Slagspik funkar det?

@nna

Let´s go
Gick med
6 Dec 2009
Hoj
ooo
Behöver få upp lite på väggarna, då det e betong vill jag inte hålla på och borra (åh då menar jag inte "sporthojsborra" :) ), såg att det fanns ngt som heter slagspik, funkar det verkligen? Någon som testat med framgång?Värt att testa eller slutar det med en massa oanvändbara hål i väggen?:huvet

Kan göra... Betong är så olika hårt... Bara att prova, annars är det bara borra. Personligen borrar jag alltid....
Man får i vilket fall som hellst, klippa till ordentligt med hammarn, så passa tummen! :D

Jag misstänker att din PM box är full av erbjudanden från SH-killar som vill komma och borra :hihi

Det beror på hur tungt (och dyrt) du ska hänga upp, det funkar att hänga lätta saker, men jag skulle inte hänga en hylla för att ställa min dyraste antika vas på den.

Jag misstänker att din PM box är full av erbjudanden från SH-killar som vill komma och borra :hihi

Det beror på hur tungt (och dyrt) du ska hänga upp, det funkar att hänga lätta saker, men jag skulle inte hänga en hylla för att ställa min dyraste antika vas på den.

Får du i en "slagspik" ordentligt så är risken liten att spiken lossnar kan jag säga...

Ja, säkert:)...nee tror inte det, antingen är de hantverkare eller tror de är (de där SH-killarna, som inte vill annat än borra:D, nejdå inga tunga grejer, om det fungerar, eftersom det verkar som om jag måste testa, så ska jag tänka på det.:tummenupp

:Borra är nog ett säkrare kort, säg till om du behöver hjälp :tuttar

TILL :krama

Last edited:
Lycka till, det är ingen höjdare kan jag säga :näsblod Jag skulle köra liten plugg (5,5mm borr) istället och sen en spik i den eller skruv beroende på vad du ska ha sitta där. Allt är enklare än slagspik som egentligen är en vanlig spik som bara är tjockare och har en överjävlig härdning så att den inte viker sig så enkelt. Tror jag.
OCH du får inte ut den sen, med en vanlig plugg så kan du ju dra ut spiken/skruva ut skruven och silikona igen hålet.

Lycka till, det är ingen höjdare kan jag säga :näsblod Jag skulle köra liten plugg (5,5mm borr) istället och sen en spik i den eller skruv beroende på vad du ska ha sitta där. Allt är enklare än slagspik som egentligen är en vanlig spik som bara är tjockare och har en överjävlig härdning så att den inte viker sig så enkelt. Tror jag.
OCH du får inte ut den sen, med en vanlig plugg så kan du ju dra ut spiken/skruva ut skruven och silikona igen hålet.

Tack! Låter som du kan det där, oh jag som trodde jag skulle slippa dra fram slagborr, kanske lika bra då att göra det istället för att köpa spik som jag inte har ngn nytta av, riktigt gammalt stenhus, så man vet ju inte vad som e bakom, hoppas inte de lagt sådan roliga tegel"kuber" med hål i, då e det inte lätt att lyckas när man borrar ...oki, kanske en dum fråga...be nice, men vad är förhållandet mellan borr-plugg-skruv??Så slipper jag fråga de mindre vetgiriga på Clas O.

Tack! Låter som du kan det där, oh jag som trodde jag skulle slippa dra fram slagborr, kanske lika bra då att göra det istället för att köpa spik som jag inte har ngn nytta av, riktigt gammalt stenhus, så man vet ju inte vad som e bakom, hoppas inte de lagt sådan roliga tegel"kuber" med hål i, då e det inte lätt att lyckas när man borrar ...oki, kanske en dum fråga...be nice, men vad är förhållandet mellan borr-plugg-skruv??Så slipper jag fråga de mindre vetgiriga på Clas O.

Stenhus? Tyckte du sa betongvägg.. Det funkar med plugg i "håltegel" oxå... Du skulle bara hänga upp lättare grejer... Borra du...

Stenhus? Tyckte du sa betongvägg.. Det funkar med plugg i "håltegel" oxå... Du skulle bara hänga upp lättare grejer... Borra du...

Just det håltegel:tummenupp, visst funkar det med plugg där, redan gjort en gång, dock kan hålen bli "större" än man vill, spelar inte så stor roll att det är ett stenhus, är ju ombyggt och tror att det är lite olika var i lgt man ska borra, beroende på när/hur det är omgjort, ja ska bara hänga tavlor, l(dock inte jättelätta) oh därför jag ville slippa borra!

För att vara så nyreggad hade du bra koll på SH jargongen!

Hade du sökt på "borra" först :hihi

Förhållandet som i storlek menar du?

Spikning i stenmaterial funkar till provisoriska aplikationer.
Nackdelen är att när spiken rört sig minstalilla, så är den loss.
Borr och plugg ftw.

För att vara så nyreggad hade du bra koll på SH jargongen!

Hade du sökt på "borra" först :hihi

Rätt! nyreggad, till o med du kunde klura ut det:tummenupp, men som läskunnig (hängiven gäst) har jag fattat att "borra" kan va lösningen på alla problem, i alla fall på denna site, och förstod nästan var det skulle sluta:död:D. Dock har jag fått svar på min fråga, MÅSTE borra:gnissla.Sökt? Nej, tycker inte den funktionen håller vad den lovar...

har du inte funderat på en diamantborr

Nej, har du?

Förhållandet som i storlek menar du?

Japp, som ge mig en inköpslista...?(5,5 mm borr):confused:

Last edited:
Rätt! nyreggad, till o med du kunde klura ut det:tummenupp, men som läskunnig (hängiven gäst) har jag fattat att "borra" kan va lösningen på alla problem, i alla fall på denna site, och förstod nästan var det skulle sluta:död:D. Dock har jag fått svar på min fråga, MÅSTE borra:gnissla.Sökt? Nej, tycker inte den funktionen håller vad den lovar...

Japp, som ge mig en inköpslista...?(5,5 mm borr):confused:

Allrightythen.

Först köper du denna. Alla tjejer ska ha en borrmaskin i sin ägo, punkt! Denna duger till husliga behov, med slagfunktion. Slagborrmaskin

Eftersom du med stor sannolikhet kommer vilja fästa upp något mer i din lägenhet så köp denna. Pluggsats

Sen borrar du ett 5mm hål till 5mm nylonpluggen du ska använda så det blir trångt och bra.

Köp denna också. Välj lämplig skruv-strl.Skruvsats

Skruva helvet med denna och var nöjd över din sneda tavla/bänk/akvarium/modellbåt. Skruvmejsel med bitssats.

:tummenupp

Mvh J

Edit: Justfan, du måste ha betongborr också. Här Borrsats

Last edited:
Vill interekommendera en slagborr till NÅGON. Totalt värdelöst
Köp en riktig borrhammare istället så slipper du stå och svära varje gång du skall borra ett hål i något hårt....

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa