Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Jag är på väg att slå till på ett Canon 100-400 f/4.5-5.6L IS USM. Är det någon som har nån erfarenhet av såna? Något speciellt man ska kika på om man köper beg?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag är på väg att slå till på ett Canon 100-400 f/4.5-5.6L IS USM. Är det någon som har nån erfarenhet av såna? Något speciellt man ska kika på om man köper beg?
Halloj
Pratade med en kompis & han sade att hans D90 har möjlighet att trigga slavblixtar utan någon sändare dvs den ska tydligen vara inbyggd i huset. Är detta sant?
Det enda huset jag känner till är Canon 7D som har den möjlighet.
Som Blue säger så är det något som Nikons DSLRer med inbyggd blixt klarar av sedan några år tillbaka. Att styra Nikons blixtar alltså. Stor nyhet för Canon - gammal skåpmat för Nikon.Halloj
Pratade med en kompis & han sade att hans D90 har möjlighet att trigga slavblixtar utan någon sändare dvs den ska tydligen vara inbyggd i huset. Är detta sant?
Det enda huset jag känner till är Canon 7D som har den möjlighet.
Många som surrar om att risken ska finnas för att de drar i sig damm med den där skjutzoomen.Men jag har inte sett något exempel på det än. Eller att någon skrivit i en annons att de vill sälja en sån som dragit i sig damm.En del surrar om att den drar in damm, men jag tycker det är så överdrivet.
Fast motljusskyddet går lite trögt vid montage, kanske skulle rengöra ibland.

Jo, det har jag också sett, om dammet alltså. Det gäller väl helt enkelt att vara försiktig med grejerna som vanligtEn sån glugg har jag....
Köpte ny för drygt ett år sedan.
Har inte haft några problem med den.
En del surrar om att den drar in damm, men jag tycker det är så överdrivet.
Fast motljusskyddet går lite trögt vid montage, kanske skulle rengöra ibland.

Bra trix för tröga motljusskydd är siliconbaserat glidmedel.....har jag hört![]()
Japp, ett sånt objektiv, men inte just det objektivet
Mycket enklare att hinna med saker som rör sig mot en än med vridzoomen som "alla" andra använder. Jag kan verkligen förstå varför just det objektivet är sportfotografernas favorit! 
Behöver lite hjälp...
Efter att ha gjort en förfrågan på en offert för medhavd naprapat vid varje fototillfälle och funnit det aningen kostsamt har jag nu kommit fram till att det är ryggsäck som gäller för min del. "Hockeytrunken" på 20 kg vs mina 48 kg är som ett skepp med slagsida. Folk tror ju för fasiken att man fått en stroke när man kommer rultandes. Måste få med mig så mycket utav fotoutrustningen som möjligt dock. Två kameror och fyra ojektiv, två blixtar samt diverse krimskrams är minimum. Förslag på en riktigt schysst ryggsäck till rimligt pris?
![]()
Nöjd? Vad fick du ge för det?Sådär, då är man stolt ägare till ett Canon 100-400L 4-5.6 då![]()
Det är du och Stina Dabrowski som kan det där med att hoppa?Hoppelihopphopp

Nej, plånboken gråter lite fortfarande, men annars så är jag jättenöjd, det har varit ett drömobjektiv ganska längeNöjd? Vad fick du ge för det?
Nej, plånboken gråter lite fortfarande, men annars så är jag jättenöjd, det har varit ett drömobjektiv ganska längeJag har dock inte hunnit testa det så mycket pga väder och ljusbrist, men till helgen så!
9 papp gav jag, helt ok faktiskt
![]()
Hehe, det är nog få objektiv som tål 4h efter solnedgången å hällregnHi hi hi då har du köpt ett för ljussvagt!
Grattis annars, läste om det i senaste digital foto tillsammans med andra tele i den brännvidden, de var inte nöjda men skitsamma de är inte de som ska använda dem.
Jupp, jag tycker också det låter som ett ok pris.9 papp gav jag, helt ok faktiskt![]()
När man ska upp på 400mm blir det tyvärr inte så mycket ljusstarkare. Om man inte vill betala en arm och ett ben för ett fast 400/2,8 eller något sånt.Hi hi hi då har du köpt ett för ljussvagt!
Grattis annars, läste om det i senaste digital foto tillsammans med andra tele i den brännvidden, de var inte nöjda men skitsamma de är inte de som ska använda dem.

|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |