Du kan säga att du är från Svalöv

Det har du ju en poäng i men att dagens alternativ är dåliga betyder ju inte att man ska skapa ett till som kan bli lika illa.

...."som kan bli lika illa"....

OM man bestämmer sig för att man skall krossa smugglingen och den misär den medför så måste man skapa alternativ. Det LOkrigaren nämner är ett förslag, en idé, en möjlig variant...

Oavsett vilken variant man beslutar sig implementera så skulle det krävas rätt mycket förarbete och på samma sätt som man planerar allt det praktiska och hur processen sedan skall se ut så utgår jag från att man även lägger tid på att eliminera möjligheten till korruption och missbruk.

Lika viktigt som att förhindra att det blir lika korrumperat skulle det ju vara att se till att skapa drägliga förhållanden i lägren och att förmå medlemsländerna att faktiskt ta emot folk. Skulle lägren bli permanenta och bara en bråkdel av de behövande faktiskt slussas vidare så skulle smugglingen snart vara igång igen.

...."som kan bli lika illa"....

OM man bestämmer sig för att man skall krossa smugglingen och den misär den medför så måste man skapa alternativ. Det LOkrigaren nämner är ett förslag, en idé, en möjlig variant...

Oavsett vilken variant man beslutar sig implementera så skulle det krävas rätt mycket förarbete och på samma sätt som man planerar allt det praktiska och hur processen sedan skall se ut så utgår jag från att man även lägger tid på att eliminera möjligheten till korruption och missbruk.

Lika viktigt som att förhindra att det blir lika korrumperat skulle det ju vara att se till att skapa drägliga förhållanden i lägren och att förmå medlemsländerna att faktiskt ta emot folk. Skulle lägren bli permanenta och bara en bråkdel av de behövande faktiskt slussas vidare så skulle smugglingen snart vara igång igen.

Men vad är anledningen till att folk smugglas och inte kan resa öppet? Hitta orsaken till det och åtgärda det istället, tror jag är betydligt effektivare än att upprätta FN-läger lite här och var.

Att bekämpa människosmugglare genom att straffa deras offer istället för att ta itu med problemet direkt låter ju oxå väldigt seriöst. :rolleyes:
Det är oftast mycket svårt att argumentera om man inte läst hela debatten.
Gör om gör rätt.

Men vad är anledningen till att folk smugglas och inte kan resa öppet? Hitta orsaken till det och åtgärda det istället, tror jag är betydligt effektivare än att upprätta FN-läger lite här och var.

Tror ändå att det är en bra ide om flyktingar kvoteras ut till alla medlemsländer.
Så att alla får ta ansvar o inte som nu ett fåtal länder ska stå för den största delen av notan.

Last edited:
Det finns inga "legala" och öppna vägar in i EU.... Om det över huvud taget finns några ställen att söka visum på så kommer de ändå avslås.

Då vore ju en möjlighet att göra EU öppnare, kan man tycka, istället för att ha utrensningsläger innan man får komma hit.

Tror ändå att det är en bra ide om flyktingar kvoteras ut till alla medlemsländer.
Så att alla får ta ansvar o inte som nu ett fåtal länder ska stå för den största delen av notan.

Det kan jag iofs hålla med om men jag tror alltså att det skulle vara effektivare (och humanare) att helt enkelt se till att alla länder har friare lagstiftning för asylsökande.

Last edited:
Det kan jag iofs hålla med om men jag tror alltså att det skulle vara effektivare (och humanare) att helt enkelt se till att alla länder har friare lagstiftning för asylsökande.

Jag tror du får svårt att driva den frågan i EU. Särskillt som länderna nedåt medelhavet gör allt de kan för att förhindra att folk kommer in från Afrika. Öppnare gränser utåt ligger inte i deras intresse och eftersom EU har gemensamma regler i mångt och mycket så lär du få svårt att driva den frågan.

Men visst finns det folk som ifrågasätter "Fort Europa"....

Här är det någon pastor som sammanfattar problemen med att hitta "legala flyktvägar"..

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=155099

Att på egen hand genomföra en flykt är inte så lätt. Regimen i hemlandet försöker ofta stoppa flykten. Om man till exempel går till en svensk ambassad i sitt hemland för att få hjälp att söka asyl, får man förmodligen beskedet att det inte går att söka asyl förrän man är i Sverige. För att komma in i Sverige krävs det pass, och för resande från länder som folk tvingas fly ifrån kräver Sverige ofta också visum. Visum utfärdas inte till flyktingar, och pass kan man ju knappast få tag på om myndigheterna i ens land förföljer en.

Inget flygbolag säljer biljetter till folk utan ID-handlingar. På grund av transportörsansvaret kan de riskera böter. Sverige följer nämligen sedan ett par år tillbaka en rekommendation från EU som innebär att flygbolagen får böta om de tar hit folk som sedan avvisas igen. Och eftersom flygbolagen inte på förhand kan veta vilka resande som senare kommer att få asyl så tar de givetvis det säkra före det osäkra och vägrar att sälja biljetter till personer utan giltiga papper.

Den flykting som är i desperat behov av skydd för sin säkerhet befinner sig i en moment 22-situation. Flyktingen kan inte få asyl förrän han/hon är i Sverige, och till Sverige kan man inte komma på laglig väg. Det är i den situationen som flyktingen starkt överväger att ta hjälp av människosmugglare.

Det är oftast mycket svårt att argumentera om man inte läst hela debatten.
Gör om gör rätt.
Ok.
Tror nog att dom flesta som har en närhet till en flyktingförläggning känner oro.
Unga män som tagit sig över halva jordklotet.
Vem finansierar en sån flykt??
Genom att stötta inkomna flyktingar stöttar man samtidigt kriminella nätverk.
Ska man stötta flyktingar seriöst så bör man inte spela människosmugglarna rätt i händerna.
..och sen förespråkar du att FN ska dra igång nån jätteapparat för att katalogisera alla människor i hela världen. Om man vill stoppa människosmugglarna vore det väl mer logiskt att sätta in resurser för att stoppa deras verksamhet?

dn-L skrev:
Diverse irriterad text..

QUOTE]

Kan nog vara så att jag var på dåligt humör bara..duger det som ursäkt??
Tämligen onödigt och inte särskilt kreativt var det iaf. (Mitt inlägg alltså)

:)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...