Köpa "Vinst" - ingen garanti - Blocketfråga!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag är på jakt efter en Iphone. Dom billigaste är antingen importerade från USA eller så är dom vunna.

Här tex. http://www.blocket.se/goteborg/IPhone_3GS_32_GB_vit_25244540.htm?ca=15&w=1&last=1

Låter ju dåligt att vinna en telefon om man inte får någon som helst garati på den.

Mailade även en annan annons och det var samma sak där.

Är jag kvar på stenåldern och inser inte att det är stöldgods?

Hur funkar garanti på USA-importerade saker?

Ge mig en Iphone 3GS föffan! :mad:

Varför skulle man inte få garanti bara för att man vunnit telefonen? Den måste ju komma från en leverantör? Eller så har "lotteriet" köpt in den och då måste det ju finnas ett kvitto?
Inte för att jag har en aning men det låter konstigt...
Ang. USA import så är det väl bara att ringa till dom som säljer IPhone och fråga vad som händer om du kommer in med en USA-lur?

Kan man jailbreaka en lur utan att ha "rätt" sim-kort i?

Varför skulle man inte få garanti bara för att man vunnit telefonen? Den måste ju komma från en leverantör? Eller så har "lotteriet" köpt in den och då måste det ju finnas ett kvitto?
Inte för att jag har en aning men det låter konstigt...
Ang. USA import så är det väl bara att ringa till dom som säljer IPhone och fråga vad som händer om du kommer in med en USA-lur?

Ja, man vill inte stå där med en stulen lur. Ännu mindre med en trasig stulen lur som har nåt problem som går på garantin :gnissla

stulen alternativt att han anmält den trasig och fått ut en ny på försäkringen...konstigt också med ett så högt pris och inget kvitto eller garanti, det blir ju en värdeminskning som heter duga när det är så svårt att sälja sin telefon för en stor summa på en gång, de flesta väljer ju att köpa sin telefon på avbetalning.

Lycka till med letandet, min sambo är sjukt nöjd med sin :)

jag vann en ipod en gång. Den hade jag ingen garantisedel eller kvitto på. Dock gick de t fint att skicka in den på service. Fick den lagad en gång och utbytt en gång. Apple är riktigt bra på det där med att ta hand om garantiärenden..

jag vann en ipod en gång. Den hade jag ingen garantisedel eller kvitto på. Dock gick de t fint att skicka in den på service. Fick den lagad en gång och utbytt en gång. Apple är riktigt bra på det där med att ta hand om garantiärenden..

Du hade mao. inga papper alls och dom lagade snällt ändå?

Mjahaja, då är det kanske som säljaren säger då. KANSKE.

Tror nog snarare att den är på avbetalning men det är inte säljaren som står för den (förälder eller någon "kompis" som köpt den).

Ett tips är att kolla om IMEI-numret är spärrat. Då går inte telefonen att ringa med...

Man spärrar inte IMEI-numret annat än om telefonen blir stulen, så ett spärrat nummer = stulen telefon. Om inte säljaren vill uppge vad det är för IMEI-nummer i telefonen kan det vara ett tecken på att han / hon vet att den är oärlig. Om det är olika IMEI-nummer på telefon och kartong kan även det vara ett tecken på att telefonen är oärlig (telefonen snodd av en privatperson och kartongen i en affär nånstans).

Lycka till!

Menar inte snubben i den här annonsen att han inte lämnar garanti på luren. Det behöver ju inte betyda att den saknar sedvanliga garantier.

Apple har precis som många andra kända globala märken world wide garanti på sina prylar.

Det innebär att så länge telefonen inte är jailbreakad eller på annat vis modifierad i mjukvaran eller att telefonen inte har synliga tecken på att ha öppnats, så är det bara att knalla in i valfri Apple Store eller legitimerad ÅF varhelst i världen. Med eller utan kvitto.

Tror jag har skrivit här på SH tidigare om en Ericsson T28 telefon som jag köpte i Dubai när den precis kom. (Bl a arabiska bokstäver på knapparna :))

Den gick hur som helst sönder ca 5 minuter efter att jag öppnat den här i Sverige, det ringde en signal i telefonen sedan blev den helt svart.

Hittade inte kvittot från butiken som sålt den i Dubai, men jag ringde Ericssons servicecenter här i stan & det var inga problem, efter någon vecka damp det ner en försändelse med en ny telefon, dock utan arabisk text på knapparna :)

skulle passa mig för att köpa telefon på blocket.Köpte en samsung s8300 med kvitto o allt, fick den imei spärrad 2 veckor senare. visade sig att den köpt i butik med falsklegg enligt polisen. troligen inga pengar jag får tillbaka.

Apple har precis som många andra kända globala märken world wide garanti på sina prylar.

Det innebär att så länge telefonen inte är jailbreakad eller på annat vis modifierad i mjukvaran eller att telefonen inte har synliga tecken på att ha öppnats, så är det bara att knalla in i valfri Apple Store eller legitimerad ÅF varhelst i världen. Med eller utan kvitto.

Tror jag har skrivit här på SH tidigare om en Ericsson T28 telefon som jag köpte i Dubai när den precis kom. (Bl a arabiska bokstäver på knapparna :))

Den gick hur som helst sönder ca 5 minuter efter att jag öppnat den här i Sverige, det ringde en signal i telefonen sedan blev den helt svart.

Hittade inte kvittot från butiken som sålt den i Dubai, men jag ringde Ericssons servicecenter här i stan & det var inga problem, efter någon vecka damp det ner en försändelse med en ny telefon, dock utan arabisk text på knapparna :)

är du säker på det? sony har tex inte sån garanti, och det med kvittot är från fall till fall, min x1 som paja som inte ens vrit ute i ett år ville de ha kvitto på tex.

Last edited:
Jag lånar tråden. Jag köpte själv en sådan där iPhone och nu tycker samtliga av mina andra vänner som har en sådan att jag naturligtvis måste "jailbreaka" den... Orsaken till detta var bland annat att jag kunde få jättedyra applikationer som till exempel tomtoms gps alldeles gratis.

Är det värt det? Antar ju att inte en enda garanti kommer gälla om man ska börja fiffla så? Dessutom tycker jag att den applikationen som fanns med i telefonen som heter "Kartor" dög alldeles utmärkt...

Till trådstartaren säger jag så här. Jag köpte min 32gb 3gs på en teliabutik för 6500. Jag skulle inte tycka att det var värt 800 spänn att köpa den i annonsen för 5700 och gå runt och vara osäker på om allt är ok...

Till trådstartaren säger jag så här. Jag köpte min 32gb 3gs på en teliabutik för 6500. Jag skulle inte tycka att det var värt 800 spänn att köpa den i annonsen för 5700 och gå runt och vara osäker på om allt är ok...

Utan abb?

Lite OT

Varför köpa telefon utan abb? OK om man ringer för typ 100spänn i månaden- men många jag känner köper telefoner för 5-6000kr och sedan skickar i ett "löst abb" eller kontantkort och ringer för 3-400kr mån iallafall..

Förstår inte poängen..

Ja, utan abb

Lite OT

Varför köpa telefon utan abb? OK om man ringer för typ 100spänn i månaden- men många jag känner köper telefoner för 5-6000kr och sedan skickar i ett "löst abb" eller kontantkort och ringer för 3-400kr mån iallafall..

Förstår inte poängen..

För att de du känner vill betala telefonen direkt och inte över en 24-månaders period?

Last edited:

World wide-garantin gäller såvitt jag vet bara mobila produkter förutom iPhone som man måste lämna på service i det land man köpt den (tydligen ett problem för de som köpt ej operatörslåsta telefoner från de länder där man kan göra det, bl.a. Belgien och Italien).

Mark: köp inte den där, lite för många varningsklockor. Visst kan det vara en fungerande, svensk telefon men känns som att det lika gärna kan vara en telefon bunden till en utländsk operatör eller i värsta fall inte en kina-kopia i hemmaplastat förpackning.

Är det en iPhone för svenska marknanden så ska du dock kunna ta den till vilken Apple-butik som helst, utan kvitto, för att få den servad. Så har det iaf varit med mina Apple-datorer.

Lite OT

Förstår inte poängen..

Varför inte?

Jag ser bara nackdelar med att binda upp sig i det fallet, visst, telefonen KAN bli några hundra billigare och man får betala den på avbetalning.

Men köper jag min telefon olåst i butik kan jag byta abbonemangsform när jag vill.

Jag kan sälja telefonen när jag vill och köpa en ny.

Lite OT

Förstår inte poängen..

För egen del ville jag inte ha något abonnemang eftersom jag ändå skulle plugga in jobbets sim-kort i telefonen.

Varför inte?

Jag ser bara nackdelar med att binda upp sig i det fallet, visst, telefonen KAN bli några hundra billigare och man får betala den på avbetalning.

Men köper jag min telefon olåst i butik kan jag byta abbonemangsform när jag vill.

Jag kan sälja telefonen när jag vill och köpa en ny.

Ja, eller om man åker utomlands en längre tid, så man kan skaffa ett lokalt kontantkort.

*/ ?>
Back