Är dom dumma i huvet...aftonbladet ofcourse

Jag är lite fundersam, blir de verkligen rammade?

Den lilla båten verkar mer eller mindre ligga still alternativt gå på tomgång, det verkar som om valbåten svänger höger för att ramma den lilla. Men det är väldigt svårt att få någon uppfattning.

Hur som helst så är jag tveksam till våldsmetoder, från vardera sidor.
Kommer att sluta med en torpedering eller liknande av valbåtarna förr eller senare. Så våldsspiralen trappas bara upp med sea sheppard och valfångarna.

Sea Sheppard är som sagts tidigare lite oberäkneliga. Samtidigt som många på Green-peace tar avstånd från dem tror jag många har en viss beundran. Men de olika organisationerna har väl inget gemensamt?

Alltså, hur svårt hade det vart för den lilla båten att gasa till lite precis innan så hade olyckan undvikits. Jag tror nästan det var ett medvetet val, förstå hur mycket uppmärksamhet de får nu för sina 9 miljoner kr som båten var värd.

Inte första båten de blir av med http://en.wikipedia.org/wiki/RV_Farley_Mowat

Sea Shepherd later stated that the seizure of the ship had been expected, and in fact, encouraged. Therefore, it had been used in provocation, with the full intention to have the Canadian government end up with, in their opinion, a more or less worthless vessel.

Andra skojiga händelser: http://en.wikipedia.org/wiki/1986_Hvalur_sinkings

Dom påstår själva sig ha sänkt ytterligare ett gäng http://en.wikipedia.org/wiki/File:DSC_0564_sm.jpg

Båten som blev träffad http://en.wikipedia.org/wiki/Earthrace

Last edited:
Tittar man på kameran från japaneran så ser det för det första ut som dom nyligen placerat sig där dom ligger då det fortfarande är "spår" i vattnet.

För det andra ser det ju ut som dom gasar till när dom kommer nära?

Jag är lite fundersam, blir de verkligen rammade?

Den lilla båten verkar mer eller mindre ligga still alternativt gå på tomgång, det verkar som om valbåten svänger höger för att ramma den lilla. Men det är väldigt svårt att få någon uppfattning.

Hur som helst så är jag tveksam till våldsmetoder, från vardera sidor.
Kommer att sluta med en torpedering eller liknande av valbåtarna förr eller senare. Så våldsspiralen trappas bara upp med sea sheppard och valfångarna.

Sea Sheppard är som sagts tidigare lite oberäkneliga. Samtidigt som många på Green-peace tar avstånd från dem tror jag många har en viss beundran. Men de olika organisationerna har väl inget gemensamt?

Om jag förstått rätt, så ligger Greenpeace i konflikt med ledaren av sea sheppard.
Han var med och startade greenpeace, men hoppade av för att han tyckte de använde för lite terrormetoder.
Vi som är lite äldre kommer ihåg när greenpeace höll på att spåra ur och bli en terrororganisation.
Det tyckte han var för mesigt.

Om jag förstått rätt, så ligger Greenpeace i konflikt med ledaren av sea sheppard.
Han var med och startade greenpeace, men hoppade av för att han tyckte de använde för lite terrormetoder.
Vi som är lite äldre kommer ihåg när greenpeace höll på att spåra ur och bli en terrororganisation.

Jag har för mig att han blev utesluten för att han ryckte en klubba ur handen på en sälklubbare.

Här är en artikel skriven av den där svenske stollen, Peter Hammarstedt, som är styrman på båten i TV-serien.

Sea Shepherd Conservation Society har som mål att upprätthålla internationella överenskommelser när det gäller havet och dess invånare. Sedan 1997 har organisationen sänkt tio illegala valfångstfartyg och rammat ytterligare sju stycken till havs. Tack vare att organisationen tar lagen i egna händer och inte drar sig för att ta till handgripligheter har hundratals valar räddats till livet. Det skriver PETER HAMMARSTEDT, förste styrman på ekopiratskeppet M/Y Steve Irwin.

Resten av artikeln här.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/05/07/karleken-till-valarna-fick-mig-att-bli-ekopirat

De skäms inte ens för att öppet tala om sin kriminella verksamhet.:mad:

"Ekopiratskeppet M/Y Steve Irwin" tyckte jag var hysteriskt roligt.

Jag har för mig att han blev utesluten för att han ryckte en klubba ur handen på en sälklubbare.
1210442468137mx1.jpg

Last edited:

Paul Watson blev utesluten ur Greenpeace på grund av sin förkärlek för våld. Han har därefter gjort sitt bästa för att på olika sätt skada GP. Inte helt utan framgång mellan varven.

Alltså, hur svårt hade det vart för den lilla båten att gasa till lite precis innan så hade olyckan undvikits. Jag tror nästan det var ett medvetet val, förstå hur mycket uppmärksamhet de får nu för sina 9 miljoner kr som båten var värd.

Med tanke på alla andra klanterier dom gjort är man ju inte förvånad att dom lyckades bli överkörda.

Det satt väl någon 23årig vegansnärta vid rodret och trodde hon visste/kunde allt i hela världen.

[YOUTUBE-ID]8vVRcCas0o0[/YOUTUBE-ID]

Rätt tydligt på den videon tycker jag, japanaren går på miljöaktivistbåten medvetet ser det ut som.. Imponerande manöverbarhet på japsen! Blev förvånad till jag kom på att valbåtar förmodligen måste vara snabba i vändningarna för att inte bli bortmanövrerade av valarna.

Har tillbringat 6 månader på Earthrace (den som sjönk, numera Ady Gil). Dock inte i Sea Shepherds regi utan under projektet den byggdes för, slå världsrekordet jorden runt och marknadsföra alternativa bränslen m.m.

Har bara fått höra lite på omvägar från besättningen (en är kvar från Earthrace tiden, grundaren till projektet). Ady Gil hade väldigt lite bränsle, vilket man även ser på den. (halva vikten är bränsle så det ändrar mycket hur den ligger i vattnet). Hon hade därför varit väldigt passiv under en tid.
Mer har jag inte fått fram, men vad jag TROR är att jappsarna försökte skrämmas eller störa genom att spruta med sina vattenkanoner m.m. (alt. ramma) och sätter därför fullfart mot AG.
AG manövrerar väldigt dåligt i lägre farter och han som satt vid spakarna försökte troligen flytta på sig/fly, att försöka ramma med den båten är självmord, hade jappsarna träffat 1-2m längre akteröver så hade troligen flera omkommit.

För övrigt vet jag inte var AB fått 9,5Mkr från, hon var tillsalu $2M möjligt att Sea shepherd fick köpa henne billigt men byggkostnaden måste vart betydligt högre. Dock var mycket sponsrat, donerat och volontärer gjorde mycket av bygget.

Synd att dom inte sänkte Ady Gil ordentligt.

Förr eller senare skulle väl folk inse att dom skänker pengar till ett pucko som leker bort dom.

Skänk pengarna till någon annan organisation som jobbar mot valfångsten istället.

"Amid fears the Ady Gil was sinking, a second Sea Shepherd ship, the Bob Barker, began towing it Thursday toward French research base Dumont d'Urville, 185 miles (300 kilometers) to the south.

But the tow rope snapped en route, so the Ady Gil was left to sink and the Bob Barker resumed its pursuit of the Japanese whalers, the Bob Barker's first officer Peter Hammarsedt said. The ship was named for the former TV game show host, who donated $5 million to buy the Bob Barker.

"We made the call that the vessel would sink in two to three hours, and so at that point we decided to once again take up our pursuit of the Japanese whaling fleet," Hammarsedt told The Associated Press by satellite phone."

http://www.nydailynews.com/news/wor..._ship_in_antarctica_after_crash_with_jap.html

Huruvida det är rätt eller fel att jaga valar bryr jag mig inte om för jag är inte ens nästan påläst. Däremot undrar jag om det är för käkets skull man jagar? Är det gott att äta val? Var kan jag köpa valkött om jag vill testa det?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg