Har vi inte diskuterat det här nyss?

Jag sätter mina 25 öre på att det är vinden som kyler.

Samt vatten. Fenomenet vi haft nu i sthlm med helt sjuk rimfrost är relativt ovanligt då den kylan vi haft här oftast finns längre norr ut och då inträffat gradvis under hösten men här kom den på en gång och la sig som en vinterkaka på den dyngsura marken. Det blev alltså som en värmeväxlingsprocess och vattnet tvingas upp ur marken då den avkyls och skapar då rimfrosten gud glömde. Fick jag förklarat för mig jallafall.

Samt vatten. Fenomenet vi haft nu i sthlm med helt sjuk rimfrost är relativt ovanligt då den kylan vi haft här oftast finns längre norr ut och då inträffat gradvis under hösten men här kom den på en gång och la sig som en vinterkaka på den dyngsura marken. Det blev alltså som en värmeväxlingsprocess och vattnet tvingas upp ur marken då den avkyls och skapar då rimfrosten gud glömde. Fick jag förklarat för mig jallafall.

Det har varit så ett par veckor från Warzawa i söder till åtminstone Jokkmokk i norr.
Så det är inte unikt för Stockholm det heller, tyvärr.

Vägar, flygplatser, träd... allt har varit täckt i en iskaka.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fuktighet

tog 1 minut att googla...

Luften kan vara "fuktig" även om det är minus, allt beror på tryck osv. Man borde kanske mäta luftfuktigheten och jämnföra mellan de olika områdena... Det säger ju sig själv att om tempen ligger mellan -10-0 och man befinner sig vid ett hav så kommer det med stor sannolikhet att kännas kallare än -20-10 inne i skogen. Varför får ni lista ut själva...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fuktighet

tog 1 minut att googla...

Luften kan vara "fuktig" även om det är minus, allt beror på tryck osv. Man borde kanske mäta luftfuktigheten och jämnföra mellan de olika områdena... Det säger ju sig själv att om tempen ligger mellan -10-0 och man befinner sig vid ett hav så kommer det med stor sannolikhet att kännas kallare än -20-10 inne i skogen. Varför får ni lista ut själva...

Det finns ju 2 stora teorier.

1. Vatten leder värme bättre än luft vilket bidrar till avkylningen.

2. Människor som har 08- framför sitt telefonnr har en genetisk mutation som får dessa att uppleva kyla värre än övriga människor. Detta är ett av evolutionen uträknat sätt att motverka urbanisering då det får de som bor i hufvudstaden och således tillgång till mer av det alla i landet skattar för + en massa andra fördelar att verka veka och skruttiga vilket till 0.000000043 % hindrar tjejerna från övriga landet att flytta in till Sthlm och i stället välja en stark och stolt norrlandsbo som har mexitegelkåk och två ockelboskotrar som behöver få sina mattor bytta.

Last edited:
Hur mycket jag än vrider och vänder på det så hittar jag inget som tyder på att -9, ingen nederbörd och 7m/s vind kan bli kallare än -20, snö och 4m/s vind?

:va

Högupplöst:

Inte högupplöst:

Bifogat

• Vader.jpg
    Vader.jpg
    132.3 KB · Visningar: 27
Hur mycket jag än vrider och vänder på det så hittar jag inget som tyder på att -9, ingen nederbörd och 7m/s vind kan bli kallare än -20, snö och 4m/s vind?

:va

Högupplöst:

Inte högupplöst:

Kyleffekt och faktisk temperatur är olika saker. Vi Sthlmare gnäller ju inte för att det är -9 och friskt. Det är det sällan här. Vi gnäller när det är runt nollan och det gör alla andra människor också, dock upplever vissa lyckligtvis inte ångestintervallet mellan +3 och -1. Fukt och vind påskyndar nedkylning utan att det behöver bli kallare.

Kyleffekt och faktisk temperatur är olika saker. Vi Sthlmare gnäller ju inte för att det är -9 och friskt. Det är det sällan här. Vi gnäller när det är runt nollan och det gör alla andra människor också, dock upplever vissa lyckligtvis inte ångestintervallet mellan +3 och -1. Fukt och vind påskyndar nedkylning utan att det behöver bli kallare.

Jag tvivlar fortfarande fruktansvärt starkt på att +3 i stockholm är kallare än -25 i jokkmokk. Mycket därför jag aldrig upplevt att -1 eller +3 känns särskilt kallt även om det regnar/snöar vågrätt samtidigt.

Varken i göteborg, stockholm, sundsvall, umeå eller gällivare.
-30 och blåst eller -15 och vågrätt snöfall är däremot en fruktansvärd pain in the ass eftersom ansiktet får köldskador så jeivla fort och drivsnön/snörök gör så man knappt ser handen framför sig.

Jag anser fortfarande att folk söderut inte har vett att klä sig eftersom de sitter så mycket på bussen/tunnelbanan/spårvagnen och att det är därför de fryser när de väl är ute. Du ser ingen i jokkmokk eller kiruna komma i strumpbyxor eller fjällräven ultradeluxedunjacka utan mössa och handskar till. Det kan du kanske göra i ume, men konstigt nog så gnäller många också där på att det är vattennära.

Nehe, det gick inte in den här gången heller...

Jag får nog helt enkelt be gud fader själv komma ned och förklara för stockholmarna.
Fan vet om ens det skulle hjälpa...
Även inflyttade norrlänningar upplever kylan som värre här nere, så fan vet.
Jag är inflyttad norrlänning, och jag håller inte med.
-5 i Sydsverige känns INTE kallare än -5 i Norrland.
Sydsvenskarna är helt enkelt för fåfänga för att klä sej ordentligt när det är kyligt.

För första gången på många år har jag inte gått utanför dörren utan mössa, halsduk, långkallingar, handskar och rejäla vinterskor.

Står inte ut med surbältet 0 +/- 5 grader, men det är tamejfan kallare ju mer minus det blir. Går ju inte ens att jämföra hur en promenad i -30 grader (Dalarna) känns jämfört med -15 (Stockholm), det är fan natt och dag.

Fram till i år har jag också trott på att det skulle vara skillnad, men efter denna vinter har jag ändrat uppfattning.

Avslutar med en klassiker :tummenupp [YOUTUBE-ID]rZjfScL_wRE[/YOUTUBE-ID]

Jag tvivlar jokkmokk blablabla....

Du har aldeles rätt, -3 är inte kallare än -25 oberoende av plats. Det är som att säga att att 2cm är längre än 25cm, fint. Dock så har vi inte diskuterat exakt detta utan känsla. Vi säger att det är vindstilla i jokkmokk och temp. är -3, klart det känns väll inte så kallt. Du hoppar in i en bil och kör i en hastighet av ca 100kmh(minns inte exakt hur många m/s det är men säg 27), sätter du ut handen nu ur rutan på bilen tror jag knappast du vill ha den där så länge som innan, eller? Temperaturen är ju fortfarande -3 :tummenupp. Sen om man tar till faktorer som att vid havet är luften fuktigare än innåt i landet är väll självklart för alla hoppas jag :). Om ni vet hur en ac fungerar så kan ni tänka er varför -3 kan kännas lite kallare vid havet än en "torr" kyla.

Jag tvivlar fortfarande fruktansvärt starkt på att +3 i stockholm är kallare än -25 i jokkmokk. Mycket därför jag aldrig upplevt att -1 eller +3 känns särskilt kallt även om det regnar/snöar vågrätt samtidigt.

Varken i göteborg, stockholm, sundsvall, umeå eller gällivare.
-30 och blåst eller -15 och vågrätt snöfall är däremot en fruktansvärd pain in the ass eftersom ansiktet får köldskador så jeivla fort och drivsnön/snörök gör så man knappt ser handen framför sig.

Jag anser fortfarande att folk söderut inte har vett att klä sig eftersom de sitter så mycket på bussen/tunnelbanan/spårvagnen och att det är därför de fryser när de väl är ute. Du ser ingen i jokkmokk eller kiruna komma i strumpbyxor eller fjällräven ultradeluxedunjacka utan mössa och handskar till. Det kan du kanske göra i ume, men konstigt nog så gnäller många också där på att det är vattennära.

Nu är det ju en jävla skillnad på -9 och -25 men i övrigt motsäger jag dig inte. Klart folk fryser för att de inte klär sig ordentligt. Som läget är nu när vi har samma klimat som längst upp i landet går folk fortfarande utan långkallingar men det är för att folk här inte ser detta som naturligt och hellre rider ut stormen än att anpassa sig till ett nytt klimat med dieselvärmare, pälsmössa, nöslunga med Honda 4 hk-motor, mm.

Men när det ligger runt nollan, och speciellt vid kusten ÄR det fuktigare än om det kryper ner några grader. Vatten LEDER värme bättre än luft så avkylningen ökar hos människor/djur och andra saker som avger värme på samma sätt som om det blåser kallt.
Kvicksilvret i termometern avger ingen värme och visar -17 oavsett om det blåser eller ej men en människa fryser ihjäl fortare i blåst. Samma gäller om det kryper ner mot nollan i ett gråfuktigt Sthlm eller upp mot nollan i ett grundnerkylt Kiruna. Termometern kommer visa detsamma men där (oavsett var, kan lika gärna vara Kiruna för omväxlings skull) det är högst luftfuktighet kommer innevånarna frysa betydligt mer.

Eller så är det enligt Norrlänningarnas egna teori där det helt enkelt är så att tunnelbanesystemet, riktnumret eller något annat som hör Sthlm till har muterat vårat DNA så vi gnäller i alla fall.

Stockholmstermos hette det i lumpen. Ingen mössa eller halsduk, självklart inga långkalsonger heller. Tunna fingerhandskar på sin höjd. Gärna en cigarett för att dra ihop kapillärerna maximalt. Givetvis krampaktigt spända muskler för att hindra blodflödet ännu mer. Inte så konstigt att man fryser lätt då. Skulle tro att den (o)vanan av kyla har rätt mycket större påverkan på hur det upplevs än någon variation av luftfuktighet.

Stockholmstermos hette det i lumpen. Ingen mössa eller halsduk, självklart inga långkalsonger heller. Tunna fingerhandskar på sin höjd. Gärna en cigarett för att dra ihop kapillärerna maximalt. Givetvis krampaktigt spända muskler för att hindra blodflödet ännu mer. Inte så konstigt att man fryser lätt då. Skulle tro att den (o)vanan av kyla har rätt mycket större påverkan på hur det upplevs än någon variation av luftfuktighet.

:D Du glömde att dom dessutom står mitt i kläderna, dvs prick stilla utan att röra sig en mm för att undvika röra det kalla tyget.

:hihi

Exakt så. När man väl börjar frysa så försöker man ju slappna av istället för att spänna sig som en pinne som står och huttrar och gör det sju resor värre.

Just nu:
Väder för Stockholm
−3 °C
Aktuellt: Mestadels molnigt
Vind: NO – 2 m/s
Luftfuktighet: 80 %

Väder för Umeå
−12 °C
Aktuellt: Heltäckande moln
Vind: N – 2 m/s
Luftfuktighet: 85 %

Väder för Kiruna
−21 °C
Aktuellt: Klart
Vind: S – 2 m/s
Luftfuktighet: 84 %

Vart skulle ni stockholmare säga att det känns kallast?

Just nu:
Väder för Stockholm
−3 °C
Aktuellt: Mestadels molnigt
Vind: NO – 2 m/s
Luftfuktighet: 80 %

Väder för Umeå
−12 °C
Aktuellt: Heltäckande moln
Vind: N – 2 m/s
Luftfuktighet: 85 %

Väder för Kiruna
−21 °C
Aktuellt: Klart
Vind: S – 2 m/s
Luftfuktighet: 84 %

Vart skulle ni stockholmare säga att det känns kallast?

Flen! Nästa fråga? :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...