Dubbdäcksfusket på Hornsgatan

Dubbdäck har också mönster och sajpade klackar.

Det säger ju sig själv att det där med sajpar inte stämmer riktigt. Prova att dubba ett dubbfritt däck så förstår du vad jag menar.
Så när ditt dubbdäck har tappat hälften av dubbarna och resten är trubbiga utan bett efter en eller två säsonger, då fungerar mitt dubbfria fortfarande som nytt. För inte köper du väl nya dubbdäck varannan vinter? Nä, jag tror att dom allra flesta som lovsjunger dubbdäcken kör omkring på helt livsfarliga gummibitar och tror att dom är osårbara och kan stanna på en femöring precis som när dom var nya.

Det säger ju sig själv att det där med sajpar inte stämmer riktigt. Prova att dubba ett dubbfritt däck så förstår du vad jag menar.
Så när ditt dubbdäck har tappat hälften av dubbarna och resten är trubbiga utan bett efter en eller två säsonger, då fungerar mitt dubbfria fortfarande som nytt. För inte köper du väl nya dubbdäck varannan vinter? Nä, jag tror att dom allra flesta som lovsjunger dubbdäcken kör omkring på helt livsfarliga gummibitar och tror att dom är osårbara och kan stanna på en femöring precis som när dom var nya.

JAG HAR SÅLT DÄCK!

Så, nu kanske det gick fram?

Dubbdäck har sajpningar i alla klackar, även dom det sitter dubbar i, fast inte ända fram till dubbhålets kant givetvis.

Jag HAR dubbat i ett dubbfritt däck, ett Blizzak, det var inte lätt, men det gick.

Dubbfria vinterdäck försämras MINST i samma takt som dubbade.

Dels blir gummit med tiden hårdare, dels rundas kanterna på sajpningarna av.

Mina dubbdäck på förra bilen var 6 vintrar gamla, mönstret var nernött men dubbarna satt kvar.
Jag accelererade trots det ifrån bilar med avsevärt nyare dubbfria däck vid rödljusen där bussarna polerar blankt varje gång dom ska iväg.

Jag gjorde förvisso inga inbromsningstest, men dom var då inte så dåliga att dom försatte mig i knipa.

Fråga vilken plåtslagare som helst, det är väldigt sällan bilar med dubbfria vinterdäck blir påkörda bakifrån av bilar med dubbdäck.
Det omvända är dock inte ovanligt.

Michelin_suv_thread330.jpg

Sajpat dubbdäck!

Last edited:
Här är alla experter samlade:
http://www.automotorsport.se/includes/laskommentar.asp?articleId=8233

Dom verkar tro det i alla fall. Precis som vi här på SH som vet och kan allting hela tiden!
Men tyvärr är vi väl alla idioter för vi slutar ju inte att tjafsa med varandra heller!

Finns ju ett uttryck:
"Never argue with an idiot. They will bring you down to their level and beat you with experience."

Så tydligen tävlas det här vilken som är den största idioten utav oss alla :D

Vill man ha ner partikelhalten i en stad så finns det betydligt effektivare saker att göra än att förbjuda dubbdäck!

En bra början är att leda all trafik som inte behöver gå igenom stan runt om istället.
En annan sak är att se till att dieselbilar rullar i så jämn hastighet som möjligt och accelererar så få gånger som möjligt.

Dels finns kringledstråden, dels finns dieseltråden, i dieseltråden kan du välja valfritt klipp där en diesel accelererar och hålla ögonen på den tjocka svarta röken, DEN innehåller partiklar.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back