Byggtråd ZXR750 H1 Budgetturbo

Händer inte nåt alls just nu. Badrumsrenovering osv som tar tid, men jag skall vara på banan snart igen hoppas jag =)

// Tom

Tja!
Ser att fler "amatörer" bygger turbo, har själv precis skaffat ett objekt/ bygge (R1a). Vi får väl stötta varandra i höst/vintermörkret. Mycket folk med fin kunskap i ämnet här. Lycka till ! :yoparty
 
Klart turbo är roligt... samtidigt är det najs att ha varmvatten samt dusch som vi inte har i dagsläget =)

// Tom

Äh, det kan Arga snickaren ta hand om.
Ser fram emot förljande diskussion i tv:

Arga snickaren: Vad fan tänker ni på eftersom ni lever utan varmvatten och dusch, är ni inte kloka...
Tom_Blge: Men jag bygger ju turbohoj..
Arga snickaren: Turbohoj, wow, då förstår jag. Ursäkta att jag skällde på dig nyss borde ha förstått att det gällde ett turbohojbygge. Det lugnt vi fixar badrummet så kan du hålla på med hojen så länge...
 
hahaha!:tummenupp
precis vad jag menar!

Äh, det kan Arga snickaren ta hand om.
Ser fram emot förljande diskussion i tv:

Arga snickaren: Vad fan tänker ni på eftersom ni lever utan varmvatten och dusch, är ni inte kloka...
Tom_Blge: Men jag bygger ju turbohoj..
Arga snickaren: Turbohoj, wow, då förstår jag. Ursäkta att jag skällde på dig nyss borde ha förstått att det gällde ett turbohojbygge. Det lugnt vi fixar badrummet så kan du hålla på med hojen så länge...
 
Hej,

Äntligen dags för lite uppdatering, jag har fått klar grunden till grenröret. Får hoppas turbon kommer tillräckligt högt.

IMAG0021.jpg


IMAG0022.jpg


// Tom
 
Provade att montera grenröret, blir trångt åt wg, men jag får lösa det genom att sätta den på andra sidan eller nåt.
 

Bifogat

  • IMAG0024.jpg
    IMAG0024.jpg
    91.4 KB · Visningar: 214
Lånar tråden lite.. Hur kmr det sig att man inte kan använda sig av orginal luftburk som plenum? Plasten lär ju palla 1 bars tryck och den lär ju vara tät då det sitter o-ringar överallt och den är bra utformad?
 
Lånar tråden lite.. Hur kmr det sig att man inte kan använda sig av orginal luftburk som plenum? Plasten lär ju palla 1 bars tryck och den lär ju vara tät då det sitter o-ringar överallt och den är bra utformad?

Hej,

Skulle säkert kunna fungera om man förstärkte alla skarvar men på min så skruvas den fast i förgasarna innefrån och sedan sätter man i gummipluttar där man kunde sticka in skruvmejseln. De skulle nog skjutas ur fort, och limmar man dom bler det ju svårt att ta bort burken istället.

// Tom
 
Min luftburk sitter från luftburken in i förgasarna, Alltså med skallarna i luftburken. Så drar man på en bricka där å silikonar så borde det täta. sen sitter det ju o-ringar mellan fuggarna och luftburken också å dom borde ju palla lite ladd. tänkte bara ladda ca 0.4-0.5 till en början. Sen får man väl skaffa någon form av klämma å dra ihop "skarven" på luftburken med där den inte sitter bultad så borde det ju funka. :) Tänkte mest bara dra ihop ett snabbbygge för skojs skull å se hur bra det funkar så kan man ju bygga ett plenum i senare skede. :)
 
HAHA eller hur , Trycket är per kvadrat centimeter

Räkna lite på exponerad area gånger trycket

Ungefär som att försöka fylla en cykelslang utan däck

Det är till och med problem att gjuta kolfiberburkar som står pall

Till detta får man lägga en del baksmällar och nysningar som är ofrånkommligt
vid överladdning , Dessa kan ligga på flera bars tryck
 
Last edited:
HAHA eller hur , Trycket är per kvadrat centimeter

Räkna lite på exponerad area gånger trycket

Ungefär som att försöka fylla en cykelslang utan däck

Det är till och med problem att gjuta kolfiberburkar som står pall

Till detta får man lägga en del baksmällar och nysningar som är ofrånkommligt
vid överladdning , Dessa kan ligga på flera bars tryck

Hej,

Killen i nedanstående länk verkar köra med en förstärkt burk(vet dock ej vad han gjort), men dock runt 0.5 bar.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=122118&highlight=luftburk

Ingen som har någon input angående grenröret btw ?
 
Last edited:
Ok, blir till att dra fram svetsen å slänga ihop ett ordentligt plenum då. Skulle ju vara lite halvjobbigt å spränga luftburken under färd, xD
 
Hej

Har meckat vidare lite men har lite fungeringar, någon som har tips på vart jag kan ta oljan till turbon?

Jag tryckte ihop gaffeln max och har då ca 2-3mm frigång mellan skärm och kylare, det borde bli bra hoppas jag. Turbinaxeln är ca 5 cm ovanför oljenivå i motorn så då bör jag klara mig från returpump, eller ?

Mvh
Tom
 
Hej

Har meckat vidare lite men har lite fungeringar, någon som har tips på vart jag kan ta oljan till turbon?

Jag tryckte ihop gaffeln max och har då ca 2-3mm frigång mellan skärm och kylare, det borde bli bra hoppas jag. Turbinaxeln är ca 5 cm ovanför oljenivå i motorn så då bör jag klara mig från returpump, eller ?

Mvh
Tom

Tryck skulle man nog med fördel kunna ta med ett t-rör på oljeledningen till toppen på vänster sida av motorn framtill.
Retut med ett t-rör på den grova returen på höger sida under kåpan vid vevaxel där bländarskivan sitter.
Bara en kvalificerad gissning utifrån oljans flöde i motorn enl. min reparationsmanual.

Mvh Andreas.
 
Tryck skulle man nog med fördel kunna ta med ett t-rör på oljeledningen till toppen på vänster sida av motorn framtill.
Retut med ett t-rör på den grova returen på höger sida under kåpan vid vevaxel där bländarskivan sitter.
Bara en kvalificerad gissning utifrån oljans flöde i motorn enl. min reparationsmanual.

Mvh Andreas.

Hej

Tack för svaret. Jag hade tänkt att ta returen direkt in i tråget. Du ser inte om det finns något uttag direkt på motorn man ta ur ojan? De flesta verkar göra så.

// Tom
 
Tror jag har ic från båda dom bilar du nämde. De ligger dock i en kompis lada men jag kan mäta när jag är där nästa gång.
/Peter

Ooops! Skäms som en hund. Hittade tillbax till tråden nu. Har varit hos kompis flera ggr men inte haft IC i huvudet. Således inte mätt... Hoppas det går framåt för dig ändå.

Mvh Peter

Ps Sambons rest av zxr i avataren
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top