Slagspik funkar det?

Vill interekommendera en slagborr till NÅGON. Totalt värdelöst
Köp en riktig borrhammare istället så slipper du stå och svära varje gång du skall borra ett hål i något hårt....

Jag håller absolut med dig. Men att lägga ut 1300:- (B&D på claes ohlsson) känns aningen överdrivet för att borra ett sketet hål i en stenvägg. Det duger en slagborrmaskin till.

Jag tror TS hellre lägger ut de pengarna på en handväska eller en häst. Eller nåt annat tjejigt. :)

Vill interekommendera en slagborr till NÅGON. Totalt värdelöst
Köp en riktig borrhammare istället så slipper du stå och svära varje gång du skall borra ett hål i något hårt....
Nja.
Borrmaskin med slagfunktion fungerar till att sätta upp taveljävlar och annat pynt.

Nja.
Borrmaskin med slagfunktion fungerar till att sätta upp taveljävlar och annat pynt.

Jo, men rätt vad det är skall man borra sju hål, eller ett hål med lite större diameter, och då är det fan inte kul. Dessutom håller borrarna inte bara lite längre, utan mycket.

En slagborr kommer aldrig mer att komma innanför min dörr, det är ett som är säkert. Borrarna glider i sidled om det är hårt och det blir fan inte bra. Nej tvi för slagborrar säger jag!

Jag håller absolut med dig. Men att lägga ut 1300:- (B&D på claes ohlsson) känns aningen överdrivet för att borra ett sketet hål i en stenvägg. Det duger en slagborrmaskin till.

Jag tror TS hellre lägger ut de pengarna på en handväska eller en häst. Eller nåt annat tjejigt. :)

Finns ju borrhammare från Cotech för några hundringar också...

Finns ju borrhammare från Cotech för några hundringar också...

Jag såg det nu på Jula. Men för att hänga upp en tavla i ett hem tycker jag att en slagborrmaskin funkar samt att du får mer användning för en sån än en borrhammare för motsvarande pris. Så mitt resonemang står fast. :)

Jag såg det nu på Jula. Men för att hänga upp en tavla i ett hem tycker jag att en slagborrmaskin funkar samt att du får mer användning för en sån än en borrhammare för motsvarande pris. Så mitt resonemang står fast. :)

I de hem du är van att borra i kanske ja... själv var jag tvungen att dra fram borrhammaren när min slagborr (Makita btw) inte pallade med... betongvägg ut till trapphus är inte nådigt jobbiga att borra i, inte de två olika jag stött på nyligen i alla fall.

Jo, men rätt vad det är skall man borra sju hål, eller ett hål med lite större diameter, och då är det fan inte kul. Dessutom håller borrarna inte bara lite längre, utan mycket.

En slagborr kommer aldrig mer att komma innanför min dörr, det är ett som är säkert. Borrarna glider i sidled om det är hårt och det blir fan inte bra. Nej tvi för slagborrar säger jag!

Dags att lära sig borra :tungan

Köp inget skit för godispengar från Jula, Rusta och vart ni nu kan hitta dom.
Det lönar sig i längden att lägga pengar på en shysst slagmaskin eller kanske en begagnad Slag/borrhammare från kanske Makita, Hilti, Festools mf.

Ganska dyra dock. Men köp en begagnat, använd den och säljs sen iväg den ifall det är där skon klämmer.

Så länge den är shysst dvs, inte luktar bränd lack från ventilationen eller skjuter gnistor (kolet är slut) Så får du tillbaka pengarna när du säljer den vidare.

Annars, LÅNA av någon du känner!

Btw, Slagspik sitter som självaste faaaan när dom väl sitter. Tro mig, har dragit loss rätt många, 8 av 10 gånger följer till och med lite av väggen med!

Dags att lära sig borra :tungan

Köp inget skit för godispengar från Jula, Rusta och vart ni nu kan hitta dom.
Det lönar sig i längden att lägga pengar på en shysst slagmaskin eller kanske en begagnad Slag/borrhammare från kanske Makita, Hilti, Festools mf.

Ganska dyra dock. Men köp en begagnat, använd den och säljs sen iväg den ifall det är där skon klämmer.

Så länge den är shysst dvs, inte luktar bränd lack från ventilationen eller skjuter gnistor (kolet är slut) Så får du tillbaka pengarna när du säljer den vidare.

Annars, LÅNA av någon du känner!

Btw, Slagspik sitter som självaste faaaan när dom väl sitter. Tro mig, har dragit loss rätt många, 8 av 10 gånger följer till och med lite av väggen med!

Var FAAAAN kom du ifrån!? Välkommen tillbaka!

Allrightythen.

Först köper du denna. Alla tjejer ska ha en borrmaskin i sin ägo, punkt! Denna duger till husliga behov, med slagfunktion. Slagborrmaskin

Oki,:tummenupp toppen, kan inte missa ngt nu, slagborr har jag dock ingen av det dyrare slaget (=bättre), så kanske är det idé och låna en (för det är djävulst hårt...vägg mot trapphus, diverse verktyg samt borr finns (kanske investera i en ny, då jag noterat att en del är av bristande kvalité), får skaffa 5 mm plugg och passade skruv då, men tror jag håller mig borta från de stora mängderna...har inte tänkt att borra allt för mkt (vill flytta!), och var ska allt förvaras...

Jag tror TS hellre lägger ut de pengarna på en handväska eller en häst. Eller nåt annat tjejigt. :)[/QUOTE]

Nee, väskor har jag så jag kan sälja:), och vad fan ska jag med en häst till, oh var hittar man dem för under 2'??? Men helt klart spenderar jag dem på ngt annat...:D

1. Låna, eller hyr en maskin på Cramo, inget annat.
2. Köp plugg & skruv på närmsta ställe.
3. Har du tapet så skär du ett kryss där pluggen ska i. Vik sedan upp tapetflärparna och borra, den dagen du ska bli av med hålet så viker du bara tillbaka tapeten :tummenupp

Edit: Justfan, du måste ha betongborr också. Här Borrsats

En borrsats med 18borr för 49kr? :död

Last edited:
Innan vi köper verktyg för tusentals kronor så prova X-krokar.

Burkar funka till tavlor och mindre prylar.

Bifogat

• 91561435_1.jpg
    91561435_1.jpg
    18 KB · Visningar: 160
Håller med farbror lång.HAr ett älghorn sitter uppe med den största varianten av krok på betongvägg.Sitter hur bra som helst.

Allrightythen.

Först köper du denna. Alla tjejer ska ha en borrmaskin i sin ägo, punkt! Denna duger till husliga behov, med slagfunktion. Slagborrmaskin

Oki,:tummenupp toppen, kan inte missa ngt nu, slagborr har jag dock ingen av det dyrare slaget (=bättre), så kanske är det idé och låna en (för det är djävulst hårt...vägg mot trapphus, diverse verktyg samt borr finns (kanske investera i en ny, då jag noterat att en del är av bristande kvalité), får skaffa 5 mm plugg och passade skruv då, men tror jag håller mig borta från de stora mängderna...har inte tänkt att borra allt för mkt (vill flytta!), och var ska allt förvaras...

Ok. om det är en vägg som du redan klassat som hård så är det nästan ingen idé att försöka med en vanlig slagborrmaskin. Den kommer bara att överhetta borrarna så dom blir förstörda då den slår för lite.
Bättre att använda en borrhammare med SDS borrar. Kanske finns det någon i din bekantskapskrets som har en. Annars finns det på Jula och liknande för kaffepengar. Jag har för mig att min kostade någonstans kring 300 kronor och den funkar utmärkt till att borra hål i dom väggar jag stött på. En sådan och någon borr för 35 kr styck så är du home safe.

Jag köpte min efter att ha stått alldeles för länge och nött med borrar som bara tog slut pga överhettning i mina betongväggar. 30 minuter gav två slut borrar och ett halvt hål. Med borrhammaren var det över på 10 sekunder.

Nee, väskor har jag så jag kan sälja:), och vad fan ska jag med en häst till, oh var hittar man dem för under 2'??? Men helt klart spenderar jag dem på ngt annat...:D

myraKB-H-368.jpg

1. Låna, eller hyr en maskin på Cramo, inget annat.
2. Köp plugg & skruv på närmsta ställe.
3. Har du tapet så skär du ett kryss där pluggen ska i. Vik sedan upp tapetflärparna och borra, den dagen du ska bli av med hålet så viker du bara tillbaka tapeten :tummenupp

En borrsats med 18borr för 49kr? :död

Det framkom ju efter att väggen var hård som.. ja, sten. Så då är en kvalitétsborr att föredra, helt klart.
Men att göra ett hål i sketen betong går nästan med en metallborr, så det var mest ett tips i all välmening för att slippa ruinera sig för ett ynka 5mm hål i en vägg.
De pengarna kan hon ju lägga på t ex. en hest istället. :)

Hade det däremot varit en kille som frågat hade jag föreslagit att köpt en Makita borrhammare med tillhörande borrar i motsvarande prissegment just för att det är ett ypperligt tillfälle att tjöpa dyra verktyg.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back