Hur ska ett Spa se ut?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Om man ska bygga ett fullfjädrat spa, vad ska man tänka på då?

Jacuzzi - check
Massagebänk - check
Ångbastu - check
Torrbastu - check

Men sen är det lite stopp i min fantasi :(
Ni tjejer som har varit på spa, vad värdesätter ni högst? Ni killar får ju också svara såklart, om ni törs...

Inkom gärna med tips och idéer, har ni några bilder på exempel så tar jag gärna emot dem också :)

En massagefåtölj vore ju najs.

Och en riktigt fet duschhörna som man kan stå och ånga rent snoken en timme då och då!

En bar är ju inte dumt heller!

/ Jens

Bar är ju en bra idé, fullständiga rättigheter ska ordnas.
Duschhörna är ju ett måste, ca 15 personer ska kunna vara i spat samtidigt så det blir ju en stor jacuzzi samt bastu, jag misstänker att alla inte vill använda massagebänk samtidigt?
Massagefåtölj kan funka istället för massagebänk, dessvärre så brukar de inte vara så snygga och sen känns det lite ohygieniskt också. Men värt att tänka på dock.

Småsaker...

Badtofflor, stora handukar, badrock.
Juice o nötter, kaffe, diverse drycker.

Lite svårt att ha hemma men jag älskar varmvattenbassäng me jetståle. massage (decleor produkter etc)

ljus o åter ljus.

Barnfritt!

:) bokat heldag på spa i juldagarna, underbart.

Last edited:
Vedeldat "träbadkar" utomhus som rymmer minst 6 pers om utsikten är något att ha.

Rum för kurbad = avskilt rum med två badkar(kanske ekbadkar) där man badar kurbad på tu man hand med väldoftande/välgörande oljor. Se till att det blir lite cosy, servera champagne, frukt och vatten och gödsla med tända ljus.
Kurbad.jpg

edit:
Se till att ordna en hyfsad SPA-meny med ett par fräscha rätter.

Last edited:
Badtofflor, stora handukar, badrock.
Juice o nötter, kaffe, diverse drycker.

Lite svårt att ha hemma men jag älskar varmvattenbassäng me jetståle. massage (decleor produkter etc)

ljus o åter ljus.

Barnfritt!

:) bokat heldag på spa i juldagarna, underbart.

Det är inget jag ska ha hemma *but i wish!* men en varmvattenbassäng blir svårt om det är en sån jag tror det är. Men en fet jacuzzi är ju ett måste.
Vad är Decleor-produkter? Upplys en spa-analfabet som jag själv...
Mysigt med lågt till tak och mycket ljus står på önskelistan, check.

Vedeldat "träbadkar" utomhus som rymmer minst 6 pers om utsikten är något att ha.

Rum för kurbad = avskilt rum med två badkar(kanske ekbadkar) där man badar kurbad på tu man hand med väldoftande/välgörande oljor. Se till att det blir lite cosy, servera champagne, frukt och vatten och gödsla med tända ljus.
Kurbad.jpg

edit:
Se till att ordna en hyfsad SPA-meny med ett par fräscha rätter.

Bra idé det där med avskilt spa för 2 pers! Tar inte så stor plats heller men är antagligen mycket uppskattat.
Vedeldat badkar blir det icke men det hade varit schysst. Ett sånt ska jag försöka få till ute vid min stuga nån gång i framtiden *när plånboken är tjock igen vill säga*, det ser så jäkla härligt ut att ligga i ett sånt mitt i vintern och bara dricka grogg och fisa bubblor :brinnerup

Spa-meny, tack för tipset! Det finns ingen restaurang men det går säkert att ordna på något vis, kallrätter funkar annars i värsta fall.

Last edited:
Spa-meny, tack för tipset! Det finns ingen restaurang men det går säkert att
ordna på något vis, kallrätter funkar annars i värsta fall.

Fördelen med "SPA-meny" är att folk vill ha lättare rätter som en schysst sallad eller kanske en grillad Foccacia. Sådant går att förbereda och kräver inget stort kök. Detsamma gäller goda fruktsmoothies.

Skippa massagefåtölj, det är bortkastat om du ska ha bänk och massör. Samtliga fåtöljer jag provat är helt kass.

Glöm inte musikanläggning med fågelkvitter och vattenfall och sånt där lull-lull. :)

Se till att bubbelbaljans maskineri kan placeras i eget utrymme skilt från badrummet. Pump/kompressor väsnas och är de monterade under/intill baljan tröttnar man snart på att bubbla.

Ja gillar att basta sen sitta i nån skön stol där det är lite sådär lagom varmt.

Möjlighet till att lyssna på lite soft musik när man sitter och svettas är ju aldrig fel.

En trevlig Thailändska som erbjuder Happy Ending?

Självklart, det står högst upp på listan :D Fast en colombianska då men det är ju nästan samma sak.

Musik - check
Relax efteråt - check
Avskilt maskineri till baljan - check *jävligt smart tänkt där, vet själv att jag har stört mig på just detta i bubbelpool*

Om någon känner till bra inköpsställen till ovan nämnda produkter så blir jag ännu gladare :) Det är ju inte direkt grejjer man köper på Bauhaus eller lokala VVS-leverantören...

kolla yasuragi.se för lite inspiration. Så skall ett spa se ut. Alla hemmaspa med små bubbelpooler och tjafs ser bara brackigt ut. Ett spa skall vara clean. Ytterst minimalistiskt.

Less is more. Det är minst lika viktigt att själen får vila...........

Självklart, det står högst upp på listan :D Fast en colombianska då men det är ju nästan samma sak.

Musik - check
Relax efteråt - check
Avskilt maskineri till baljan - check *jävligt smart tänkt där, vet själv att jag har stört mig på just detta i bubbelpool*

Om någon känner till bra inköpsställen till ovan nämnda produkter så blir jag ännu gladare :) Det är ju inte direkt grejjer man köper på Bauhaus eller lokala VVS-leverantören...

För ljud/bildprylarna kan jag rekommendera:
http://www.paac-custom.se

För ljud/bildprylarna kan jag rekommendera:
http://www.paac-custom.se

De är säkert duktiga på vad de gör men jag installerar allt sånt själv då jag är hifi/bionörd sen länge, men prylarna köper jag gärna billigt :D

kolla yasuragi.se för lite inspiration. Så skall ett spa se ut. Alla hemmaspa med små bubbelpooler och tjafs ser bara brackigt ut. Ett spa skall vara clean. Ytterst minimalistiskt.

Less is more. Det är minst lika viktigt att själen får vila...........

Så hette dom ja! Ska spana in deras bygge och få lite inspiration :tummenupp

Last edited:
Dubbelbadkar, bubbel å massage.

Bifogat

• IMGP7236.jpg
    IMGP7236.jpg
    228.7 KB · Visningar: 92
Dubbelbadkar, bubbel å massage.

Lite litet kanske om man vill få rum med uppåt 15 personer, eller vad tror du :gnissla Kan ju bli jävligt mysigt som ensam kille där i förvisso...

Sånt där har man hemma i badrummet dock, jag bar dessutom exakt den där modellen SJÄLV nedför en trappa :brinnerup En kille gick ovanför och styrde, jag dog troligtvis en smula just där och då.
Ägaren hade visst råkat bryta ett nyckelben lite lägligt just då...

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage