Skulle du köpa en 2010 Norton Wankel?

Hade jag råd så skulle den lätt få stå i mitt vardagsrum för att förgylla förfesten med sitt ljud :tummenupp Jag skulle inte våga köra med den om jag inte hade lika mycket pengar till att reparera för...
 
Det var ju flera motorcykeltillverkare som provade, men ingen så ihärdigt som Norton

På samma sätt som Mazda var enda biltillverkaren som envisades med konstruktionen.

Mazda har väl löst flera av dom tekniska svårigheterna med Wankeln under årens lopp, så nu kan andra skörda framgångarna.
Det finns till och med flyg-godkända Wankelmotorer, vilket borgar för att dom är driftsäkra, Mazda har fått sina bilar miljögodkända, vilket borgar för att dom inte spolar ut hälften av soppan oförbränd längre, så tiden kanske är mogen nu?
 
Näe, jag skulle köpa en begagnad 2010, 2012 då man vet om grejerna håller ihop...

Visst, med den inställningen kommer jag aldrig att ligga i teknikens framkant, men det spar mig ÅAS pengar...

Du kör alltså fortfarande sidventilat!?! :hihi
 
Du kör alltså fortfarande sidventilat!?! :hihi

Nej, jag kör ju Suzuki, jag vet att Honda ligger lite efter i utvecklingen, men visst måste det väl vara 3 år sen dom övergick till toppventiler?

Skämt å sido så åker ju jag i princip veteranmotorcykel redan så en två år gammal Norton kan jag nog leva med..
 
om jag hade råd så ja, jag hoppas verkligen att norton lyckas/har råd att utveckla så länge det behövs för att få den perfekt.

visst finns det en svensk som är expert på området?

mazda har gett mig världens näst bästa ljud
[YOUTUBE-ID]tpyZuAtH-FQ[/YOUTUBE-ID]

och världens snyggaste fordon, Furai Wankel
1280_497cbd6bb94d4.jpg
 
varför inte? hade man stålar så skulle de vara norton wankel å BMW R1000RR
 
Själv så köpte jag en RX-8:a för 2 veckor sedan och vad jag har förstått så har de fått apextätningarna till att hålla mycket bättre nuförtiden. Att få ner bensinförbrukningen är nog ett svårare problem. Jag har legat på ett snitt av 1,4 så bilen besöker macken nästan lika ofta som hojen brukar.

Om ni vill veta mer om tekniken så finns det mer att läsa på Svenska Wankelregistret

En intressant sida som beskriver hur olika motorer arbetar: www.animatedengines.com

Gillade ljudet på RX-7:an :tummenupp
Vilket är det bästa ljudet då detta var näst bäst?
 
Last edited:
Den låter ju helt underbart!!
Bara jag som blev sugen på en mazda rx7 av den där filmen? :)
 
Hade pengarna funnits så hade jga inte tackat nej. Verkar ju iof som att jag dras till saker som gärna går sönder så det kanske inte är så konstigt.
 
Är imponerad av Norton om dom får den att hålla bra och om den går igenom miljökraven. Minns att jag sett att den har insugstrattar med variabel längd (rör sig en bra bit) för att öka vridet på låga varv.

Den RX7an låter jävligt gott men det är en 4-rotors motor vilket är rätt ovanligt, orginalmotorn i RX7 har två rotorer.
 
[YOUTUBE-ID]urh11C0pEvc[/YOUTUBE-ID]

sådär ska det se ut när en wankel pinnar på !!
 
Wankel är så jäkla gott, men soppaekonomin är förödande när det gäller den typ av motor

Själv så köpte jag en RX-8:a för 2 veckor sedan och vad jag har förstått så har de fått apextätningarna till att hålla mycket bättre nuförtiden. Att få ner bensinförbrukningen är nog ett svårare problem. Jag har legat på ett snitt av 1,4 så bilen besöker macken nästan lika ofta som hojen brukar.

Om ni vill veta mer om tekniken så finns det mer att läsa på Svenska Wankelregistret

En intressant sida som beskriver hur olika motorer arbetar: www.animatedengines.com

Gillade ljudet på RX-7:an :tummenupp
Vilket är det bästa ljudet då detta var näst bäst?

e väl ganska mycket BS, visst e det lite mer utmaning att få en bränslesnål
wankel, men har ägt 2st rx7'or, en 83'a med 12A motor, 120hk drog ca
0.8l/mil, vilket jag inte tycker e farligt för en bil från 1983, gick bra som fan med :D

även ägt en rx7 S5 T2 från 1990, 13BT motor på 205hk, drog ca 1.1liter/mil
vilket inte heller e farligt för en sportbil med såpass mycket effekt där man inte prioriterat bränsleförbrukning.

Har en kompis som äger en Rx8 med 13B renesis motorn, drar ca 1.2 men vet
att han kör mycket försiktigt med, visst kanske 1.2liter/mil e mycket för en
1.3liters motor, men tycker inte det e mycket för en sportbil på 240HK.

jämför med min audi med 4.2 V8 och 280hk, inte så mycket mer effekt än
rx8ans 240hk, men audin drar ca 1.4liter/mil

visst har wankeln lite svårare att få bra bränsleförbrukning mycket pga att
det e näst intill omöjligt att optimera förbränningsrummet, som är väldigt
avlångt och ej optimalt, men tycker rykterna är grovt överdrivna, är inga
bränsleslukande monster om man ser till vilken effekt de ger ut.

för övrigt har wankelbilar varit överlägset driftsäkrare än otto-motorer sen
sent 70-tal då de flesta problem va lösta, känns tråkigt att dessa rykten
startade av andra biltillverkare fortfarande verkar finnas kvar. används ju
mycket i flyg och helikoptrar.

Är imponerad av Norton om dom får den att hålla bra och om den går igenom miljökraven. Minns att jag sett att den har insugstrattar med variabel längd (rör sig en bra bit) för att öka vridet på låga varv.

Den RX7an låter jävligt gott men det är en 4-rotors motor vilket är rätt
ovanligt, orginalmotorn i RX7 har två rotorer.

enda fabrikstillverkade 4-skiviga wankel sitter i mazda 787B, som jag tror
finns i 2 ex i hela världen, så ovaligt e en underdrift ;)

dendär RX7'an kör med ett hemmabygge, helt enkelt 2st 2-skiviga motorer
ihopbultade, vilket är väldigt enkelt att göra med wankel pga konstruktionen,
det enda som är stor utmaning är att bygga en egen vevstake för 4-skivor.


EDIT: för övrigt är det en dröm att köra wankel, så mjukt och smidigt man
flyter fram på vägen helt vibrationsfritt, ljudet när man trampar ner gasen,
vrålet när man närmar sig rödmarkeingen.
Tror att om alla skulle provat ha en wankelbil en gång skulle många inte vilja
gå tillbaks till otto-motor
 
Last edited:
...
enda fabrikstillverkade 4-skiviga wankel sitter i mazda 787B, som jag tror
finns i 2 ex i hela världen, så ovaligt e en underdrift ;)

dendär RX7'an kör med ett hemmabygge, helt enkelt 2st 2-skiviga motorer
ihopbultade, vilket är väldigt enkelt att göra med wankel pga konstruktionen,
det enda som är stor utmaning är att bygga en egen vevstake för 4-skivor.
...

Ja jag fick för mig att det var nån form av hemmameck.
Här ser man insugstrattarna jag nämnde röra på sig: [YOUTUBE-ID]wT0sA_ukD7E[/YOUTUBE-ID]

När vi endå nämnde 787B så slänger jag in en film på den med :)
[YOUTUBE-ID]K1BWv7iPFUg[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back
Top