIG verkar det vara humbug, om jag tittar på det ur ett vetenskapligt perspektiv.
Varför då?
Jo, dels är de väldigt inkonsekventa i sin a symptombeskrivningar, dels i vad som ger och ffa vad som INTE ger allergin/symptomen.

Samma sak med sättet de skyddar sig på.

Titta på de som klär sig i hönsnät t.ex (Farradays Bur)
Det ser förvisso heltokigt ut, men tanken är rätt.
Men...
Nu räcker det ju inte bara med ett nät vilketsomhelst...det de har bommat dessa herrar och damer, är ju att för varje given frekvens på strålningen
finns det EN storlek på maskorna som blockerar.
ALLA andra frekvenser släpps ju igenom i olika hög grad.
Det är bara ETT exempel.

En annan spånkommentar från teven nyss: Jamen jag kan ju ha TRÅDLÖST nätverk hemma!
:skrattaåt
Fatta: först säger de att de INTE tål el/strålning, sen ska de ha trådlöst.
Kunskapen verkar begränsad eller obefintlig om VAD som strålar och inte... man småler lite i mjugg.

Ytterligare: En sa; jag kan inte se på teve.
Nåväl. Även här vet man inte skillnaden på orsak och verkan samt är kunskapen om teknik noll.
Denna kunskap härrör ju såklart från tjocktevens tid!
Den strålade satan.
Numera finns platt-teve som inte strålar alls.
Man kan även ha skärmfilter a´la TCO-godkänd.

Osv osv

Kliar i sköldkörteln, bildas gift i hjärnan, stickningar och astmaanfall, borta i huvet, snurrig, energin går ur kroppen...

Nä - i blindtest hade de åkt dit.
Varenda en, Sanna mina ord.

Arbetsskygga ufon eller vad?

Nu är det en kvinna som krystar fram rapar när hon lämnar hemmet...
Mysko reaktion!
Hon säger: - det bildas gift i hjärnan!
(men! hon har en inbyggd förmåga att "kapsla in det" tills hon får nån tablett av sin kille...som i sin tur INTE var elallergiker tidigare, men efter att ha varit ihop med denna tjej så "blev" han det efter 1,5 månader...)
Gå siffra

Nu är tydligen micken reportern har en fara... den är "förgiftad"...
*tar mig för pannan*
Måste blänga mer på teven nu! :D

Helt otroligt program!
Kanal 5
Nu!

Människorna i Outsiderprogrammet igår verkade ju lite outside,
och de verkade ju som sagt inte så insatta i tekniken.
Jag känner till en handfull elallergiker. Några har jag träffat både innan och efter
att de blivit drabbade. Flera av dem är de sista jag trodde skulle råka ut för det.
Alla har de haft kvalificerade tekniska jobb, några av dem mycket kvalificerade,
i yrken där man förstår sig på elektriska och magnetiska fält.
Alla har de varit mitt uppe i karriären när de drabbats.
En av dem stod inte ut utan tog sitt liv. Något är fel, men vad?
Det är inte bara nutcases som drabbas, fast de gör sig säkert bättre i Outsider.

...som någon redan var inne på, varför är det alltid riktigt gedigna foliehatts-ufon som dyker upp med dylika tokerier.
Man har ju fördomar, men helt klart är de bekräftade i detta fallet.

T r a m s - det är ju bara att diagnosticera med blindtester, och be dem vänligen men bestämt att snyta sig, klippa sig, och skaffa ett jobb.

Måtte den jävla socialkärringen som godtar det här, och ser till att det blöder ut skattepengar, drabbas av tiotusen flatlöss, man blir förbannad. :huvet

...som någon redan var inne på, varför är det alltid riktigt gedigna foliehatts-ufon som dyker upp med dylika tokerier.
Man har ju fördomar, men helt klart är de bekräftade i detta fallet.

T r a m s - det är ju bara att diagnosticera med blindtester, och be dem vänligen men bestämt att snyta sig, klippa sig, och skaffa ett jobb.

Måtte den jävla socialkärringen som godtar det här, och ser till att det blöder ut skattepengar, drabbas av tiotusen flatlöss, man blir förbannad. :huvet

Visst, det är trams, men så enkelt att skaffa dom ett jobb är det ju inte heller, för helt klart lider dom av tomtar på loftet.

Men då kan man ju behandla dom för tomtar på loftet istället, givetvis sedan dom har failat stort i ett eller ett par blindtest.

Hur man bäst behandlar loft-tomtar det vet jag inte, men inte är det genom att låta dom flytta ut i skogen och självsuggestera fram ångestattacker när dom ser en kabel/mobiltelefon IAF.

Visst, det är trams, men så enkelt att skaffa dom ett jobb är det ju inte heller, för helt klart lider dom av tomtar på loftet.

Men då kan man ju behandla dom för tomtar på loftet istället, givetvis sedan dom har failat stort i ett eller ett par blindtest.

Hur man bäst behandlar loft-tomtar det vet jag inte, men inte är det genom att låta dom flytta ut i skogen och självsuggestera fram ångestattacker när dom ser en kabel/mobiltelefon IAF.

Skulle vara skoj att se hur dom skulle bete sig om man satte ögonbindel/hörselskydd på dom, ställde dom bredvid grafitstavarna på jobbet som dom smälter stål med :D
Har du en digitalklocka på armen och kommer i närheten (räcker med att vara en meter i från) av dom vattenkylda kablarna till dom, så pajjar klockan pga magnetfälten.
Antingen dör dom väl, eller så är dom botade för livet :tummenupp

FEL!

I ett blindtest här i Umeå där det finns forskning på saken åkte ungefär 50% dit, dom andra 50% gissade rätt på om dom befann sig i ett totalt elsanerat rum eller ett rum med extra kraftiga elektromagnetiska fält.

Precis som kontrollgruppen av helt friska personer med andra ord...

Jag har faktiskt för mig att kontrollgruppen gissade lite bättre, men inom statistisk felmarginal.

vi har en gubbe som påstår sig få ont i huvudet här på jobbet när han jobbar vid strömbalkarna (kubal=mycket energi/magnetism) jag själv har känt av nå lätt spänningshuvudvärk när jag jobba direkt under en av dessa ett par timmar..

Hallå där

Vänta nu lite. Tror du att man kan bli påverkad eller ej? Anar dubbelmoral.
-Jag tror det.

Tror du allas smärtgräns ligger på samma nivå? Att strålningen eller vad det nu må vara måste komma upp på en viss nivå för att man skall reagera?
-Jag tror inte det. Jag tror att uppbyggnad av människor skiljer både psykiskt och fysiskt.

Tror jag att de som var med i tv igår hade någon slags elallergi?
Svårt att säga men jag håller mig högst tveksam. Jag tror att dem mår riktigt dåligt vart fall. De behöver hjälp. De mår uppenbarligen så svårt att de har svårt att klara ett normalt arbete. Kanske man borde se till att det fanns jobb över till dem som inte har med el att göra och som man kan göra "hemma" eller där de bor. Kanske något slags legoarbete.
Tex har jag själv haft panikångestattacker utan att veta vad dem kom ifrån. Jag hade gärna hittat något att koppla det med. Något som finns överallt eftersom det hände hur och när som helst. Jag tror det hade varit lätt att koppla det till. Tex el/strålning. och många som mår dåligt fixerar lätt vid något. Eftersom det är svårt att överbevisa tror jag det finns en hel del som hamnar i detta facket som mår dåligt av andra orsaker.

Så om de nu kör lite legoarbete där hemma och visar sin goda vilja. Vad sägs om att ge dem lite ala rotavdrag för att elsanera hemmet eller till sina hemmagjorda kläder? So what det skapar ju arbetstillfällen i sverige det med. Och mår den "sjuke" bättre av det kan denne jobba på lite mer med sitt legoarbete eller kanske till och med kan jobba med något annat till slut.

Känner jag av mobiltelefonen mot örat? JA. Pratar jag i uppskattningsvis 20 minuter eller mer utan puckosnöre eller blåtand så känns det. Psykosomatsikt eller ej. Jag tror att det är strålningen helt utan belägg.

Det finns forskning som är övertygande på människor och kor som bor under högspääningsledningar som inte är så trevliga. Är det inte tänkvärt att det finns människor som tål det mindre? Liksom det finns folk som tål nötter, tomater, citrus eller vad dem nu må ha allergi emot.

Mina 5 cent.

Ps jag känner en elallergiker men tycker jag håller en objektiv och öppen bild. Jag håller mig skeptisk och tycker denna vän som säger sig inte tåla el verkar ha snöat in sig totalt och jag har svårt att köpa allt.
Att hon mår dåligt? Mycket! Det är mer än bara elen om det nu ens är elen. Det är vad jag tror...

/R

Jepp - och de reaktionerna har jag oxå sett.
Ja faktiskt även (som vi, emn liten grupp) tror var elpåverkan.
I första fallet var det operatörer som satt framför som mest 13 "tjockteve-skärmar" samtidigt, och den strålningen var aggresiv mot huden i ansiktet ja. Helt klart.
I ett specifikt fall/plats, blev två personer mkt illa påverkade oberoende av varann, men på samma sätt... den ene överlevde.
I DET fallet vill jag TRO att det var el, eller direkt verkan av långvarig exponering.

Men därifrån, till att bo i ett torp, miltals ut i hillbillyhåla, är ljusår från varann.
Tur att ingen talat om för dessa personer att den kosmiska strålningen troligtvis är tiotusentals ggr starkare än närmsta mobilmast...

Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”