Japan - Vad bör man tänka på?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Ska arbeta till och från i Japan under de kommande 6 månaderna. Relativt korta resor på 1-2 veckor.

Nu är det första gången det bär av till Asien för mig, så jag undrar såklart vad man bör tänka på så man inte förolämpar någon i onödan, hur man hittar bra mat, och vad man absolut inte bör äta, mm. De äter väl inte bara ris och rå fisk...... eller....?

Allt om Japan är av intresse, så bring it on! :tummenupp

Ge inte bort en kniv, det är ett tecken på att du tycker personen ifråga
ska begå självmord:död

Ta in på ett "västerländskt" hotell och inte ett japanskt.

Är du normallång enligt våra mått mätt finns risken att du blir tvungen att sova i fosterställning (typ)

Har du inte sett reklamen på tvn?
Du skall skylla på elen om du kommer försent osv...:tummenupp

Edit: var lite sen:( Tusan också.

Man ska ju ta MED seden dit man kommer, de ska alltså rätta sig efter dig.
Kom ihåg att japaner från norra delarna av landet tål mycket sprit, så försök inte supa dem under bordet. Om de inte är från södra delarna, de saknar proteinet som tar upp spriten på ett korrekt sätt.
Behöver jag säga att jag har försökt supa en japan under bordet? Han var från norra delarna av Japan dessutom...

Som arbetande i en amerikans koncern är du väl rätt van vid hierarki men i japan är den grotesk. Råkar personen dessutom sitta på en titel skall du inte glömma den även om ni befinner er på hyggligt samma nivå.
Jag hoppade högt första gången en japansk utbytesforskare kallade mig Dr Boris. Vi var då typ jämngamla men jag hade lite häftigare akademiska meriter och var den som handledde honom med ett experiment...

Vet inte exakt hur det är i Japan men i Kina ska man då faen inte lämna dricks till t.ex. väskkillen på hotellet... Jag prövade... 5 min senare så fick jag besök av hotelldirren...
Han undrade om något var fel... Tydligen så innebar dricks att man ansåg att killen var så värdelös på sitt jobb att man gav honom pengar så han kunde lära sig...:rodnar

Efter ungefär 5 minuters förklarande så förstog dirren att det var ett tack för ett mycket väl utfört jobb och att det var så man gjorde i Sverige och killen fick behålla jobbet :jisses

Vet inte exakt hur det är i Japan men i Kina

Gör man 1 sak på 100 rätt därborta så har man nog pluggat rätt mycket av deras seder :jisses

Man klarar sig nog bättre om man inte pluggat något alls jämfört att ha pluggat lite då man förmodligen kommer att blanda ihop en massa saker som nybörjare :D:näsblod

Last edited:
Det är inte så dramatisk skillnad som man tror och japaner är rätt trevliga överlag. Var noga med titlar och visitkort lämnas över med texten rättvänd (mot personen) och med båda händerna.

Tala långsamt och tydligt för de erkänner sällan om de är dåliga på engelska och det kan ibland bli pinsamt. Jag hade en stackare som var livrädd i början när hans chef var med, anledningen var att många har "certifikat" i engelska och det hade blivit otroligt pinsamt om jag inte förstod honom. Räkna även med att de gärna ofta pratar bakom ryggen, för att enas om de har förstått dig eller ej. När man kommer förbi formalian är de flesta japaner väldigt trevliga och måna om att nå bra resultat. Samarbete är uppskattat och de brukar ha en skön om än lite barnslig humor.

Se till att använda dem som restaurangguider, de bästa ställen jag ätit på i Tokyo hade jag aldrig hittat utan guide (23 våningen i ett hyreshus låg en stjärnkrog som ett exempel).

Vad jobbar du med för att lyckas med detta nöje?

Jag har jobbat en hel del i Japan.

Nackdelar

Du kommer aldrig att begripa deras kultur, dom begriper den inte ens själva.

Det är svårt att hitta rätt om du går vilse, alla pekar åt olika håll.

I Tokyo är det sjuk dyrt.

Fördelar

Mycket trevliga och artiga, lyssnar på vad man säger.

Bjuder på sig själva när det är party.

Man kan kräkas i chefens kostymficka på kvällen om det är fest, nästa dag så kommer ingen att tala om det eftersom det hände igår och då var det party.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg