Mini Cooper?

Finns bara två fordon jag verkligen ångrar att jag sålt, Mini:n och RG 500:an :mad

Haha. Polaren trackade mig som fan för att jag körde runt i en "tjejbil". Han ändrade sig när han fick sätta sig bakom ratten i vår sommarbil. Den är styggare än den ser ut :)

Mini_Cabrio_sida.jpg

Haha. Polaren trackade mig som fan för att jag körde runt i en "tjejbil". Han ändrade sig när han fick sätta sig bakom ratten i vår sommarbil. Den är styggare än den ser ut :)

Min hade 163 hästar original,efter ombyggnad av kompressor och luftburk samt ett John Cooper Works-avgas gav den 220 c:a.
Den nya har ju turbo på 175, standard men visst finns den programvara för att skrämma upp den lite?

Min hade 163 hästar original,efter ombyggnad av kompressor och luftburk samt ett John Cooper Works-avgas gav den 220 c:a.
Den nya har ju turbo på 175, standard men visst finns den programvara för att skrämma upp den lite?

220hk i en mini? :skrämd

Halloj, passar på att fråga...
Funderar på en Cooper S, är det någon årgång man ska undvika, eller var dom bra från början?

Dom var bra från början, de första årsmodellerna hade kompressor, de senare turbo.
Tror turbon kom -06 om jag minns rätt.
Den första karossen va lite kortare och med kompressor lät motorn elak och potent, den nya karossen är något längre och turbomotorn är lika tyst som alla andra.

Funderar på att byta ut extra bilen och har sneglat lite på en Mini cooper D. Är det någon som har erfarenhet av den bilen? Va in på en mini forum men alla där är nog en smula partiska :gnissla Så är det nån som har erfarenheter, bra eller dåliga? Är det något i utrustningsväg man bara måste välja till? eller nått man inte ska ha?

Tycker du ska gå in på minclub.se så får du bra svar från folk med egen erfarenhet och inga gissningar :)

Jag äger en Clubman D sedan Juni -08 och har kört ca 6000 mil i den så lite erfarenhet har jag allt :)
Hur kul som hellst att köra, speciellt Clubmanen då den är överstyrd :yoparty

Drar lite så länge man håller sig under 80, över det så börjar de sluka i sig alldeles för mycket.

Komfortmässigt är det inte mycket att hänga i granen och "sportstolarna" är verkligen ett skämt, fruktansvärt kassa. Bilen verkar dessutom sakna det mesta av vad ljudisolering heter. Det sparar i och för sig på kilona :)

Kvaliten tycker jag är under kritik. Inredningen gnisslar och gnäller på många, rutfunktionen (rutan åker ner någon cm när man öppnar dörren) är inte en fråga om den kommer sluta fungera utan när. Har bytt bussningarna till krängningshämmaren bak två gånger. Har fått kamremmen bytt pga oljud. Turbon precis bytt (men tycker oljudet finns kvar fortfarande)

I utrustnignsväg är chilipaketet ett måste.

En stor fördel med Mini är att man får köra mycket BMW när bilen är inne på verkstaden ;) Jag har någon form av hatkärlek till min bil, kvaliten är verkligen kass om man jämför mot priset men det glöms bort när vägen börjar svänga, för på kurviga vägar är den betydligt roligare än de flesta bilarna skulle jag tro, trotts framhjulsdriften. Grym väghållning redan original :yoparty

Om du kollar priset på generation I av nya Mini så har den väldigt bra andrahandsvärde, förhoppningsvis blir det samma för gen II och det är ju inte helt fel.

Tycker du ska gå in på minclub.se så får du bra svar från folk med egen erfarenhet och inga gissningar :)

Jag äger en Clubman D sedan Juni -08 och har kört ca 6000 mil i den så lite erfarenhet har jag allt :)
Hur kul som hellst att köra, speciellt Clubmanen då den är överstyrd :yoparty

Drar lite så länge man håller sig under 80, över det så börjar de sluka i sig alldeles för mycket.

Komfortmässigt är det inte mycket att hänga i granen och "sportstolarna" är verkligen ett skämt, fruktansvärt kassa. Bilen verkar dessutom sakna det mesta av vad ljudisolering heter. Det sparar i och för sig på kilona :)

Kvaliten tycker jag är under kritik. Inredningen gnisslar och gnäller på många, rutfunktionen (rutan åker ner någon cm när man öppnar dörren) är inte en fråga om den kommer sluta fungera utan när. Har bytt bussningarna till krängningshämmaren bak två gånger. Har fått kamremmen bytt pga oljud. Turbon precis bytt (men tycker oljudet finns kvar fortfarande)

I utrustnignsväg är chilipaketet ett måste.

En stor fördel med Mini är att man får köra mycket BMW när bilen är inne på verkstaden ;) Jag har någon form av hatkärlek till min bil, kvaliten är verkligen kass om man jämför mot priset men det glöms bort när vägen börjar svänga, för på kurviga vägar är den betydligt roligare än de flesta bilarna skulle jag tro, trotts framhjulsdriften. Grym väghållning redan original :yoparty

Om du kollar priset på generation I av nya Mini så har den väldigt bra andrahandsvärde, förhoppningsvis blir det samma för gen II och det är ju inte helt fel.

Är inne där och tittar mé, men tänkte jag skulle få mindre färgade svar här :)

Du verkar va den första som är negativ till bilen bra med båda delarna :tummenupp

Halloj, passar på att fråga...
Funderar på en Cooper S, är det någon årgång man ska undvika, eller var dom bra från början?

Beror på vad du vill ha och plånkan ;)
Gen I är otroligt plastig i inredningen men kompressorn har ett härligt vinande. Ska tydligen vara mer "rå" än efterföljaren, har dock inte kört tillräckligt för att kunna uttala mig själv om det.

Gen II mindre plastig inredning, snålare, snabbare och ska tydligen vara mer "vuxen"

Är inne där och tittar mé, men tänkte jag skulle få mindre färgade svar här :)

Du verkar va den första som är negativ till bilen bra med båda delarna :tummenupp

Om du frågar kommer sanningen fram, även där :)
(Om du söker så hittar du säkert någon tråd där någon haft liknande frågor)

Om du kör mycket motorväg kan jag inte rekomendera en Mini men annars är det bara att beställa, du kommer ha otroligt kul :yoparty

Jag hyrde en Cooper D under en dryg vecka och körde med i jobbet (och lite privat). Fantastiskt kul bil med god väghållning och bränslesnål även när den stressades (vilket var ungefär konstant). Det gick fort som fan mest hela tiden, vilket i längden kanske inte är så bra för lappen :rolleyes:

Lite udda instrumentering och lösningar. Vissa reglage gjorde mig små-sne (t.ex. blinkersfunktionen) och att hastighetsmätaren låg vid sidan av (fast den kollade man ju sällan ändå).

Funkar bra för en till två personer med lite smågrejer med, men sedan tar det stopp. Kul bil att hyra och prova på ett tag, men jag skulle dra mig för att inhandla och äga...

Not.:
För strax under 200 tusen och letandes efter en kul liten bil, så skulle jag nog spana på en begagnad A3 V6 3,2 Quattro eller Golf R32 som exempel. Mer bil på alla sätt och motor som är riktigt fin.

Jag har ägt en S som hade några år på nacken (03a ägdes 06/07).

Har aldrig ägt en bil som kostat så mycket pengar på saker man bara förväntar sig att de ska fungera.

Värmepaket - check
Rutautomatik - check
Elhissmotor - check
Saker som skruvade bort sig själv - check

20.000 i reparationer på 6 månader - check

Sen var den fantastisk att åka och köra, ljudet från motorn var gôtt. Men inte värt det i mitt fall.

/ Jens

Jag har ägt en S som hade några år på nacken (03a ägdes 06/07).

Har aldrig ägt en bil som kostat så mycket pengar på saker man bara förväntar sig att de ska fungera.

Värmepaket - check
Rutautomatik - check
Elhissmotor - check
Saker som skruvade bort sig själv - check

20.000 i reparationer på 6 månader - check

Sen var den fantastisk att åka och köra, ljudet från motorn var gôtt. Men inte värt det i mitt fall.

/ Jens

Känns som om BMW ignorerat Minin lite, eller?

Ska väl va ganska stor skillnad på gen 2 mot gen 1 men någonstans måste det väl märkas att den har engelsk härkomst :gnissla

Farsan hade 5 st mini som han renoverade upp när jag var barn. (men det är ju originalmini...) En var takchoppad men med en Allegromotor på över 150hk. Helt galen. Men det värsta var nog att de (via 80-tal) takchoppat den stackaren, det var för fan en Cooper S!
Nåja, den fick tillbaka takhöjd (fattar inte hur faaaan farsan fick till det) och blev såld till en samlare. Men helvete vad den gick.

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back