Ktm 950 sm

Nä jag förmodar att det är som dom flesta säger att man vänjer sig vid att köra utan varvräknare, blev bara lite paff när jag var och provkörde en 950 smr att den saknade varvräknare. Har nog aldrig kört en hoj utan det innan förutom cross då.
Ska nog inte behöva ha dit någon heller var mest nyfiken om det fanns som komplement.

Det är klart att man förväntar sig att det skall finnas en varvräknare men hur ofta tittar man på den ändå?
Den där prylen med lysdioder var ju lite kool annars för att få en lampa som lysern är det är dax att växla men den sålde dom inte längre?
 
Som ovan säger hur ofta egentligen kollar man på varvräknaren?
Ne störde mig inte alls på utebliven räknare när jag köpte min 950
 
Nån här som haft/har problem med överjävligt gnisslande bromsar?
Kan det räcka med att ta bort beläggen och rugga dom lite?
Har inte plockat bort mina än hoppas d räcker.
 
Nån här som haft/har problem med överjävligt gnisslande bromsar?
Kan det räcka med att ta bort beläggen och rugga dom lite?
Har inte plockat bort mina än hoppas d räcker.

Gnisslande bromsar är ett vanligt problem på Sumon. Mina bakbromsar lät som om de kom från helvetet så fort man nuddade bromsen. Efter att ha slipat ner kanterna på beläggen en aning har de blivit mycket bättre.
 
990 SMR är testvinnare i både senaste numret av Motorrad och engelska SuperBike...i SuperBike så kammades titeln hem mot Ducati Hypermotard och Street Triple R. Bra, polaren har en HM och sambon en ST3R, muahaha nyah nyah
 
Gnisslande bromsar är ett vanligt problem på Sumon. Mina bakbromsar lät som om de kom från helvetet så fort man nuddade bromsen. Efter att ha slipat ner kanterna på beläggen en aning har de blivit mycket bättre.

Hur menar du att det ska hjälpa, hänger tyvärr inte med.
 
990 SMR är testvinnare i både senaste numret av Motorrad och engelska SuperBike...i SuperBike så kammades titeln hem mot Ducati Hypermotard och Street Triple R. Bra, polaren har en HM och sambon en ST3R, muahaha nyah nyah

Visst är det trist att alltid ha de bästa grejerna, det är nästan synd om stackarna som kör allt gammalt mög...:)
 
990 SMR är testvinnare i både senaste numret av Motorrad och engelska SuperBike...

Det är ju supernice, men är det någon som faktiskt har sett testerna?
Nu när det är -3 och hojen står uppallad vore det ju trevligt att sitt och gotta sig och läsa testerna, eller måste man ge sig ut och leta efter papperstidningarna?

Jag känner mig oif lite lurad.. det här är min tredje hoj bara... vad ska jag köpa sen då nu när man har haft det bästa? :yoparty
 
Det är ju supernice, men är det någon som faktiskt har sett testerna?
Nu när det är -3 och hojen står uppallad vore det ju trevligt att sitt och gotta sig och läsa testerna, eller måste man ge sig ut och leta efter papperstidningarna?

Jag känner mig oif lite lurad.. det här är min tredje hoj bara... vad ska jag köpa sen då nu när man har haft det bästa? :yoparty



En "riktig" sporthoj :-)
 
Appropå ljudämpare, gjorde en bonna lösning.
Satte dämparna i pelarborr maskinen och borrade upp dom med ett 20mm borr baktill genom den där nätväggen eller vad det är! Vet inte om det är den bästa lösningen men ljudet blev iallafall ngt mullrigare:)
 
Det är ju supernice, men är det någon som faktiskt har sett testerna?
Nu när det är -3 och hojen står uppallad vore det ju trevligt att sitt och gotta sig och läsa testerna, eller måste man ge sig ut och leta efter papperstidningarna?

Jag känner mig oif lite lurad.. det här är min tredje hoj bara... vad ska jag köpa sen då nu när man har haft det bästa? :yoparty

Har bägge tidningarna hemma...som om man kan gå förbi tidningshyllan när man letar dasslektyr och ser att det står 990 SMR på två av dom och INTE köpa dom...

Frågan är inte vilken nästa hoj ska bli, utan det verkliga testet är om man kommer sälja den man redan har eller bättra på samlingen. Sv-såld = svår-såld, och då är det inte svårt pha av inge vill köpa den, utan det är svårt att skiljas från hojen för det sliter och tär på själen. Min SMR tror jag kommer bli en sån keeper, den vill jag ha för evigt. Den och Trajjan...och Husan.

Spiffen, köp en geggmoppe och ha kul i vinter + att du kommer vara snabbare på bana sen i vår. Avrostningskurser är för stackare som inte har sett att man kan elda ljuset i bägge ändarna ;)
EEEEENDA nackdelen är att man måste kränga spikdäck 2ggr om året :brinnerup
 
Har bägge tidningarna hemma...som om man kan gå förbi tidningshyllan när man letar dasslektyr och ser att det står 990 SMR på två av dom och INTE köpa dom...

Frågan är inte vilken nästa hoj ska bli, utan det verkliga testet är om man kommer sälja den man redan har eller bättra på samlingen. Sv-såld = svår-såld, och då är det inte svårt pha av inge vill köpa den, utan det är svårt att skiljas från hojen för det sliter och tär på själen. Min SMR tror jag kommer bli en sån keeper, den vill jag ha för evigt. Den och Trajjan...och Husan.

Spiffen, köp en geggmoppe och ha kul i vinter + att du kommer vara snabbare på bana sen i vår. Avrostningskurser är för stackare som inte har sett att man kan elda ljuset i bägge ändarna ;)
EEEEENDA nackdelen är att man måste kränga spikdäck 2ggr om året :brinnerup
1. När fan ska Trajjan bli klar så vi kan få gå på "gratis spritfest med exta många lössläppta fruntimmer" eller hur det nu var.

2. Kränga däck :va

:D LÖSNING :D


3. Så kallt som det varit ett par dar nu är det snart dags för isåka :yoparty

4. Hämtade bussen igår så nu kan vi åka ståndsmässigt igen (så länge det håller den här gången) :)
 
Blir troligtvis att jag köper en smr 950.
Finns där något speciellt man bör kolla efter ? Några vanliga fel eller slitdelar man bör vara extra observant på ?
 
Har bägge tidningarna hemma...som om man kan gå förbi tidningshyllan när man letar dasslektyr och ser att det står 990 SMR på två av dom och INTE köpa dom...
Kanon, ytterligare en anledning till att tvingas till Täby Centrum imorgon =)
Frågan är inte vilken nästa hoj ska bli, utan det verkliga testet är om man kommer sälja den man redan har eller bättra på samlingen. Sv-såld = svår-såld, och då är det inte svårt pha av inge vill köpa den, utan det är svårt att skiljas från hojen för det sliter och tär på själen. Min SMR tror jag kommer bli en sån keeper, den vill jag ha för evigt. Den och Trajjan...och Husan.
Det ligger väldigt mycket i det. Det enda skulle väl vara en uppgradering till en -11 eller nått men det känns ju faktiskt rätt onödigt just nu.
Spiffen, köp en geggmoppe och ha kul i vinter + att du kommer vara snabbare på bana sen i vår. Avrostningskurser är för stackare som inte har sett att man kan elda ljuset i bägge ändarna ;)
EEEEENDA nackdelen är att man måste kränga spikdäck 2ggr om året :brinnerup
Jag har löst det :yoparty
Två kompisar, en med 525 och egen sjö och en med 640 smc så blir det bara lite is så är saken biff. Annars är möjigheterna till att köra träskmoppe här i Täby lite begränsade om man inte ser folk med hundar som ett naturligt och trevligt hinder. =)
 
1. När fan ska Trajjan bli klar så vi kan få gå på "gratis spritfest med exta många lössläppta fruntimmer" eller hur det nu var.

2. Kränga däck :va

:D LÖSNING :D


3. Så kallt som det varit ett par dar nu är det snart dags för isåka :yoparty

4. Hämtade bussen igår så nu kan vi åka ståndsmässigt igen (så länge det håller den här gången) :)

1. Har redan preppat garaget med en flaska Bowmore, Dawn, Port casked och två glas. Bara min vän som fattas så blir den klar ;)

2. 4.5 papp för dom där två hjulen?! Låter lite styvt, jag fortsätter att kränga...har inte råd att slänga iväg minsta onödiga hundralapp på hojar nu, du vet varför *390*.

3. :yoparty

4. :yoparty

Blir troligtvis att jag köper en smr 950.
Finns där något speciellt man bör kolla efter ? Några vanliga fel eller slitdelar man bör vara extra observant på ?

Att backspeglarna sitter på och är välputsade så du hinner väja för 990 SMR'n som kommer ångades förbi?! :tummenupp

Och att det som ska blivit gjort på garantin har blivit gjort - cylinderfotspackning, startmotor och koppling är väl det som låter bekant, nån 950 människa får fylla på med korrekt information ;)

Kanon, ytterligare en anledning till att tvingas till Täby Centrum imorgon =)

Det ligger väldigt mycket i det. Det enda skulle väl vara en uppgradering till en -11 eller nått men det känns ju faktiskt rätt onödigt just nu.

Jag har löst det :yoparty
Två kompisar, en med 525 och egen sjö och en med 640 smc så blir det bara lite is så är saken biff. Annars är möjigheterna till att köra träskmoppe här i Täby lite begränsade om man inte ser folk med hundar som ett naturligt och trevligt hinder. =)

Tjuvläs Motorrad testet i affären om du har det lite tight om cash. Står nästan ingenting i det testet - typ om du är nybörjare så är du snabbast på en wr250, är du medel så tror du att du är snabbare på nått annat men är egentligne snabbast på 250'n, och är du proffs och har ett KTM kontrakt så får du inte säga vilken cykel som är bäst men dina tider kommer kommer vara överlägset snabbast på 990SMR.
Superbike testet är betydligt saftigare och inget man ögnar igenom i affären.

-11?! Man håller sig till ur-990 SMR ;) !

Ska bespara dig en massa besvär nu. Om du ska med och låna hoj att prova på isen, så kan du lika gärna köpa en nu, du kommer ändå göra det sen.
Satsa på 525 på en gång så finns det expertis i din bekantskapskrets, och den är good to go för lite enduro - Täby kanske inte går så bra att köra i, men ett fint endurospår är inte många släpvagnsmil bort ;)
 
Last edited:
Att backspeglarna sitter på och är välputsade så du hinner väja för 990 SMR'n som kommer ångades förbi?! :tummenupp

Och att det som ska blivit gjort på garantin har blivit gjort - cylinderfotspackning, startmotor och koppling är väl det som låter bekant, nån 950 människa får fylla på med korrekt information ;)

En 990 SMR släpper jag givetvis förbi dock måste det som sagt vara en R :D

Cylinderfotspackningen är byt, var det inte bara 06:orna som hade problem med startmotorn eller även 07:or ? Kopplingen är inget jag läst om ? Vad har där varit för fel på den ?
 
Tjuvläs Motorrad testet i affären om du har det lite tight om cash. Står nästan ingenting i det testet - typ om du är nybörjare så är du snabbast på en wr250, är du medel så tror du att du är snabbare på nått annat men är egentligne snabbast på 250'n, och är du proffs och har ett KTM kontrakt så får du inte säga vilken cykel som är bäst men dina tider kommer kommer vara överlägset snabbast på 990SMR.
Superbike testet är betydligt saftigare och inget man ögnar igenom i affären.
Det är som vanligt i svenska motortidningar, känns mer som reklamblad. Men det är klart man köper den ändå. Mina kids har inte nått de dyra tonåren än så än så länge har jag några kronor att spendera på min hobby =)
Superbiketesten läste jag på nätet, den skall köpas den med. Betydligt mer kött i det reportaget.
-11?! Man håller sig till ur-990 SMR ;) !
Ahhh, det är ju självklart! Ja men dåså. Då är jag färdig då. Ska bara skjuta undan lite junk i garaget så att en eventuell lillebror får plats också =)
Ska bespara dig en massa besvär nu. Om du ska med och låna hoj att prova på isen, så kan du lika gärna köpa en nu, du kommer ändå göra det sen.
Satsa på 525 på en gång så finns det expertis i din bekantskapskrets, och den är good to go för lite enduro - Täby kanske inte går så bra att köra i, men ett fint endurospår är inte många släpvagnsmil bort ;)
Jag har kört båda hojarna redan, 525:an i en grusgrop som dom kallade för krossbana under ledning av Vanja Kolman och hennes tränare. Askul. Och 640 körde vi på isen förra året :D

Visst kliar det i fingrarna att köpa en 525:a, som att köra en scalpel. Titta dit du vill och gasa.... helt underbar. MEN mit liv är lite rörigt just nu så det får nog vänta, även om du har helt rätt, det finns endurospår och grejer inte allt för långt bort.

En 990 SMR släpper jag givetvis förbi dock måste det som sagt vara en R :D
:tummenupp

Jag kan inget om 950 men på den här siten borde du hitta allt som är vilktigt.
http://www.ktm950.info/
 
Last edited:
Skulle vara det då =)

När sa du att du skulle komma och prova min SMR? :tummenupp

T.ex. en uberfin R1:a eller något liknande precisionsintrument.:banana

Jag törs inte, för då kanske jag också måste köpa en........jag har bestämt mig för att behålla min en säsong till och då är det tokigt att prova något som kan skapa stora habegär.:)
 
Last edited:
Jag törs inte, för då kanske jag också måste köpa en........jag har bestämt mig för att behålla min en säsong till och då är det tokigt att prova något som kan skapa stora habegär.:)

Ibland är du riktigt klarsynt Jari:)
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top