Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

vet inte om jag inbillar mig men den "andra" så verkar tanken luta mer framåt el bakdelen mer uppåt.. de kommer ochså förstärka linjerna om de är så..
 
Gör som jag om inte annat, ta med dig hojjen in i huset/lägenheten och skruva där ;)
 
vet inte om jag inbillar mig men den "andra" så verkar tanken luta mer framåt el bakdelen mer uppåt.. de kommer ochså förstärka linjerna om de är så..

Jag reagerade också lite på det, men jag trodde bara det var att jag inbillade mig eller skelade.
 
vet inte om jag inbillar mig men den "andra" så verkar tanken luta mer framåt el bakdelen mer uppåt.. de kommer ochså förstärka linjerna om de är så..

Jo'rå, det sitter än så länge original 19" fram på min & bara 16" på den andra så det gör en hel del! Bra kommentar! :) Vinkel på tank i förhållande till ramen är same same skulle jag tro...

Framdelen på min kommer att få annat stuk när styre & lampa har sänkts till rätt nivå. Längre fram vill jag ha en 17" fälg fram... och detta påverkar så klart stuket!

Gör som jag om inte annat, ta med dig hojjen in i huset/lägenheten och skruva där ;)

Haha, jo jag tittade i din tråd tidigare idag och skulle just kommentera samma sak... skulle jag dock inte godkännas i "familjerådet" :D
 
Last edited:
f-n, gillar inte riktigt linjerna som blivit... :huvet

möjligen blir det bättre med lite lack med det ser trist ut. funderar på om sadeln är för livlös och rak, kanske borde var platt och krökt som på den gröne... eventuellt minska storleken på cutsen ovh vinkla upp den... vet i f-n... får börja pilla på något annat medans bakdelen "mognar"...

tips / åsikter om återgärder för att få baken lite snyggare?

(btw, liten mätare ska beställas...)

EDIT. Kutsens nedre kant går i linje med det nedre staget i bakramen på den andra hojen, på din går det i linje med övre staget.

Det sitter ett mindre framhjul på den gröne ser det ut som, det gör nog att den får lite brantare gaffelvinkel. Lite mer framåtlutat liksom. Eventuellt är hela gaffelkrone-infästningen justerad på den andra.
 
Last edited:
Kikade lite snabbt igen på kuts mm... lite bättre blev det med att vinkla upp den en bit, kanske blir än bättre om jag mjukar upp den spikraka underkanten på kutsen med en båge istället... plus eventuellt minska höjden på den framtill vid sadel... Men det får vila lite, less på spackel & slip just nu :gnissla

Funderar även på att köpa ännu en baklampa, större, röd och mer retro... :brynad
 

Bifogat

  • DSC00190 - Kopia.jpg
    DSC00190 - Kopia.jpg
    232.5 KB · Visningar: 185
  • baklampa.jpg
    baklampa.jpg
    15.4 KB · Visningar: 116
Angående svets. Ett av dom största problemen med detta bygge, har egentligen inte förutsättningarna idag för ett bygge, saknar svets, varmgarage, tid, div verktyg mm. But if there's a will there's a way :D
Ja tröttnar du får du höra av dig:D

Här är kanske några observationer som du kan fundera på

Jag upplever den gröna som att den har kortad gaffel. Har zappat mellan era bilder och det är ett par saker ytterligare som gör att den ser lägre ut. En grej är givetvis att ditt lyse verkar sitta 50mm för högt, han har också skippat styret och kört på clipons där tror jag som ger en lägre känsla. Sedan har han ju faktiskt en annan tank som ÄR mera slimmad. Häcken har han fått till riktigt bra med det "bukande" stuket på röret under sadeln som faktiskt får det att se uppkäftigt ut utan att bygga en mm i höjd, klockrent! kåpan verkar också lägre än din.
Feta däck får ju också skapelsen att se kompaktare ut, ja jag är helt såld på den gröna som du redan vet :D:D
Om det var något användbart i det här vet jag inte men.....kör hårt i alla fall, du gör det superbra :tummenupp
 
Ja tröttnar du får du höra av dig:D

Här är kanske några observationer som du kan fundera på

Jag upplever den gröna som att den har kortad gaffel. Har zappat mellan era bilder och det är ett par saker ytterligare som gör att den ser lägre ut. En grej är givetvis att ditt lyse verkar sitta 50mm för högt, han har också skippat styret och kört på clipons där tror jag som ger en lägre känsla. Sedan har han ju faktiskt en annan tank som ÄR mera slimmad. Häcken har han fått till riktigt bra med det "bukande" stuket på röret under sadeln som faktiskt får det att se uppkäftigt ut utan att bygga en mm i höjd, klockrent! kåpan verkar också lägre än din.
Feta däck får ju också skapelsen att se kompaktare ut, ja jag är helt såld på den gröna som du redan vet :D:D
Om det var något användbart i det här vet jag inte men.....kör hårt i alla fall, du gör det superbra :tummenupp

Haha, än har jag inte tröttnat :)

Tackar för kommentarerna, uppskattas! :tummenupp
- Gaffeln ska kortas, tror jag börjar med 3-4cm
- Clip-ons redan på men temporärt på fel sida om kronan. fick inte plats pga...
- Att lampan sitter för högt, måste sänkas
- Tanken, tror du att den är moddad än mer?? Måste kollas!
- Röret under sadeln... exakt vad jag nu har insett att den lilla bockningen gör mycket för intrycket. Velar om jag ska göra bockningen nu med allt vad det innebär
- Kåpan / kuts mindre på den gröna... så är det...
- Feta däck = gör otroligt mycket! Hinns nog inte denna säsong, lurigt att få till på en xv1000 jämfört med xv750 :(
- Oxå såld på den gröna... ångrar nästan att jag siktar på något liknande, blir svårt att komma äns i närheten med mina förusättningar + xv1000 som utgångspunkt :gnissla

Men va f-n, kul e de att bygga något eget och alltid lär jag mig något nytt på vägen!-)

Tackar igen för kommentarer! :tummenupp
 
Last edited:
äh! kämpa på.. låt de ta den tid de tar.. gräver man ner sig i problemen tappar man lätt lusten..
detta fixar du :tummenupp
 
äh! kämpa på.. låt de ta den tid de tar.. gräver man ner sig i problemen tappar man lätt lusten..
detta fixar du :tummenupp

sant, det löser sig, får släppa baken en stund och ta tag i fronten istället... :tungan
 
Plockat lite med fronten... Ska vinkla ner handtagen än mer, hur mycket jag vågar sänka gafflarna återstår att se, lampan ska sänkas en bit till... (vilket råttbo med sladdar det är i lampan!!)... nytt mindre tändningslås & hastighetsmätare ska beställas... framhjul med däck, ungefär lika fett som på en trampcykel :D
 

Bifogat

  • DSC00202.jpg
    DSC00202.jpg
    231.3 KB · Visningar: 239
Off topic... detta är en fin skapelse :)
 

Bifogat

  • 279gb250clubmangravelcrew.jpg
    279gb250clubmangravelcrew.jpg
    84.3 KB · Visningar: 193
Plockat lite med fronten... Ska vinkla ner handtagen än mer, hur mycket jag vågar sänka gafflarna återstår att se, lampan ska sänkas en bit till... (vilket råttbo med sladdar det är i lampan!!)... nytt mindre tändningslås & hastighetsmätare ska beställas... framhjul med däck, ungefär lika fett som på en trampcykel :D

Nu börjar det likna något! :tummenupp
 
Plockat lite med fronten... Ska vinkla ner handtagen än mer, hur mycket jag vågar sänka gafflarna återstår att se, lampan ska sänkas en bit till... (vilket råttbo med sladdar det är i lampan!!)... nytt mindre tändningslås & hastighetsmätare ska beställas... framhjul med däck, ungefär lika fett som på en trampcykel :D
Spänn ihop framgaffeln så att den bottnar, med spännband innan du kör hojjen.
Man använder mer av fjädringsrörelsen än man tror.
Mindre framhjul ger större marginaler.
Distanser till fjädrarna kortar slaglängden och ger därmed marginaler, men kostar komfort och väghållning.
Brett framdäck ger spårkänslighet och belastar styrhuvudinfästningen.


Jag tycker att du skall börja med att hitta ett passande framhjul.
Ett 110däck ser betydligt fetare ut på en 18"fälg än på 19" (är det väl?).
 
Nu börjar det likna något, i övrigt följ skrotnisses råd ;)
 
Nu börjar det likna något! :tummenupp

Bra! :)

Spänn ihop framgaffeln så att den bottnar, med spännband innan du kör hojjen.
Man använder mer av fjädringsrörelsen än man tror.
Mindre framhjul ger större marginaler.
Distanser till fjädrarna kortar slaglängden och ger därmed marginaler, men kostar komfort och väghållning.
Brett framdäck ger spårkänslighet och belastar styrhuvudinfästningen.


Jag tycker att du skall börja med att hitta ett passande framhjul.
Ett 110däck ser betydligt fetare ut på en 18"fälg än på 19" (är det väl?).


Bra tips & kommentarer som alltid, tackar!

Jag har tänkt att prova inköpt 17" fälg om jag bara lycks få konverteringen från bakfälg till framfälg att funka. MEN om det blir för svårt / obra så är alternativet en 18" fälg enligt förslag... Betyligt enklare & säkrare kort :-) (Jepp, 19" är originalet.)

Nu börjar det likna något, i övrigt följ skrotnisses råd ;)

Will do, vore en otrevlig upplevelse om det slog igenom...:gnissla

Ser riktigt bra ut! Jag tror det kan bli en riktigt trevlig hoj att åka runt på.

Tackar! Vi får se hur trevligt det blir :tungan
 
Last edited:
Har du kikat på alu-ekerfälgar?

Skulle sitta som en smäck!
 
Har du kikat på alu-ekerfälgar?

Skulle sitta som en smäck!

Jo'rå... Har funderat på ekrar och även letat efter donatornav fram/bak... Inte helt lätt att få tag på till vettigt pris. OM jag kommer håg rätt så skulle xs650 passa men dessa verkar vara hett eftertraktade... Efter en stunds letande / funderande så har jag bestämt mig för att behålla originalstuk på fälgarna.
 
Jag tycker att du skall börja med att hitta ett passande framhjul.
Ett 110däck ser betydligt fetare ut på en 18"fälg än på 19" (är det väl?).

Angående 18", har du tips på hoj som har 18" med samma fälgmönster? (Såg ett tips på "svenska TR1 klubben" angående "yamaha xj" men dom jag har kikat på verkar ha 19" fram... )
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top