SonyEricsson Satio, Aino

Blev lite sur på mig själv (men mest Siba såklart) igår när jag insåg att de bara har 14 dars ångerrätt på mobiler...
Jag skulle vilja byta min Aino mot en Satio så om nån är ute efter en Aino, köp gärna en Satio istället så byter vi Aino+mellanskillnad mot Sation :tummenupp

Du får 2000 för ainon :D

Blev lite sur på mig själv (men mest Siba såklart) igår när jag insåg att de bara har 14 dars ångerrätt på mobiler...
Jag skulle vilja byta min Aino mot en Satio så om nån är ute efter en Aino, köp gärna en Satio istället så byter vi Aino+mellanskillnad mot Sation :tummenupp

Vad har då fått dig att vilja byta? :rolleyes:

Du får 2000 för ainon :D

Puss dü :arsele

Vad har då fått dig att vilja byta? :rolleyes:

Det jag beskrev tidigare i tråden om att jag inte kan ladda hem applikationer som låter mig koppla upp mot mitt WLAN utan bara använder abbonemanget (vill köra webradio i garaget). Om nån kan påvisa att det är SBS blir jag skitglad :D
Utöver det är jag skitnöjd med allt.

Köp en Satio och byt med mig nu :tummenupp

Last edited:
Jag har en samsung jet som jag kan byta med.....

Kollade lite på den igår. Som urgammal Ericssonman känner jag att det skulle bli svårt att skaffa annat, precis som du skrev att du gjorde. Luren ser ju lite lockande ut (kikade lite spec igår) men knäckfrågan är precis som för min Aino; går det att köra olika app'ar som vill ut på nätet via WLAN'et eller är man låst till abbbonemanget?? Hittade inget om OS på den heller...

Vad har du för inställningar för WLAN? Mina erfarenheter av mobiler med WLAN är att de sällan är inställda från fabrik för att använda detta som primär anslutning.

Eftersom Aino är en OSE-telefon och Satio använder Symbian Foundation som OS är det lite som att jämföra äpplen och päron. Möjligheten att påverka hur telefonen beter sig och ser ut med hjälp av tredjepartsapplikationer är oändligt mycket större på en Satio som mer kan jämföras med en I-phone eller Android-mobil.

Jag sitter här med en sunkig K800i som förvisso är världens bästa telefon men jag känner att den börjar bli lite väl gammal :rolleyes:
Jag beställde en Satio trots allt men nu vettefan om jag inte skulle ha haft en Aino ändå?
Ni som är insatta i det hela, vad är de stora skillnaderna? Jag orkar inte jämföra och sätta mig in i allt, ni kanske redan kan det här?

Jag sitter här med en sunkig K800i som förvisso är världens bästa telefon men jag känner att den börjar bli lite väl gammal :rolleyes:
Jag beställde en Satio trots allt men nu vettefan om jag inte skulle ha haft en Aino ändå?
Ni som är insatta i det hela, vad är de stora skillnaderna? Jag orkar inte jämföra och sätta mig in i allt, ni kanske redan kan det här?

Finns lättsamma funktioner på SonyEricssons hemsida för att jämföra telefoner.
Testa den, sen vad som skiljer i praktiken och hur den är att använda sig av kan säkert ägarna i tråden hjälpa dig med.

Finns lättsamma funktioner på SonyEricssons hemsida för att jämföra telefoner.
Testa den, sen vad som skiljer i praktiken och hur den är att använda sig av kan säkert ägarna i tråden hjälpa dig med.

Ahh, se där! Smart, det funkade ju bra. Ok, Sation verkar ju ha lite mer grejjer men om fanskapet inte har inbyggd timer så kan den ju dra åt *********! Hur ska jag annars ta tid på mina ägg, burgundiska grytor mm :mad:
Nåja, det visar sig. Annars får jag byta telefon med Supermoto helt enkelt :tummenupp

Vad har du för inställningar för WLAN? Mina erfarenheter av mobiler med WLAN är att de sällan är inställda från fabrik för att använda detta som primär anslutning.

Eftersom Aino är en OSE-telefon och Satio använder Symbian Foundation som OS är det lite som att jämföra äpplen och päron. Möjligheten att påverka hur telefonen beter sig och ser ut med hjälp av tredjepartsapplikationer är oändligt mycket större på en Satio som mer kan jämföras med en I-phone eller Android-mobil.

Har kollat det jag förmår och det man kan göra på varje App är att tala om för den vad den primärt ska använda, egna inställningar eller telefonens default. Och på alla utom inbyggda browsern går det endast välja Telia_*** vafan den nu heter. Om jag vill skapa ett nytt datakonto händer samma sak.
Som sagt tidigare, om nån kan påvisa SBS tar jag gärna en törn mot mitt ego (mjukvaruutvecklare) men blir samtidigt väldans glad...

Din slutsats om Aino vs Satio delar jag till 100%, därav önskan att byta :)
Synd att jag inte hade sonderat marknaden lite hårdare innan jag slog till :crash

Ahh, se där! Smart, det funkade ju bra. Ok, Sation verkar ju ha lite mer grejjer men om fanskapet inte har inbyggd timer så kan den ju dra åt *********! Hur ska jag annars ta tid på mina ägg, burgundiska grytor mm :mad:
Nåja, det visar sig. Annars får jag byta telefon med Supermoto helt enkelt :tummenupp

Bingo ! :tummenupp
Fast om det visar sig att jag bara varit lite dum och det går att komma runt mitt problem behåller jag hellre min Aino eftersom då minskar risken att jag får på skallen av chefen som ska godkänna inköpet, hehe.

Last edited:
Har den månne blivit snabbare i menyerna? SonyEricsson har alltid haft de segaste mjukvarorna jag sett maken till. Nokia e75 som jag har nu är betydligt snabbare men också mer ologisk. Inte för att man kan ställa högre krav än så på en finsk telefon men det är ju ändå lite irriterande!

Kollade lite på den igår. Som urgammal Ericssonman känner jag att det skulle bli svårt att skaffa annat, precis som du skrev att du gjorde. Luren ser ju lite lockande ut (kikade lite spec igår) men knäckfrågan är precis som för min Aino; går det att köra olika app'ar som vill ut på nätet via WLAN'et eller är man låst till abbbonemanget?? Hittade inget om OS på den heller...

Jag vet faktiskt inte, den har ju wifi så jag surfar hemma på mitt trådlösa utan problem! Jag saknar en riktigt musik spelare så som SE har... Samsungs fungerar ju men.... Min är inte låst till någon operatör och har dessutom en extra ett års tillägsförsäkring, luren är köpt på elgiganten för 5800:-, kvitto finns självklart!

Personligen tror jag stenhårt på Android. Allt annat känns puckat liksom. Sybian 60, Win mobile osv känns ju slött i jämförelse..... Min nästa lur blir en med android i, sen får vi se vilken lur det blir. Gillar Heron, men efter årsskiftet när jag ska skaffa ny finns det säkert nåt roligare.

Nån som har lite tips/länkar till roliga & nuttiga program till Satio´n??

Nu skriver jag från telefonen så blir lite kort. Jag har erfarenhet av båda telefonerna då vi har dessa som demolurar i butiken där jag arbetar. Aino är den naturliga uppföljaren till W995 men buggig. Pekskärmen fungerar ibland, telefonen startar om sig regelbundet. För att få igång pekskärmen måste telefonen programeras om. Problemet är att det inte går att spara inställningar för ex e-post. Telefonen för dig som vill ha en trevligare w995 och kan installera om den ett par ggr/vecka. Satio. Grym kamera, testade lite på senaste julbordet. Helt i klass med en enklare digitalkamera! Dock är touchen värdelös samtidigt som telefonen är riktigt seg. Undrar hur de tänkte. Det är ingen touchskärm utan en tryckskärm.. Jag personligen skulle inte köpa någon av dem. Fyller ingen funktion förutom kamera och musik (aino). Hellre då en nokia e72 istället för Satio och en Iphone/5800 istället för Aino. Mvh

Stod och klämde på en Satio i fredags men insåg att jag inte behöver slå ihjäl någon med telefonen och bestämde mig för att det är en skittelefon. Varför kan ingen tillverka en BRA men ändå LITEN telefon som inte väger 40 kilo?

haha, sämsta jag har hört! vad jämnför du med för telefon? Sation är lättast av alla mobiler han nämner ovan.

I flera tester så berömmer dom den hur pass lätt den verkligen är för att vara så fullsmetat med prylar.

Du kommer bli nöjd med den, och det finns apps på mobil9 att ladda ned, TEX äggklocka :)

Last edited:
Klämnde på den jag med, insåg att jag gillar ainon bättre.

satio review: Väldigt lätt att använda, tex imot aino som har windows, skulle jag vara dig så skulle jag ha valt en telefon med sybian v6.0, du kommer märka då du har testat båda, jag har gjort precis det.

Den är lätt att navigera runt i , samt skriva sms för touchen är grymt precis varje gång man pekar, gå tex väldigt bra att använda utan den förbannade pennan.

Snabb som attan i menyer, laggar inget vad jag har märkt.
Batteriet är bra räcker till för mig iaf.
Kameran är väldigt bra, lätt att använda och knäppa kort med.

Lite negativt: Ganska stor, men mej stör det inte då jag inte tycker om tjejtelefoner :tungan .
Lite dåligt med program i telefonen, men det går att tanka ned gratis program.

I menyerna behöver endast att man nuddar ikonen 1 gång, men ska man in och härja i inställningar så MÅSTE man dubbelklicka, vilket kan vara störigt, men jag upplever det bra eftersom man kan ju råka klicka fel på viktiga ikoner, detta slipper man med dubbelklicket.

Evigt putsande av displayen :D

Har tyvär bara telefon en vecka, men jag hatar nästa touch telefoner men denna är snabb och lätt att använda så därför gillar jag den :)

Nu skriver jag från telefonen så blir lite kort. Jag har erfarenhet av båda telefonerna då vi har dessa som demolurar i butiken där jag arbetar. Aino är den naturliga uppföljaren till W995 men buggig. Pekskärmen fungerar ibland, telefonen startar om sig regelbundet. För att få igång pekskärmen måste telefonen programeras om. Problemet är att det inte går att spara inställningar för ex e-post. Telefonen för dig som vill ha en trevligare w995 och kan installera om den ett par ggr/vecka. Satio. Grym kamera, testade lite på senaste julbordet. Helt i klass med en enklare digitalkamera! Dock är touchen värdelös samtidigt som telefonen är riktigt seg. Undrar hur de tänkte. Det är ingen touchskärm utan en tryckskärm.. Jag personligen skulle inte köpa någon av dem. Fyller ingen funktion förutom kamera och musik (aino). Hellre då en nokia e72 istället för Satio och en Iphone/5800 istället för Aino. Mvh

Seriöst jag tror du fick en telefon med programfel på när du provade satio'n.
Min är galet precis och är absolut inte seg i menyerna(jämnför med windows).

Tex om jag sitter på aftonbladet så träffar jag länkar/ord som är minimala så små så man knappt kan läsa vad som står.
Touchen i min telefon fungerar inte alls som du beskriver, trycker jag tex på program så behöver man inte ens trycka utan bara nudda.
Men jag antar att du vet om att endel ikoner måste man dubbeklicka på?

Last edited:
nu kanske jag skiter i det blå skåpet men en iPhone då? Har ingen själv men det verkar ju vara så jäkla populärt att ha en... Eller?

Ska bli spännande att se hur stor uppdatering av iPhone (4G!?) Apple kommer komma med i januari eller februari.

Så om det inte är allt för bråttom så håll nog gärna hårt i pengarna tills dess.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back