Jag har haft en Olympus E-510 med 14-42mm och 40-150mm och tyckte det var en perfekt nybörjarkamera, nog mest pga att den va så liten och lätt att ta med sig. E-420 är ju ännu mindre.
Anledningen att jag sålde olympusen och köpte en Nikon var att jag fick för mig att köpa en lite nya objektiv, att olympus objektiv är så #%&#/#% dyra och att det inte fanns tillbehör som tex batterigrepp att köpa till den.
Inte alla affärer har Olympus-grejer hemma/säljer överhuvudtaget heller.
4000:- för en E-420 med två objektiv är ju ett klipp, men tror du att du skulle få för dig att köpa lite extraprylar till din kamera om ett tag, så hade jag gått på Canon/Nikons motsvarande modell.
Nu finns det ett 25mm F2.8 pannkaksobjektiv för 2500:- till Olympus. Med det på lär ju kameran lätt slinka ner i innerfickan.
TILLÄGG: Olympus svaghet är att deras sensor är mindre, vilket ger brusiga (!) bilder på höga ISO-tal i mörker. Samt att den optiska sökaren är väldigt liten.
Ett tips är att testa kameran på Mediamarkt och se om den passar bra i handen och om du tycker att sökaren är jobbigt liten. Annars klipp till, den ger knappast dåliga bilder.
Tack, precis det jag ville höra
Sjukt vad bekräftelse man söker ibland