Dikesåkning..

Vi drog upp en bil ur diket med en av travhästarna på stallet jag jobbade i för några år sedan.

Mannen i bilen såg ytterst tveksam ut när vi frågade om han ville ha hjälp. Men det gick hur bra som helst. Han var ganska imponerad efteråt, även om han absolut inte villa visa det. :tummenupp

Coolt!
Fast det blir lite problem om det är glashalt va?

Vi drog upp en bil ur diket med en av travhästarna på stallet jag jobbade i för några år sedan.

Mannen i bilen såg ytterst tveksam ut när vi frågade om han ville ha hjälp. Men det gick hur bra som helst. Han var ganska imponerad efteråt, även om han absolut inte villa visa det. :tummenupp

Snel hest :fakta

Coolt!
Fast det blir lite problem om det är glashalt va?

Jag tror att man har hästskor med igängade broddar på vintern, men jag är noob på hästar. Men Swish kanske vet?

Man får massa sura miner av gammla bekantskaps kretsen när man prompt vill ha 4wd på bilarna, men på vintern är det ingen som vill ta upp ämnet igen:hihi

Brukar först av allt fråga vad dom tycker det är värt.
Trevliga o generösa människor kan j dra upp gratis,kornjudar åker på självrisken.

Jag letar folk som vill äga äldre miltära terrängfordon i föreningsform. Sugen?

Jag känner bara till Militärfordonshistoriska föreningen http://www.mfhf.se/cms/index.php

Men sist de var inbjudna till ett evenemang jag deltog i så hade de avancerat så till den milda grad att de nu även uppträdde i tidstypiska uniformer. DE slår upp en camp, flaggor osv och ett tu tre ser det ut som en paramilitär styrka landat. Du kan ju tänka dig hur de tyska ekipagens besättningar såg ut... :näsblod No more...

Själv är jag redan engagerad i en gammal torpedbåt, så jag har tillräckligt tyvärr.

Last edited:
Steyr samt Unimog :D

Steyr är dock österrikiska.

Och innan nån nämner Mercedes Geländewagen, det är en ommärkt SteyrPuch.

Ett utmärkt terrängfordon är det dock, tyvärr nerlusat med plych/läder och plastiga träpaneler om det sitter en stjärna i fronten, med SteyrPuch märket där fram kan man få den i terrängtåligare utförande.

Last edited:
Visst, men det är samma germanska folk :D

Geländewagen i ädelträversion är ju som sagt bara en range-rovervariant.
Såklart att man inte ska ha östyermalmsversionen i terrängen. Men jag kan intyga att även de är rejält byggda, min far hade en 280 GE tidigare. Den var rätt gedigen får jag säga. Inget smeck.

Men när jag svarade ang germanska truckar så var det inte geländewagen jag tänkte på även om de är fina. Jag menade det tyngre tonnaget.

Kollar man på truck trial så är det ju MAN, Unimog, Steyr samt öststatstonnage som Tatra mfl som är det som gäller i toppen.

Ett utmärkt terrängfordon är det dock, tyvärr nerlusat med plych/läder och plastiga träpaneler om det sitter en stjärna i fronten, med SteyrPuch märket där fram kan man få den i terrängtåligare utförande.

I måndags kväll var jag i fel ände av linan.

Resultat
En bil mindre i världen
Färre hela revben i kroppen
En liten hjärnskakning
Förlorad arbetsinkomst
Och det fruktansvärda mecket med att hitta en vettig kärra att ersätta min gamling med

Nästan 2m djupt dike och en 180gradare runt ett träd,har haft roligare...

Uppdragen av en scaniabärgare,1500 ungefär men skulle fakturera fb så helt säker är jag ej,där har ni en prislista att gå efter.

Henrik

Fast det kultigaste sättet att bli assisterad av om man kört i diket en vinterkväll på dina breddgrader vore ju helt klart om det brummande dök upp en Aktiv Snow-trac snövessla med glödande sökarlampa på taket inifrån mörka skogen :D
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=195290

[YOUTUBE-ID]aCQPSYb5V80&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
I måndags kväll var jag i fel ände av linan.

Resultat
En bil mindre i världen
Färre hela revben i kroppen
En liten hjärnskakning
Förlorad arbetsinkomst
Och det fruktansvärda mecket med att hitta en vettig kärra att ersätta min gamling med

Nästan 2m djupt dike och en 180gradare runt ett träd,har haft roligare...

Uppdragen av en scaniabärgare,1500 ungefär men skulle fakturera fb så helt säker är jag ej,där har ni en prislista att gå efter.

Henrik

Självrisken brukar ligga på ungefär 1500, resten tar försäkringsbolaget hand om. Ofta så är enhetstaxan billigare än självrsken och då kommer det en faktura direkt från bärgningsfirman till dig.
Enhetstaxa är när jobbet gå som det ska och inte ligger mer än 25km från stationen eller liknande.

Har dragit upp två bilar som halkat av vägen idag, den senaste kom och knackade på dörren 22.36, 22.58 hade jag klätt om, kört ut traktorn ur maskinhallen, dragit upp bilen, kört hem och ställt in traktorn, bytt om igen och åter satt mig vid datorn.

Vad är du villig att betala för att en snäll bonnjävel drar upp dig ur diket? :smasha

300:-
Det tycker jag är lagom, det har jag betalat mer än en gång när jag blivit uppdragen (3-4 ggr senaste åren)
En Gubbe bjöd jag några hundra på hans faktura genom jobbet...

Bra att du tog upp ämnet, ska lägga i några hundralappar i askkoppen på bilen, kan va bra att ha :tummenupp
Dom flesta brukar inte vilja ha nåt, eller säga "betala vad det är värt"
I år kör jag Quattro, kanske kan dra upp nån själv till och med:)

En Eloge till er som har möjlighet att hjälpa till (och gör det)!

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt