GPS-laptimer

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Skall skaffa en laptimer och behöver lite råd om vilken man skall skaffa. Den skall vara lättskött, okomplicerad, inte ha massa onödiga funktioner samt ha GPS-tekniken. vill inte punga ut med onödigt mycket pengar på sådana man kan se kurvhastigheter, skall enbart vara till för att kolla varvtider.

Vad har ni för förslag?

Denna!

http://www.vorax.se/

Har bandragningar till de svenska banorna och funkar klockrent.
Du kikar i datorn och kan se hastigheter på olika platser på banan.
Enkel, smidig och prisvärd.

Svensktillverkad :tummenupp

verkar billig och bra, men ingen display? klarar man sig verkligen utan det?
det är ju mellan passen man kollar igenom varvtiderna, inte när man kommit hem.

hittade denna via Blocket.se för 2995.- kan det vara något? någon som har testat?
http://www.laptimer.se/?category_id=67&item_id=CSTHGPS

verkar billig och bra, men ingen display? klarar man sig verkligen utan det?
det är ju mellan passen man kollar igenom varvtiderna, inte när man kommit hem.

hittade denna via Blocket.se för 2995.- kan det vara något? någon som har testat?
http://www.laptimer.se/?category_id=67&item_id=CSTHGPS

Laptop...
Har med det när jag är ute och kikar mellan passen.
Om du bara kikar på tiden så ser du inte vart du förbättrat dig och hur du kan förbättra mer.
Denna visar grafer där du ser viktig info.

Display finns det 1 av eller möjligen 2.
Jag har den ena men använder den inte då jag tycker det är bättre att koncentrera mig på körningen och lära mig banan och sedan kontrollera hur det gått.
Har märkt att jag tar i mer om jag har en klocka att åka efter än om man får lära sig åka rätt och kontrollera efteråt.

Laptop...
Har med det när jag är ute och kikar mellan passen.
Om du bara kikar på tiden så ser du inte vart du förbättrat dig och hur du kan förbättra mer.
Denna visar grafer där du ser viktig info.

Display finns det 1 av eller möjligen 2.
Jag har den ena men använder den inte då jag tycker det är bättre att koncentrera mig på körningen och lära mig banan och sedan kontrollera hur det gått.
Har märkt att jag tar i mer om jag har en klocka att åka efter än om man får lära sig åka rätt och kontrollera efteråt.
Fast folk lärde sig ju köra förbannat fort långt innan datorn ens va uppfunnen, snudd på innan transistorn va de ;) Så jag är skeptisk till att jag måste ha en gps-laptimer för att komma upp till en hygglig rookie-nivå. Jag kollar på laptimern på lämplig raka när jag ändå inte har något annat för mig, och har några ställen där jag jämför växel/varvtal, dvs får jag ju lite direkt input på om jag kör fortare eller långsammare. Att komma ihåg till efter körningen vilket spårval, svängpunkt eller bromspunkt jag hade och vilka effekter det fick är nog ganska svårt, för så exakt är inte GPS'en att den visar decimetrars exakthet! :fakta

Vi kör med extern GPS mottagare i racingbilen och den ger en mycket korrekt placering på banan. Du ser var du ligger, var du börjar bromsa, hur många hundradelar varje kurva tog osv. Då kör vi RaceCromo med extern mottagare. Den exporterar datan så du på ett enkelt sätt kan granska den i lugn o ro efter träningen.

Vi hade en gammal windows mobil som aggerar som logger och en GPS puck köpte vi på Kjell för 300-400kr, och sen är programmet gratis. De flesta racingbanor i sverige finns även att ladda hem gratis, då du får ut ännu mer info om varje varv.

Vi kör med extern GPS mottagare i racingbilen och den ger en mycket korrekt placering på banan. Du ser var du ligger, var du börjar bromsa, hur många hundradelar varje kurva tog osv. Då kör vi RaceCromo med extern mottagare. Den exporterar datan så du på ett enkelt sätt kan granska den i lugn o ro efter träningen.

Vi hade en gammal windows mobil som aggerar som logger och en GPS puck köpte vi på Kjell för 300-400kr, och sen är programmet gratis. De flesta racingbanor i sverige finns även att ladda hem gratis, då du får ut ännu mer info om varje varv.
Men en GPS uppdaterar ju bara positionen en gång per sekund? Visserligen skickar NMEA0183-protokollet flera olika meddelanden med positionen, så man kan ju läsa ut flera olika meddelanden varje sekund, men det står ju iaf samma position i dom.

Visst kan man få ut när GPS'en tycker att du bromsar, men sen om det stämmer exakt med verkligheten är ju en annan sak...

Sorry lite oklart, den använder även gyrot i telefonen för att avgöra acceleration och retardation.

Sorry lite oklart, den använder även gyrot i telefonen för att avgöra acceleration och retardation.
Jamendåså, då är de ju en helt annan sak! :tummenupp

Edit: Fast, om mobilen säger att du bromsar NU, så kan ju positionen från GPS'en vara upp till 1 sekund gammal, och säg att du har 180kmh så kan den visa upp till 50m fel! I 270kmh blir det 75m osv. Och bromsar du 50-75m senare i dom farterna så kan det nog bli varvrekord och/eller väldigt spännande :hihi

Last edited:
Jamendåså, då är de ju en helt annan sak! :tummenupp

Edit: Fast, om mobilen säger att du bromsar NU, så kan ju positionen från GPS'en vara upp till 1 sekund gammal, och säg att du har 180kmh så kan den visa upp till 50m fel! I 270kmh blir det 75m osv. Och bromsar du 50-75m senare i dom farterna så kan det nog bli varvrekord och/eller väldigt spännande :hihi

Ja du har rätt där med att den lägger in positionen 1ggr/sek men när jag granskar datan så är den mycket mer exakt än så. Nu kör vi inte i 300km/h utan snarare mellan 50-180 och jag brukar sikta på "50m" märket på knutan, att där är de dax att lägga an bromsarna. Och visst visar plotten att bromsarna går i där. De kan vara så att mobilen loggar oftare och bara lägger in possitionen 1ggr/sek och approximerar positionen där emellan. Tycker nog att jag kan få ner exaktheten på banan är 1-2m. De är nock för bilen, men kanske inte för en hoj.

kan man köra på sådan här på Gelleråsen tex?

http://www.laptimer.se/?category_id=68&item_id=GM60

Eller får jag själv sätta ut en sändare vid start och mål?

Oftast behöver du aldrig ställa ut en sändare för det har alltid nån annan hunnit göra före dig. Kör man med AIM så är det på det viset iaf. Kör du med nått udda märke som inte funkar med AIM eller XT så kan du behöva en egen sändare. Jag känner inte till någon bana där det sitter en permanetn sändere om det var det du tänkte på.

Oftast behöver du aldrig ställa ut en sändare för det har alltid nån annan hunnit göra före dig. Kör man med AIM så är det på det viset iaf. Kör du med nått udda märke som inte funkar med AIM eller XT så kan du behöva en egen sändare. Jag känner inte till någon bana där det sitter en permanetn sändere om det var det du tänkte på.

AIM och TX innebär?

så jag kan köpa en GM60 från laptimer.se som jag kan använda för bandagar med banåkning.nu osv.

vad innebär AIM och XT?

www.laptimer.se jag har en av deres är grymt nöjd o dom har jättebra service

vilken har du?

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back