Tyst i radion mellan kl.7-8

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
F-n vad skönt utan reklamradio. Lägg ner eländet!

Det är ändå bara en massa urtråkig reklam som blandas med fjolliga radiopratare och låtar som spelas om & om igen.

Varför klagar en massa!?

Gillar ni inte radion så lägg ifrån er hörlurarna, stäng av radion, stäng ner webbradion eller whatever... Seriöst, vill man inte lyssna på varken Rix eller Mix så är det ju inte svårt att slippa det...

Fattar inte hur ni tänker eller funkar...... :va

Lyssnar inte på radio själv, reklamradio i synnerhet.

Men är inte själva protesten just mot att de behöver betala en skyhög avgift vilket ger lågbudgetradio?

:va

Inte en jävla sportmössa att det är avgiften som gör att de bara kan spela 15 låtar på repeat per dygn!

De vill slippa avgiften för att göra mer vinst, det är väl ingen här som i sin vildaste fantasi tror att något skulle förändras kvalitetsmässigt?

De vill slippa avgiften för att göra mer vinst, det är väl ingen här som i sin vildaste fantasi tror att något skulle förändras kvalitetsmässigt?

nja, det minskar ju behovet av reklamintäkter dvs mindre reklam. underlättar även för nya radiostationer vilket betyder större utbud. vilket ökar konkurensen vilket borde få kanalerna att jobba lite hårdare för lyssnarna.

vad är det för avgift de betalar och vad är den till för? hålla kvar lyssnare till SR eller är det nyttjande av radionätet som även kostar pengar (att underhålla.) svårt att bilda sig en uppfattning vad man ska tycka från en artikel från aftonbladet...

sen ett litet tips till er övriga därute, det finns en knapp på radion man kan trycka på så blir den tyst.:)

Last edited:
Flera av kanalerna ägs av samma företag och radioprogrammen är filer på några pc-datorer som sköter sig själva (har sett det med egna ögon)

Inte mycket till radio egentligen utan man kan lika gärna lyssna på sin mp3spelare...

Förövrigt märkte jag inte nåt alls när den tystnade för jag låg och sov...

hade radion på för det är jävligt jobbigt när det är "helt" tyst när man har hörselskydd på
och då vi hade radiohörselskydd så knäppte man ju igång dom för jag får lappsjukan om det är "för" tyst.

Eller bara låter det vara folkets val vad de väljer att lyssna på?

Gillar ni inte radion så lägg ifrån er hörlurarna, stäng av radion, stäng ner webbradion eller whatever...

Det är inte alltid man kan välja själv. När jag jobbade hade vi inte direkt nåt val, företaget bestämde vad vi skulle lyssna på så det inte skulle bli en massa bråk. Stänga av var inte en möjlighet och att köra med egna lurar funkade inte för då tappar man rätt mycket av kommunikationen man måste ha när man jobbar i team.

Jag skiter i de som pratar, prata på för fan, jag skiter i reklamen - reklamen är ju det enda som är bra i reklamradion - men när jag tvingas höra samma låtar oändligt många gånger under ett åttatimmars arbetspass, då tröttnar jag. Inte bara tröttnar, jag surnar till och blir vresig.

Som tur var kom det upp en lokal station som spelade allt från 60-talet till 2000-talet och faktiskt hade mycket stor variation som vi lyssnade på sista året. Även om det inte är musik jag själv skulle välja att lyssna på så är det mycket bättre när man slipper höra den där jävla låten en gång till.

Och jag tvivlar stort på att slopandet av koncessionsavgiften skulle få radion att spela fler låtar. Som Pelle skrev ovan, de skulle bara söka att maximera sin vinst.

Jag lyssnar ytterst lite på kommersiell radio, av den anledningen att ingen kommersiell kanal verkar intresserad av att utveckla sitt koncept. Alla kör morrongäng, följt av "tio låter i följd utan reklam emellan!" innan det kanske blir nån önskestund (där bara samma gamla låtar spelas).

De betalar trots allt någon för att sitta där och säga klyschor mellan låtarna. Hur svårt kan det vara att köra program, med lite teman eller fördjupningar i något?

När kommersiell radio kom fanns det hopp, när NRJ och Power 106,3 kom fanns det teman, program och sköna prylar. Allt det är borta idag, för man vill bara maximera vinst. Då har man skalat bort allt utom musik i någon slags naiv tro att folk inte vill höra nåt annat. Sure, spela gärna mycket musik, men variera för h-e! Det har gjorts huuuuuuuuur mycket musik som helst, och det är fan en gåta att en så liten andel spelas i kommersiell radio.

Eftersom lyssnarna inte kräver något bättre än skräpkoncepten de kör idag, ("Och nu, tio minuter reklam utan onödig musik emellan") kommer slopandet av avgiften inte leda till någon förändring mer än i vinstuttaget.

Om man inte gillar reklamradio, hur märkte man då tystnaden?

För man är väl inte så dum att man plågar sig själv med något man inte gillar?

Ska jag förklara?
För min egen del så är det så att jag i flera år lyssnade enbart på reklamradio. Efter ett tag så ledsnade jag dock på att höra samma låtar gång på gång. Droppen vare för nåt år sen när jag hörde samma låt 5 gånger mellan kl 6 och 9 på en enda radiokanal. 3 timmar alltså...
Sen blev det P3 för min del. Numera hör jag bara skitradio vid dom tillfällen nån vridit över till en sån kanal på jobbet. Så jag har lite koll på att dom fortfarande nöter på med 10 låtar som går runt hela tiden.
Troligen är det skivbolagen som bestämmer låtlistorna, och dom är ju så jävla korkade att dom tror att det går att tjata in musiken i folks skallar. Personligen blir jag bara trött på att höra samma låtar hela tiden, och blir inte alls sugen på att köpa.

Fast med mindre koncessionsavgift eller helst slopad koncessionsavgift så finns det möjlighet för mindre aktörer med fräsha ideér att etablera sig och då kanske man får mer valmöjlighet...

Men nej, vi fortsätter som det är där radion betalar för att sända så att vi MÅSTE lyssna på en massa reklam. (Nej, jag säger inte att den skulle minska på de kanalerna som finns idag)

Det intressanta är att TV inte betalar någon sådan avgift, tidningar betalar inte heller utan de får betalt för att trycka sina skräptidningar av staten.

Klart det finns en chans att det skulle bli bättre, men hur mycket intresse av förnyelse har de visat hittills med avgiften? Det måste ju finnas vägar att göra radio intressant utan att det kostar mer, jag vägrar tro annat. Just musikvariationen (eller bristen därpå) är ett bevis på att de inte är intresserade av förädling.

Det är möjligt att avgiften är orättvis, men då tycker jag det räcker som argument. Det är inte avgiften som undanhåller superradiokanalerna från svenska mottagare.

Visst håller inte avgiften superradiokanalerna borta... men mångfalden utanför storstadsområdena där det bara finns SR + 2 kanaler till kanske.

Sen vad gäller morgonprogrammen... Rix Morgonzoo har drygt 700.000 lyssnare, Mix Megapol med Adam o Gry ligger säkerligen inte långt efter, morgonprogrammet i GBG som alla lyssnar på har också en sjysst skara lyssnare... så helt fel kan det inte vara.

Det är inte alltid man kan välja själv. När jag jobbade hade vi inte direkt nåt val, företaget bestämde vad vi skulle lyssna på så det inte skulle bli en massa bråk. Stänga av var inte en möjlighet och att köra med egna lurar funkade inte för då tappar man rätt mycket av kommunikationen man måste ha när man jobbar i team.

Jag skiter i de som pratar, prata på för fan, jag skiter i reklamen - reklamen är ju det enda som är bra i reklamradion - men när jag tvingas höra samma låtar oändligt många gånger under ett åttatimmars arbetspass, då tröttnar jag. Inte bara tröttnar, jag surnar till och blir vresig.

Som tur var kom det upp en lokal station som spelade allt från 60-talet till 2000-talet och faktiskt hade mycket stor variation som vi lyssnade på sista året. Även om det inte är musik jag själv skulle välja att lyssna på så är det mycket bättre när man slipper höra den där jävla låten en gång till.

Och jag tvivlar stort på att slopandet av koncessionsavgiften skulle få radion att spela fler låtar. Som Pelle skrev ovan, de skulle bara söka att maximera sin vinst.

Eller som ingel skrev, utan den skyhöga avgiften skulle mindre aktörer ha lättare att etablera sig. Då skulle det skulle finns fler alternativ än vad som erbjuds idag.

Klart det finns en chans att det skulle bli bättre, men hur mycket intresse av förnyelse har de visat hittills med avgiften? Det måste ju finnas vägar att göra radio intressant utan att det kostar mer, jag vägrar tro annat. Just musikvariationen (eller bristen därpå) är ett bevis på att de inte är intresserade av förädling.

Det är möjligt att avgiften är orättvis, men då tycker jag det räcker som argument. Det är inte avgiften som undanhåller superradiokanalerna från svenska mottagare.

Som att sr skulle va så annorlunda? Alla program leds av en söderbohem som spelar musik ingen hört eller vill höra igen.. Jätte spännande! :rolleyes:

Last edited:
Varför klagar en massa!?

Gillar ni inte radion så lägg ifrån er hörlurarna, stäng av radion, stäng ner webbradion eller whatever... Seriöst, vill man inte lyssna på varken Rix eller Mix så är det ju inte svårt att slippa det...

Fattar inte hur ni tänker eller funkar...... :va

Bara tanken på att såna jobbiga människor får betalt för att göra sånt skit som MIX/RIX/ROCK mfl är gör ju att man blir förbannad :mad:

De ska inte få finnas till, aldrig någonsin!!! :4skrika

Jag lyssnar aldrig på skiten och raderar kanalerna så fort jag får chansen men ändå så lyckas man inte att undvika Svulzt fula nuna på en reklamaffisch och då påminns man direkt om skiten.

Som att sr skulle va så annorlunda? Alla program leds av en söderbohem som spelar musik ingen hört eller vill höra igen.. Jätte spännande! :rolleyes:

Skillnaden där är ju faktiskt att de lägger ner tid på att leverera bra program lite då och då. Ett propagandaprogram framfört av självaste Stalin eller Hitler är ju bättre än RIX/MIX. Fyfan, ett monotont pipande är ju bättre till och med.

Last edited:
Söderbohem? Sant.

Fast, för att få anställning som radiopratare på P3 krävs följande;

• Du ska representera någon form av utsatt eller iallafall minoritetsrepresenterad grupp i samhället. Förträdelsevis HBT-jenget.
  • Du SKA ha ett gravt talfel. Således, ej någon som helst möjlighet att kunna uttala R, alternativt vara skåning eller finlandssvensk. Gärna dessa i kombination.
  • Du ska vara ett redigt popsnöre/indiesnöre/Marit Bergmansnöre/snöre, alternativt emo/panda/utstående musiksmak men ändå falla in i mainstream P3-träsket och ha eminenta artister som Krunegård, Laaaaakso, Håkan, Timo Rejseänen, Anna Järvinen, etc. som husgudar.
  • Du ska ha palestinasjalen och FI-Gudrun som ledstjärnor i dina pounchlines som ingen förstår. Detta eftersom talfelet är såpass grovt att inte ens den fetaste och mest kliniska sändningen två meter från Kaknästornet med tydlighet kan urskilja dina ord.
  • Du ska vara vegan, antiköttätare, vegetarian, fallfruktsätare och medlem i asfaltsdjungelns cowboys och förespråka rälsbussar alternativt tandemcyklar.
  • Du ska ha dreads eller konstig frisyr, gärna kombinerat med konstiga glasögon.

Visserligen verkar det ju vara rätt lätt att bli radiopratare i det kommersiella radiokanalsutbudet också.

Förövrigt lyssnar jag rätt sällan på radjo.

...p3, sina nackdelar till trots (kommer..) gäller här, så länge man kan hålla sig från att köra hbt-propaganda, vilket tyvärr inte är alltför länge.

Hilton/Torehammar och Saman & Cynthia får verktyg att flyga i garaget under frustrerade mekarkvällar, och det svartnar fortfarande bara man hör dem.
Hiphop-skånska, och läspande hbt-fjollor...jajädrar.

Det är tur de har guldklimpar däremellan, som lyfter dem över reklamradion (MNK exvis).

Gör en poll av tråden. Skulle vara intressant att veta hur många som vill ha kvar den kommersiella radion. Själv skulle jag villja vara utan den då jag har blivit förbannad så många gånger när jag zappat mellan olika kanaler i bilen och det bara dyker upp reklam. Dom kunde ju åtminstånne synka med varandra så att inte alla kör reklam samtidigt. Det räcker om en station i taget kör reklam. Det finns väl regler för hur många minuter i timmen dom får sända reklam, eller har jag fel? Den tiden skulle dom gärna få sänka både på radio och på tv.

Sen vad gäller morgonprogrammen... Rix Morgonzoo har drygt 700.000 lyssnare, Mix Megapol med Adam o Gry ligger säkerligen inte långt efter, morgonprogrammet i GBG som alla lyssnar på har också en sjysst skara lyssnare... så helt fel kan det inte vara.

Där gör du en tankevurpa. Om mitt val står mellan att köra Skoda 1100GS eller Simca Talbot och väljer Simcan betyder ju inte det automatiskt att det är en bra bil, eftersom alternativet inte är bättre.

I övrigt köper jag att folk gillar morronprogrammen, de är väl de enda riktiga program som sänds. Bristen på musikvariation och fler riktiga program är det jag efterfrågar.

Eller som ingel skrev, utan den skyhöga avgiften skulle mindre aktörer ha lättare att etablera sig. Då skulle det skulle finns fler alternativ än vad som erbjuds idag.

Dom skulle kunna komma undan med skitsummor varje år om dom gjorde som det var sagt från början. Dom har själv satt sig i den sitsen dom är nu med skyhöga avgifter.

Det handlar om att sända en större andel lokalt ifall du undrar..

*/ ?>
Back