Sidan mindre populär?

Jag var nära att skriva en tråd igår oxå om att det är lite dålig aktivitet.

Men så här är det, jag har sett statistiken i några år nu och det är så att varje "vinter" så går aktiviteten ner dramatiskt...för att efter nyår börja så sakterliga stiga och nå nya höjder.

MC-intresset är ju säsongsbaserat, och därmed såklart en sida om motorcyklar kommer ju under månaderna då det är så minst intresse för MC (nov-feb)... kunna bli lite dött.

Jag vill gärna hitta på någon typ av aktivitet för att göra så att ni vill återkomma oftare. Men helt ärligt, det bästa är att ni själva startar trådar av intresse att diskutera i. Man kanske får lov att lätta lite på reglerna för MC-relaterat och tillåta lite OT, såsom t.ex vad alla Sporthojare gör på julen. En uns av MC-relaterat iaf i med att det handlar om motorcyklister :)

Men hjälp gärna till, är det tråkigt... starta en tråd och sparka liv på grejerna igen!

Last edited:
Först on topic...
Det brukar vara ungefär den här aktiviteten den här tiden men sen i mars-april går den upp en bit över 1000 pers!

Ja det är nog många som drar sig från att starta trådar pga av detta..
Ganska trist när ngn ny undrar ngt och gamla besserwissrar skriker SÖK och är allmänt dryga lr driver med personen istället för att svara på en fråga som dom vet svaret på bara för att frågan varit uppe under 03-04a..

Tycker även att det modereras lite väl mkt ibland, om det är lite tjaffs i en tråd så vill man ju läsa det istället för att inläggen tas bort, halva nöjet ju med lite :sissy

OT
Angående nykomlingar...
Visst även jag startade någon onödig tråd men när andra skinnställs-tråden för dagen och den sjunde samma vecka startas blir man lite irriterad!

Sen tycker jag modereringen för tillfället är alldeles förträfflig!
Om högt i tak menas med att skriva ligga i nya tjejers trådar eller S%3M och nytekniks evinnerliga jävla käbbel så får det GÄRNA vara lågt till tak!

Jag har absolut inget emot att gnabbas lite med både nya och gamla men vissa ämnen börjar bli så sjukligt uttjatade!

Last edited:
Det va väl så att det var ett gäng som förde ganska mycke liv här inne förr om åren, men som nu har blivit "vuxna" eller blivit bannade... Rollers filmer va väl ett roligt återkommande inslag t.ex.. Men vad jag vet så är han vuxen nu.

Själv är jag mindre aktiv vintertid. Inte lika mycket MC-relaterade saker på gång då (på forumet).

Det är synd att dålighumor är förbjudet.eller det verkar bara gälla vissa.
Sen finns det ju dålig humor och dålig humor, och även lågt till tak och låg till tak.

Vissa saker ska man bara inte skriva, hur rolig man än försöker vara, eller inte vara.

Om OT modereras för hårt så säg till,ibland har man inte tid att läsa 150 inlägg för att bilda sig en uppfattning om inlägget som anmäls är relevant eller inte.
Jag vill också ha högt i tak,men när det gäller trådar som startas i syfte att spy galla på någon så är det ju inte så snyggt att den bara stängs så att texten finns kvar?
Kom gärna med synpunkter,inte bara pm som:"varför tog du bort mitt inlägg,idiot!"
Jag gör det här för att det är kul,inte för att jävlas med folk,då finns det ju roligare saker att göra på fritiden.
Humorn på topp,det är SH för mig iaf.

Sidan har inte ändrat utseende på 3 år, vad snackar du om?
Det är dem små detaljerna jag syftar på men självklart får du :tummenupp och du gör ett bra jobb.
Först on topic...
Det brukar vara ungefär den här aktiviteten den här tiden men sen i mars-april går den upp en bit över 1000 pers!?
Bara 21 dagar kvar sedan går vi mot ljusare tider och vips så är det snart vår igen.

Last edited:
Delar av förändringen är en generationsväxling eller vad man ska kalla det. Jag hänger på lite andra forum och upplever samma sak där, att kvaliteten har sjunkit sen millenieskiftet. Här har jag bara hängt i drygt 1,5 år, men hittar ju trådar (när jag söker) som hintar om hur det var tidigare.

Jag upplever det vanligare bland "yngre" skribenter att ha ett större behov av ATT skriva än själva innehållet i det de skriver. Här på SH har det delvis lösts genom bra/dåligt-knappen, men på andra forum är det gott om "tycker jag med"-inlägg. Något som eskalerar med tiden. Viljan/förmågan att söka har försämrats vilket syns tydligt som någon skrev om skinnställstrådar.

Sen skadar det inte med lite självdistans, framför allt på internet.

Fast även om intresset svalnar och återkommer, vill jag minnas att dessa "diskussioner" även fanns för 6 år sen... Dock vill jag minnas att det var fler spontana mc-turer mellan medlemmarna vilket höjde den interna humorn, pikarna och mer vänskapliga gliringar.

Med andra ord...varför slutade folk säga till när de skulle ut en sväng?

Det var en hel del mycket intressanta och i "sporthojs anda" svar på denna tråden jag skapade.

När jag och min sambo började surfa på denna sidan så var det mer "livat" i luckan och det var mer nytt med det mesta. Det är en av anledningarna till att det troligtvis nog var mer aktivitet.

Jag saknar "vansinnighets åkar" filmerna man kunde ladda hem, inte youtube. Youtube ger grymt dålig kvalite och det ger en slags till för alla anda över det hela. Plockar bort det unika på något vis.

Det var lite våran grejj här på sporthoj, kunna ladda hem våra filmer, ha dom på datorn och det var en lite kult över det hela. Kanske är lite löjligt men jag gillade det och det tror jag många andra här också gjorde.

Kanske är det bara som så att sporthoj idag är mer ett informations centrum för motorcycklister än vad det var förr. Inte för att det inte var det innan heller men som tidigare nämnt, det blev mer OT discussion då men man höll sig fortfarande till ämnet.

Jag kan även hålla med om att många av dom som gjorde sporthoj till vad det är idag har mognat.
Jag själv var 19 när jag började surfa här och då senare när man var 20år hade man ju sitt kort och allt var spännande.
Nu är det inte lika spännande om man säger som så.

Ett förslag jag har är att det borde vara en sektion av sidan som är touring reportage. Riktiga sådana, med bilder, filmer och artiklar utifrån amatörens och privatpersonens perspektiv. Resor folk har gjort med sina motorcyklar runt om på kontinenterna. Kanske driver ifrån lite av topicen Sporthoj står för men kanske något som skulle kunna införas?

Svårt veta vad som skulle kunna läggas till, för det är väl lite som så att sidan är i stort sett "komplett"! Swedie har gjort ett bra jobb, ingen kan klandra han för det.

Reflektioner på internetforum med smal målgrupp:

1. Tekniksa forumdelar har låg aktivitet men är informativa och behöver knappt modereras
2. Icke tekniska delar av forumet som riktar sig mot målgruppen är grogrund för att tyckande=fakta, tomat är gott, tomat är skit (tänk biltema)...
3. OT forum är kaos där folk beter sig precis hur som helst och skriver vad skit som helst om vem som helst, 999 av 1000 trådar är skräp men då och då kommer det en tråd som blir legendariskt rolig.
Dessa få trådar samlas på hög så att när man hängt i forumet i 5-10 år så kommer man ihåg de roliga trådarna och har glömt allt vedervärdigt skräp som skrivits där emellan.
Därför var det bättre förr. Roligare trådar förr, roligare folk förr osv osv...

Mönstret är detsamma i Musikforum, Elektronikforum, Datorforum osv osv...

:fakta

Det brukar vara mycket tjafs på vintern och det har försvunnit nu, trådar tas bort, folk bannas. Det är inte lika högt till tak längre och det är inte lika ok att spåra ur trådar längre och det tycker jag är trist. Jag tror att folk tycker tonen är för hård, innan och i början av mitt medlemskap var folk med på att det var hård ton för det var sällan illa menat, idag tror folk att allt som sägs är på fullaste allvar, rapporterar och det blir bannat.

tell me about it.

Bifogat

• ingen_tar_skit.jpg
    ingen_tar_skit.jpg
    102.5 KB · Visningar: 113
Nu har ju jag inte läst hela tråden, men har du provat att borra?

Jag tycker mig ha märkt en förändring vad gäller sidans inriktning under de två år jag varit registrerad och jag förstår att det varit än mer omvälvande från de tidiga åren. Forumet har gått från att vara ett renodlat forum för sporthojsåkare till ett slags referensforum för MC-relaterade aktiviteter i Sverige, på gott och ont. Risken med detta är att man missar att tillgodose de behov som forumet från början var skapt för att fylla och att de som från början var aktiva tappar intresset och lägger ner. Det är tyvärr en naturlig utveckling som sker på alla större hobby-/intresserelaterade forum som inte är extremt fokuserade på huvudämnet och modereras därefter.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025