Nedväxling utan att röra kopplingshandtag?? (knappar)

Det går inte att få tag på en viktvettig solenoid med längre slaglängd och förlänga hävarmen då?
Behöver ju inte orka dra/trycka så hårt bara den har slaglängd och det är väl i första hand kraften som drar vikt.

Hittade någon spec på 43mm slaglängd på ett kg ungefär men kanske inte drar nog ändå,kanske två?
En drag en tryck på var sida om den förlängda armen men 2kg kanske är för tungt det med?

Tycker bara det verkar vara enklaste och driftsäkraste systemet men jag förmodar ni har nogrant kollat upp marknaden så jag ska inte tjata mer nu.

Henrik

En solinoid har väl bara ett till- och från-slag?

Ett servo kan man reglera hastigheten med genom slaget.
Man kan även reglera slaget vid olika växelbyten.
Ett slag för tex. N->1. Ett annat för 1->2 och så vidare.
Även ett annat slag för nedväxling vid olika växlar.

Lite surrigt, men det är det även i mitt huvud nu här på jobbet...

Dal-Mausen
 
Kan man inte bygga "dogbox" som man har i t.ex rallybilar i en mc låda ?
 
Speed: .21 deg/sec... :va

Det måste vara ett skrivfel, om man läser på siten vad folk använder dem
till som tex styrning i 1/5 skala monstertruckar såvore 0.21 grad/sec
oanvändbart.

Om man tittar på hur andra servos specas på siten så är det sec/60
grader så det är antagligen det som stämmer.

Mvh,
Ingvar
 
Kan man inte bygga "dogbox" som man har i t.ex rallybilar i en mc låda ?

Hmm.... De e precis "doggar" ingreppsklackar som finns på MC-växellådor å det är bilväxellådor man bygger om med kuggar med liknande ingreppsklackar å inte tvärsom.
 
Hmm.... De e precis "doggar" ingreppsklackar som finns på MC-växellådor å det är bilväxellådor man bygger om med kuggar med liknande ingreppsklackar å inte tvärsom.

men då borde det inte vara någe problem att bara banka i växlarna, även neråt
 
men då borde det inte vara någe problem att bara banka i växlarna, även neråt

Javisst, de går utmärkt om man inte e så noga med livslängden beroende på hur bra materialet håller för växling under motorbroms OM nu inte kopplingen har en funktion som gör att den slirar å avlastar det hela.

De är en osäkerhet i hur mycket tilltagen hållfastheten är i vissa delar om man kör på friskt.
Men e man berädd att experimentera så e de ju bara kul å se om de fungerar.
 
Javisst, de går utmärkt om man inte e så noga med livslängden beroende på hur bra materialet håller för växling under motorbroms OM nu inte kopplingen har en funktion som gör att den slirar å avlastar det hela.

De är en osäkerhet i hur mycket tilltagen hållfastheten är i vissa delar om man kör på friskt.
Men e man berädd att experimentera så e de ju bara kul å se om de fungerar.

nu kan jag detta fördåligt med mc lådor , men den dogboxen vi har i Rallybilen som jag åker i växlas det utan koppling både upp och ner. under hård belastning. och efter en sessong ( ca 60-80 ss mil ) ser man inte så mycket som ett märke på doggana
 
Kan ett servo "Dutta" till på gasen samtidigt som du växlar ner?
Det skulle kunna vara en kamskiva som snurrar ett varv och höjer tomgången under 0,1 sekund eller så.

Mats
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top