Köpa "Vinst" - ingen garanti - Blocketfråga!

Jag lånar tråden. Jag köpte själv en sådan där iPhone och nu tycker samtliga av mina andra vänner som har en sådan att jag naturligtvis måste "jailbreaka" den... Orsaken till detta var bland annat att jag kunde få jättedyra applikationer som till exempel tomtoms gps alldeles gratis.

Är det värt det? Antar ju att inte en enda garanti kommer gälla om man ska börja fiffla så? Dessutom tycker jag att den applikationen som fanns med i telefonen som heter "Kartor" dög alldeles utmärkt...

Visst är det så, att få är dock relativt, du stjäl programvaran som du egentligen skulle ha betalat för. Andra fördelar med jailbreak är att garantin försvinner, du får ingen support och att du inte kan uppgradera lurens mjukvara innan det har kommit ut nya program för JB av den plus att du kan får problem att starta den om du har stängt av den.

Riktiga fördelar dock: du kan installera program som inte gått igenom Apples godkännande för App Store.

Jag tycker inte det är värt det, särskilt inte när man förlorar allt vad garanti och support heter. Allt man behöver och sjukligt mycket därtill finns i App Store och är man för snål för att betala för det nån har suttit och arbetat fram så kan man faktiskt vara utan.

Lite OT

Varför köpa telefon utan abb? OK om man ringer för typ 100spänn i månaden- men många jag känner köper telefoner för 5-6000kr och sedan skickar i ett "löst abb" eller kontantkort och ringer för 3-400kr mån iallafall..

Förstår inte poängen..

Jag håller i de flesta fall med dig men nu när jag sitter med ytterligare 10 månader på ett svenskt abonnemang med, ja, 10 månader kvar i Australien så känns det lite drygt. Nästa gång blir det bara 12 månaders bindning, max.

Last edited:
World wide-garantin gäller såvitt jag vet bara mobila produkter förutom iPhone som man måste lämna på service i det land man köpt den (tydligen ett problem för de som köpt ej operatörslåsta telefoner från de länder där man kan göra det, bl.a. Belgien och Italien).

Du glömde motorcyklar där, dom har också worldwide garanti, så om du åker utomlands på semestern och får ett garantiärende så ska det lösa sig.

Det gäller dock inte om du köper en motorcykel i tyskland (eller av någon som importerar därifrån) och får problem hemma i sverige? :va

Jag tycker inte det är värt det, särskilt inte när man förlorar allt vad garanti och support heter. Allt man behöver och sjukligt mycket därtill finns i App Store och är man för snål för att betala för det nån har suttit och arbetat fram så kan man faktiskt vara utan.

De flesta program på App Store är ju dessutom ganska billiga, eller åtminstone prisvärda.

Du glömde motorcyklar där, dom har också worldwide garanti, så om du åker utomlands på semestern och får ett garantiärende så ska det lösa sig.

Det gäller dock inte om du köper en motorcykel i tyskland (eller av någon som importerar därifrån) och får problem hemma i sverige? :va

Jag menade Apple-produkter.... Men jag håller med dig om att det är konstigt med hojarna. Borde ligga i moderbolagens intresse att garantifrågor löser sig smidigt även om man köpt hojen i ett annat land.

Lite OT

Varför köpa telefon utan abb? OK om man ringer för typ 100spänn i månaden- men många jag känner köper telefoner för 5-6000kr och sedan skickar i ett "löst abb" eller kontantkort och ringer för 3-400kr mån iallafall..

Förstår inte poängen..

det är i många fall inte billigare att köpa telefon med abb dessa dagar.
Enda som blir billigare är 3 o dem vill man inte ha. En tattoo kostar tror det var 500kr mer med abb än om du köper den kontant tex via tele 2

Du hade mao. inga papper alls och dom lagade snällt ändå?

Mjahaja, då är det kanske som säljaren säger då. KANSKE.

Ursäkta för väldigt sent svar.. Men det är helt korrekt att jag inte hade ett enda papper på den. Dom hämtade den på trappan utanför huset och gav mig en utebytes direkt om jag inte mins fel.

det är i många fall inte billigare att köpa telefon med abb dessa dagar.
Enda som blir billigare är 3 o dem vill man inte ha. En tattoo kostar tror det var 500kr mer med abb än om du köper den kontant tex via tele 2

OK.. då är det förmodligen som du säger- att folk inte vill ha 3 som opp..

Kör själv 3 och är nöjd - OCH telefonen är billig (49kr mån för iphone)

*/ ?>
Back