PANIK! Datorn stendöd!

OK, copade bara det som ice 13 hänvisa till, tack för hjälpen, nu blir det rätt från början!!:banana:Bugar

Ooops !!
Det var inte meningen. Så kan det gå när man inte e riktigt vaken.
Var säker på att det stod 2,5 när jag kopierade.
Ber så mycket om ursäkt.

Oki, tack, inte så svårt att hitta alltså...
HD Kabinett 3,5" SATA & IDE till USB 2.0, så behöver jag inte en stationär dator då heller:):confused:

Jo, du måste ju ansluta USB sladden till en dator för att sedan kopiera över det du ska ha kvar.

Sedan gör du som folk i tråden säger, regelbundna kopior på CD/DVD eller på en extern disk.

Själv har jag inget jag skulle gråta över att förlora på mina datorer då jag inte fotograferar digitalt, så jag skiter i att göra backuper.

Däremot har jag en sån sladd, så innan jag kasserar en dator eller hårddisk så går jag igenom och tar igen vissa saker innan jag sedan raderar disken. (jag har inget jag är rädd att någon annan ska komma över heller, så jag formaterar bara disken med något annat filsystem)

Är man paranoid finns det program som skriver över disken med data så många gånger att det inte ska gå att återskapa något från den, och sen kan man ju alltid mekaniskt förstöra disken, men det är overkill för mig.

Ingen risk!
Du tar ju bara fram backuppen som du, liksom alla med lite vett i skallen, gör regelbundet och ofta.

Jag har inget vett.. :rolleyes: :gråta förde över allt till externa disken i september senast... :gnissla

Om den är så död som du beskriver så tippar jag på att det antingen är en säkring som har gått eller strömdelen/omvandlaren som gett upp.

VIlket innebär vad? vid en inlämning & reparation? Borde det ens vara godtagbart att en säkring går när datorn inte ens är ett ½ år gammal?

Last edited:
VIlket innebär vad? vid en inlämning & reparation? Borde det ens vara godtagbart att en säkring går när datorn inte ens är ett ½ år gammal?

äsch lyssna inte på honom, en säkring går sönder av en anledning. något är kajko med din burk :tummenupp

Jag är 99% säker på att på din Asus kan du få ut hårddisken genom att lossa två skruvar. Är någon av luckorna på undersidan.

När du gjort det så kollar du vilken anslutning det är. Åk sen till kjell eller liknande och köp en adapter till usb. Då får du upp din hårddisk som ett usb-minne när du kopplar det till en annan dator.

Du menar alltså att det är bar att försöka göra detta innan jag lämnar den på reparation? Men vågar jag verkligen mig på att försöka ta ur hårddisken själv? Har ju både teknikmag. & kjell. i stan så det går & lösa imorgon em isf. Brorsan har stationär dator om det nu måste vara en sån man för över sin hårddisk till?

Du menar alltså att det är bar att försöka göra detta innan jag lämnar den på reparation? Men vågar jag verkligen mig på att försöka ta ur hårddisken själv? Har ju både teknikmag. & kjell. i stan så det går & lösa imorgon em isf. Brorsan har stationär dator om det nu måste vara en sån man för över sin hårddisk till?
Du känner ingen annan som har en Asus, som du kan få låna nätdelen av? Eller iaf en multimeter så du kan mäta om den levererar något? Alternativt så köper du en ny nätdel på Kjell&Co så du får liv i datorn å kan kopiera ut allt viktigt. Lämpligtvis köper du då en 12v-nätdel så du kan använda datorn i bilen också. En ny vanlig nätdel får du ju på garantin.

Frågan är väl snarare om du vågar vara dumsnål och lämna in på garantin, när de garanterat blåser datorn på dina bilder då? :va

Låter som nätsladden, köp en på Classe eller dylikt på öppet köp och testa först.

Edit: Hoztic är en klok rackare som även är snabbare än mig :D

Edit2: Angående att öppna luckor, så är det nog ingen fara sålänge du inte bryter nått klistermärke med nån text om att garantin bryts.

Last edited:
Det går knappast att förstöra något. Men går du till kjell eller teknikmagasinet, köper en adapter, och läggar på stora smilet, så kan dom säkert hjälpa dig skruva av hårddisken.

Du kan ansluta till en fungerande laptop också, så länge den har tillräckligt med ledigt utrymme, eller en brännare så du kan bränna ut det du ska ha kvar.

Det borde (reserverar mig för att jag gissar) gå att ansluta även till en Mac och rädda det du ska ha kvar, till linuxdatorer går det IAF

Gulle er grabbar! :krama :Bugar Har ni vägarna förbi under hojsäsongen så bjudes det på fika här. Lovar!

Åker väl bort till kjell imorgon & slår på charmen. Finns ingen direkt "lucka" under pcn men det sitter skruvar längs kortsidorna. Nåja, tar med pcn till butiken & hoppas på det bästa.
Åter igen, tuuuuuuuuusen tack för all hjälp! :Bugar
Återkommer när jag varit i butiken samt snackat med supporten.

Ooops !!
Det var inte meningen. Så kan det gå när man inte e riktigt vaken.
Var säker på att det stod 2,5 när jag kopierade.
Ber så mycket om ursäkt.

Inget att be om ursäkt för, toppen att folk (du) orkar leta fram potensiella hjälpmedel:tummenupp, e lost när det kommer till datorer så bra om man får en hint om vad det finns att tillgå..

Edit2: Angående att öppna luckor, så är det nog ingen fara sålänge du inte bryter nått klistermärke med nån text om att garantin bryts.[/QUOTE]

Öppnat två, båda med klistermärke...:huvet, men att skruva upp den e ju inge problem:D

Jo, du måste ju ansluta USB sladden till en dator för att sedan kopiera över det du ska ha kvar.

hahha, ja det fatta tom jag:D

Last edited:
Den där funkar inte till en disk med sata kontakt. Som det troligen är i ts dator.

Nej...men då får man väl skaffa en SATA-IDE adapter...:rolleyes:

Herregud, redan TVÅ sidor när en TJEJ frågar! :)
Ska banne mig tjejregga mig här med snygg bild å allt...

Nej...men då får man väl skaffa en SATA-IDE adapter...:rolleyes:

Herregud, redan TVÅ sidor när en TJEJ frågar! :)
Ska banne mig tjejregga mig här med snygg bild å allt...

Äh, ni killar får minsann mkt svar ni med. :) Saken är bara den att majoriteten av datakunniga tycks vara killar & majortiten på sh är också killar. Och någon särskilt snygg bild(avatar) har väl inte många av oss? :va

Äh, ni killar får minsann mkt svar ni med. :) Saken är bara den att majoriteten av datakunniga tycks vara killar & majortiten på sh är också killar. Och någon särskilt snygg bild(avatar) har väl inte många av oss? :va

Äh - jag skojade lite, såklart.
Men medge att det blev en lavin av svar! :D

Jag tycker bara det är roligt när nödställda, oavsett kön, kan få hjälp.
Jag får oxå hjälp här på SH emellanåt. Känns great.
Hoppas det löser sig nu iaf.

Och oavsett hur de gör med datorn: Skaffa en extern hårddisk som är USB-ansluten. Det är GULD värt i många avseenden.
Förutom att backa upp alla dina omistliga bilder snabbt och lätt, kan du ju dela med dig till andra, få annat spännande material (nej jag sa inte illegal fildelning! ;)) osv osv

Näe, tyvärr.

Jag insåg faktiskt inte förän han kommenterade det att det var en tjej jag hade svarat, så uppmärksam är jag.

Blaa bla, blaaa och blaa! :D

JOrråvettusåatte... ;)

Last edited:
Äh - jag skojade lite, såklart.
Men medge att det blev en lavin av svar! :D

Jag tycker bara det är roligt när nödställda, oavsett kön, kan få hjälp.
Jag får oxå hjälp här på SH emellanåt. Känns great.
Hoppas det löser sig nu iaf.

Och oavsett hur de gör med datorn: Skaffa en extern hårddisk som är USB-ansluten. Det är GULD värt i många avseenden.
Förutom att backa upp alla dina omistliga bilder snabbt och lätt, kan du ju dela med dig till andra, få annat spännande material (nej jag sa inte illegal fildelning! ;)) osv osv

Blaa bla, blaaa och blaa! :D

JOrråvettusåatte... ;)

:D jag har en extern hårddisk som ansluts via usb.. :rolleyes::rolleyes: Är inte så duktig på att använda den dock...
Ska iväg till kompisens syrra strax & låna hennes nätkabel. Jag tror det är en säkring eller dyl. som pajat men man kan ju hoppas att det är fel på kabeln...

Wohooooo!!! :banana :banana It´s ALIVE!!!
Pratade just med asus support. Det finns ingen säkring i datorn men han sa till mig att ta ur batteriet & dra ur elsladden. Och sen sätta i batteriet igen & sätta på datorn. OCH DET FUNGERADE!!!! :banana
han förklarade det som ngt slags "djupt sovläge"...
TACK ALLA NI för alla råd!!! :Bugar :Bugar

Mina "mer datakunniga" vänner har alltid sagt till mig att man inte ska ha i batteriet när man kör datorn på ström, för då blir batteriet sämre. Enligt supportkillen är det PRECIS TVÄRTOM. Så nu ska här surfas i massor!

Pratade just med asus support. Det finns ingen säkring i datorn men han sa till mig att ta ur batteriet & dra ur elsladden. Och sen sätta i batteriet igen & sätta på datorn. OCH DET FUNGERADE!!!! :banana

Mina "mer datakunniga" vänner har alltid sagt till mig att man inte ska ha i batteriet när man kör datorn på ström, för då blir batteriet sämre. Enligt supportkillen är det PRECIS TVÄRTOM. Så nu ska här surfas i massor!

Alltid trevligt när det kostar 0kr att laga :)

Va bra att det löste sig, kom nu ihåg att göra en backup till din externa:mattias

Då ska du lyssna på supportkillen.
En laptop är avsedd att användas med ett batteri i. Batteriet jämnar ut spänningen så att datorn får ström av bättre kvalitet. Nätdelen på Laptops är inte det bästa som finns då dom räknar kallt med att batteriet klarar av att ta upp alla eventuella strömspikar och annat. Kör du utan batteriet så förlorar du den grejen och med lite otur kan strömspikar ta livet av din dator på onödigt kort tid.

Däremot ska du inte ha datorn ansluten till eluttaget hela tiden. Dra ur den när du inte använder den. När batteriet tar slut så köper du nytt. Så förfärligt dyra är dom inte.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg