Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
Ja undra hur det har gått för larsson? Ja broms är nog nått för dig som ligger före med iordninggjord fjädring. Blir väl +4an om ramlagrena sticker? Haha. Men dom håller väl en evighet på dom hära om man sköter oljan.

Ja, jag är bra sugen att fixa 4kolvs ok, men då kanske man blir att åka långsamare:D
 
Last edited:
Nu är man snart helt förberedd inför nästa säsong :banana
Ska bara se till att det ligger ett jetkit o väntar under granen också :tomten
 

Bifogat

  • God(H)Jul.jpg
    God(H)Jul.jpg
    242.2 KB · Visningar: 116
Last edited:
Du får ta och slanga upp någon film ifrån denna säsongen när du stuntar sejtan! :D


Har massa filmmaterial liggandes och en halvfärdig trailer/film, har dock ingen bra dator att redigera färdigt på (gamla är krashad) och inget bra redigerings program heller :huvet. Är ledig resten av veckan så jag ska nog ta tag i det o få färdigt nån liten filmsnutt innan/till helgen :)
 
Tjena!
Är nybliven DRZ-ägare (2006 400E) som fått ett problem...
Redan andra körturen med hojen uppstod plötsligt ett metalliskt skramlande oljud.
Så vitt jag kan avgöra uppstår skramlet endast när man accellererar eller kör i konstant hastighet, inte om man drar in kopplingen och bara rullar. Det verkar säkrare att få fram ljudet med hjälp av att accellerera. Ljudet förefaller inte vara varvtalsberoende, så jag tror inte det är i motorn (iaf inte före växellådan). Ljudet verkar uppstå oavsett vilken växel man kör på.
Diverse googlande gav indikationer på att jag borde misstänka kedjan, evt för slak kedja, men jag mäter 4 cm "glapp" mitt på kedjans underdel så det borde inte vara det.
Enligt förra (och enda före mig) ägaren skall hojen ha gått endast ca 25 timmar, och utseendet stödjer det uttalandet. (knappt en repa nånstans, ser ny ut)
Jag har gått runt hela cykeln och letat efter lösa saker som skulle kunna orsaka skramlet, men inte hittat nåt. Nån som har några ideer på vad jag skall testa för att hitta vad det är för fel?

mvh Jonas
 
Tjena!
Är nybliven DRZ-ägare (2006 400E) som fått ett problem...
Redan andra körturen med hojen uppstod plötsligt ett metalliskt skramlande oljud.
Så vitt jag kan avgöra uppstår skramlet endast när man accellererar eller kör i konstant hastighet, inte om man drar in kopplingen och bara rullar. Det verkar säkrare att få fram ljudet med hjälp av att accellerera. Ljudet förefaller inte vara varvtalsberoende, så jag tror inte det är i motorn (iaf inte före växellådan). Ljudet verkar uppstå oavsett vilken växel man kör på.
Diverse googlande gav indikationer på att jag borde misstänka kedjan, evt för slak kedja, men jag mäter 4 cm "glapp" mitt på kedjans underdel så det borde inte vara det.
Enligt förra (och enda före mig) ägaren skall hojen ha gått endast ca 25 timmar, och utseendet stödjer det uttalandet. (knappt en repa nånstans, ser ny ut)
Jag har gått runt hela cykeln och letat efter lösa saker som skulle kunna orsaka skramlet, men inte hittat nåt. Nån som har några ideer på vad jag skall testa för att hitta vad det är för fel?
mvh Jonas

Ett vanligt fel på drz:an är att framdrevsmuttern lossnar, kolla detta. Har varit med om att framdrevet var slitet på insidan, alltså i splinesen och låg då å vippade och framkallade ett bankande ljud vid acc. Kamkedjesträckaren kan också krångla på vissa årsmodeller, men då brukar ljudet uppstå på obelastad motor (tomgång).
 
Nu har även jag tjackat en grusbuse DR-Z400E-00, det sitter Remusblås på den och det lirar bra (är ombestyckad) men nu när det blev nollgradigt så hackar den till ibland och tappar kraft, dock svarar den igen om man slår av gasen lite.

Mikuni förgasare

Ska man gå upp i huvudmunstycke eller vad ska man göra? hojen går kalas vi 10-20 plusgrader.
 
Last edited:
Nu har även jag tjackat en grusbuse DR-Z400E-00, det sitter Remusblås på den och det lirar bra (är ombestyckad) men nu när det blev nollgradigt så hackar den till ibland och tappar kraft, dock svarar den igen om man slår av gasen lite.

Mikuni förgasare

Ska man gå upp i huvudmunstycke eller vad ska man göra? hojen går kalas vi 10-20 plusgrader.

Är du helt säker på att det är en mikuni? Bör sitta en Kehin FCR39 på en 400E. Har du Fcr och fullflödes dämpare och bortplockad snorkel(3x3tums hål i luftburken) Så är en bra grundinställning följande) orginal nål(obdxp) clip#5 från topp, 45lågfart, 165 huvudmunstycke, 2 varv ut blandskruv. Kolla även att accpumpen funkar som den ska(kan kärva ihop på den gammla fcr modellen.
 
Ett vanligt fel på drz:an är att framdrevsmuttern lossnar, kolla detta. Har varit med om att framdrevet var slitet på insidan, alltså i splinesen och låg då å vippade och framkallade ett bankande ljud vid acc. Kamkedjesträckaren kan också krångla på vissa årsmodeller, men då brukar ljudet uppstå på obelastad motor (tomgång).

Kollade framdrevet och hittade detta innanför kåpan. Skrammelmysteriet troligen löst:), men vad är detta för saker och var skall de sitta...?
 

Bifogat

  • drz_parts_sm.jpg
    drz_parts_sm.jpg
    69.5 KB · Visningar: 82
Kollade framdrevet och hittade detta innanför kåpan. Skrammelmysteriet troligen löst:), men vad är detta för saker och var skall de sitta...?
Du skojjar nu va?:va
Om inte så är det "kedjerullen" som sitter ovanför kedjan vid ramröret som skydd för att kedjan inte ska gå upp för långt!

Köp en på biltema med lager i ist innan du sätter tillbaka grejerna!:tummenupp
(Det måste dock vara samma dimension som std rullen)
 
Ja undra hur det har gått för larsson?

tackar som frågar

det står helt still :huvet springer förbi garaget iblan och titta på grejerna som ligger på bänken och väntar :gnissla

en bebis stjäl mycket mektid:D

men som jag hoppas så kommer jag att på måndag passa in kammarna med nya shims tänkte prova att göra det medans man har allting löst annars så finna allt hemma för att skruva ihop det

bilder kommer så fort jag bara kommer igång :yoparty
 
tackar som frågar

det står helt still :huvet springer förbi garaget iblan och titta på grejerna som ligger på bänken och väntar :gnissla

en bebis stjäl mycket mektid:D

men som jag hoppas så kommer jag att på måndag passa in kammarna med nya shims tänkte prova att göra det medans man har allting löst annars så finna allt hemma för att skruva ihop det

bilder kommer så fort jag bara kommer igång :yoparty

Jag vet hur det är, man får skruva på nätterna haha! Smart tänkt jag gjorde lika på min lösa topp. Betydligt lättare att komma åt då. Massa bilder vill vi se!
 
Är du helt säker på att det är en mikuni? Bör sitta en Kehin FCR39 på en 400E. Har du Fcr och fullflödes dämpare och bortplockad snorkel(3x3tums hål i luftburken) Så är en bra grundinställning följande) orginal nål(obdxp) clip#5 från topp, 45lågfart, 165 huvudmunstycke, 2 varv ut blandskruv. Kolla även att accpumpen funkar som den ska(kan kärva ihop på den gammla fcr modellen.

Aha jag fick en CD med mekmanual på köpet, dock är den tydligen till S modellen som har Mikuni, det ser ut att sitta en Kehin på moppen ja!

Får plocka ner gasaren och kolla det du sa, tack för tipset :Bugar
 
Aha jag fick en CD med mekmanual på köpet, dock är den tydligen till S modellen som har Mikuni, det ser ut att sitta en Kehin på moppen ja!

Får plocka ner gasaren och kolla det du sa, tack för tipset :Bugar

äsch skicka den till mig istället så får du min mikuni 36 i retur :D
 
Kollade framdrevet och hittade detta innanför kåpan. Skrammelmysteriet troligen löst:), men vad är detta för saker och var skall de sitta...?

Ser ut att vara en av kedjerullarna. Sitter en under svingen och en ovanför. Skickar med en bild... troligtvis är det i den övre ringen som dina grejer ska sitta. Den undre ringen visar ungefär var den undre rullen brukar sitta.
 

Bifogat

  • 2009_04_19_bikepics-1640277-800.jpg
    2009_04_19_bikepics-1640277-800.jpg
    80.1 KB · Visningar: 96
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top