Posten tullar alla paket från USA numera

Nackdelen är att det är ofösäkrat då, kommer det bort så får du 0 kr i ersättning :-(
Fast nu äre så att kanske Max 1/100 paket försvinner.
(jobbar med att skicka paket vi har 0,14% som mål på varor ska skickas fel, gå sönder, "försvinna" etc.)
Moms + tull är iaf 30% så sätt dig lite o räkna o se va du tjänar på...

Låter sjukt om man ska betala moms och tull på frakten vilket inte är någon vara.

Hur som haver har jag fått hem 5 paket utan någon tull häromveckan.
Inte för jag tror att mitt kåpset kommer igenom men hoppas gör jag :)

jag håller med, det är riktigt sjukt! min logik säger mig att man bara borde behöva betala på varans kostnad. Men det är väl ännu ett sätt att få in sköna skattepengar :näsblod

Jag fick nu ett paket där jag skulle betala, nummer 6 på 2 veckor och det enda jag fått skattat på.

Saken är att det kostade MED frakt 190:- typ och jag ska betala 147:- tull och moms... hur går det ihop?

Jag fick nu ett paket där jag skulle betala, nummer 6 på 2 veckor och det enda jag fått skattat på.

Saken är att det kostade MED frakt 190:- typ och jag ska betala 147:- tull och moms... hur går det ihop?

Posten tar en hundring bara för att de tullat skiten me, kanon...

jag håller med, det är riktigt sjukt! min logik säger mig att man bara borde behöva betala på varans kostnad. Men det är väl ännu ett sätt att få in sköna skattepengar :näsblod

Om du ska byta däck hos en firma. Du köper ett däck. Varför ska du då betala för monteringen?

Fast nu äre så att kanske Max 1/100 paket försvinner.
(jobbar med att skicka paket vi har 0,14% som mål på varor ska skickas fel, gå sönder, "försvinna" etc.)
Moms + tull är iaf 30% så sätt dig lite o räkna o se va du tjänar på...

0,14% Satan jobbar du med att sälja försäkringar på Posten?
Det är ju sjukt mycket!!!
Det skickas 49 miljoner paket över 2 kilo i Sverige.
med 0,14% blev 68600 av med innehållet...

Man frågar sig hur många är man på reklamationsavdelningarna 100 man??
Blir väl ca 48 mille i lön bara till dessa gubbar!

Vi säljer system för spårbarhet där gäller NOLL FEL som mål för skicka fel, försvinna etc. gå sönder är mera en hanterings fråga... men med spårbarhet vet man även vem som tappar paket å då minskar siffran drastiskt :D

Jo såvitt jag vet är det de...men det är inget jag läst fakta på utan bara hört...

Tullfritt för gods under 1600 kr, har länk till info på jobbet om ni får för er att ej tro på detta :D. Sen ang tull & moms på frakt, är väl inte så konstigt? Då godsets värde stiger när man fraktar varorna över hela världen, rätt logiskt anser jag.

Om du ska byta däck hos en firma. Du köper ett däck. Varför ska du då betala för monteringen?

ledsen men det är en jämförelse jag inte förstår:va

Dessutom köpte jag nyss däck och betalade varken för hjulavtagning/påsättning och/eller däckmontering med balansering :confused:

Dra inte in privata affärer med skattmasen tack. Varför inte det då? Jo för att när det gäller privata affärer är prissättningen helt fri - men moms, tull & skatt är något du inte kommer undan... annars vore det ju sjyst att få betala så mkt skatt/tull/moms man själv känner för :D

. . .Sen ang tull & moms på frakt, är väl inte så konstigt? Då godsets värde stiger när man fraktar varorna över hela världen, rätt logiskt anser jag.

det har du en poäng med! :tummenupp

Last edited:

ledsen men det är en jämförelse jag inte förstår:va

Dessutom köpte jag nyss däck och betalade varken för hjulavtagning/påsättning och/eller däckmontering med balansering :confused:

Du köper en vara (däck) samt du köper en tjänst (montering av däck). Varför skulle du betala moms för varan, men inte för tjänsten?

Även om en däckfirma inte debiterar däckbytet så betyder inte det att bytet är gratis...

boes:tullfrit kanske ja, men inte momsfritt vilket ändå är den stora biten av tilläget. (http://tullverket.se/sokordao/i/int...dutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html)

Detta innebär altså att allt ska momsas och saker med värde över 1600 även tullas?

tomas.b:att man betalar moms på frakten beror på att det är en tjänst, såna momsas i sverige ocskå om du inte tänkt på det. (hantverkare, taxi, osv) :P

Jag var till tyskland å handlade öl för 60 lakan, men då vi fastnade i tullen så fick vi betala 87 lakan till i tullavgift + att vi sen fick åka 200 mil för att hämta hem det 2 år senare från tullen å då var all öl utgånget datum, som vi givetvis inte fick ersättning för då tullen i samspråk med skatteverket inte ansåg att dom sölat på även fast handläggningstiden blev styft 2 år!

Tack för den! Gammal öl smakar gammal öl ;)

Jaha det blir till att beställa grejorna till hotellet i USA när man skall dit i maj. Gjorde det förra året med PCIII och K&N filter. $11 i frakt och sen bara att stoppa det i resväskan....

boes:tullfrit kanske ja, men inte momsfritt vilket ändå är den stora biten av tilläget. (http://tullverket.se/sokordao/i/int...dutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html)

Detta innebär altså att allt ska momsas och saker med värde över 1600 även tullas?

tomas.b:att man betalar moms på frakten beror på att det är en tjänst, såna momsas i sverige ocskå om du inte tänkt på det. (hantverkare, taxi, osv) :P

Ok, jag såg nu att jag tydligen köpt fler grejer. Hur som så kostade varan 29.99$ samt 0.01$ i frakt så totalt 30$... Jag har trots detta fått avgift på 147:- för att få hämta ut det.
30$ = 213:- 147:- tull = 69% avgift... ???

Hur går jag tillväga, hämtar ut och betalar för att sedan ringa tullverket och klaga eller klaga innan jag hämtar ut?
Eller ringer jag posten?

Enligt den himla trevliga damen på Tullverket kan man "bestrida" felaktiga avgifter, det ska finnas blanketter för sånt, men troligen måste man betala först/bestrida sen.
Är det Posten som kräver pengar, kontakta dem.

Danke! Ringer dem imorgon. Är ju liksom bara ett par kolfiber backspeglar. Hur kan dem få för sig att värdera det så högt då fattar jag inte.

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back