yamaha 426 som ej vill gå som den ska

yamaha426

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
yamaha wr426f -01
hej jag har en yamaha 426 som inte vill gå riktigt bra, det går inte att gasa fullt då misständer den och det blir avgassmällar och sprutar eld ur ljuddämparen, och avgasröret blir alldeles ILLRÖTT på en gång. jag köpte en topp till den och den gick riktigt bra men när den hade stått en timme ungefär och sen skulle jag starta den så ville den inte gå nå bra alls. Jag har ställt ventilerna rätt och kollat upp allt jag kan tänka mig! nån som har nå förslag?:vay

Kontrollera bestyckningen på den. 426 brukar vara väldans känsliga när det gäller detta samt att dom har en förmåga att sura ner sig lätt. Jag verkade ha en väldig tur när det gällde min då jag inte lyckades många gånger med det.

Kröken på 426:orna blir illröda väldigt fort då den ställer om tändningen vid tomgång och vid låga varv så det är nog inget sällsynt fenomen. :)

Kontrollera bestyckningen på den. 426 brukar vara väldans känsliga när det gäller detta samt att dom har en förmåga att sura ner sig lätt. Jag verkade ha en väldig tur när det gällde min då jag inte lyckades många gånger med det.

Kröken på 426:orna blir illröda väldigt fort då den ställer om tändningen vid tomgång och vid låga varv så det är nog inget sällsynt fenomen. :)

okej ska kolla upp det:tummenupp men det konstiga är ju att den gick så bra förrut och avgasröret vart aldrig rött men som sagt när den hade stått en timme ungefär så började den gå dåligt och röret vart rött m.m

Någon annan som har några tips om vad det kan vara för fel?

Avgassmällar tyder ju på för lite bränsle i blandningen.
Munstycket ändrar sig inte självt så det är snarare att det är för mkt luft, dvs tjuvluft. Mindre bränsle i blandningen = varmare motor då soppan kyler så det kanske är därför kröken blir varmare. Spruta startgas och lyssna efter ändrad motorkaraktär.

Går den dåligt på alla varv? Eller bara låga varv? Bluddrar?
Hur ser tändstiftet ut?

Last edited:
Avgassmällar tyder ju på för lite bränsle i blandningen.
Munstycket ändrar sig inte självt så det är snarare att det är för mkt luft, dvs tjuvluft. Mindre bränsle i blandningen = varmare motor då soppan kyler så det kanske är därför kröken blir varmare. Spruta startgas och lyssna efter ändrad motorkaraktär.

Går den dåligt på alla varv? Eller bara låga varv? Bluddrar?
Hur ser tändstiftet ut?

okej det ska jag prova. ja det går bara att gasa litegran sen börjar den bluddra och smälla. tändstiftet ser bra ut inge konstigt med det så ja vet inte alls ja.:confused:

Du hade bytt topp va?

Då är din topp troligen sned eller så är toppackningen kass.

ja det har jag men den gick ju felfritt i början och sen efter ett tag så började den klatra ju? okej, toppackningen är ny, så du menar att jag skulle ha planat toppen isf?

Vad har du gjort?

Cykeln går inte riktigt som den skall? Beskriv!

Vad har du gjort med förgasaren?

Hur långt har cykeln gått?

Dricker den kylvatten?

Ryker den?

Har du ändrat något i avgas/luft och ombestyckning?

Är toppen korrekt dragen?

Är toppen rak?

Varför byta topp från första början?

Nu har jag bytt kamkedja, planat toppen, och bytt topppackning m.m. men den vill fortfarande inte gå vad ska jag ta mig till?!:huvet

Altså, byta topp om cykeln bluddrar förefaller som att skjuta mygg med hagalbrakare.

Felet ligger troligen i förgaseriet eller tändningen.

Steg ett borde vara att kolla så den inte drar tjuvluft någonstans samt byta stift.
Steg två att pilla isär förgasaren och göra rent munstycken, glöm inte kolla så choke-reglaget inte hängt sig eller har skitat igen.
Steg tre låna/byta tändbox samt eventuellt tändspolen.

Ovanstående förutsätter att ventilspel är korrekt, stiftet nytt och kamkedjan är korrekt monterad.

En sak till som kan påverka: har för mig att kamkedjedrevet kan flytta sig på kamaxeln, kan vara värt att kolla.

Altså, byta topp om cykeln bluddrar förefaller som att skjuta mygg med hagalbrakare.

Felet ligger troligen i förgaseriet eller tändningen.

Steg ett borde vara att kolla så den inte drar tjuvluft någonstans samt byta stift.
Steg två att pilla isär förgasaren och göra rent munstycken, glöm inte kolla så choke-reglaget inte hängt sig eller har skitat igen.
Steg tre låna/byta tändbox samt eventuellt tändspolen.

Ovanstående förutsätter att ventilspel är korrekt, stiftet nytt och kamkedjan är korrekt monterad.

En sak till som kan påverka: har för mig att kamkedjedrevet kan flytta sig på kamaxeln, kan vara värt att kolla.

Toppen bytte jag för att den hade rasat, och cykeln gick fint och bra efter bytet men efter en timmes rätt lugn körning började den gå pissigt.
Förgasaren har jag plockat isär i molekyler och rengjort.
Kollat så att den inte drar tjyvluft, samt bytt stift har jag gjort.
Det tråkiga är ju att dom är så ovanlig så det är ju svårt att hitta nån som har en CDI box/tändspole att låna ut och prova

låter som tändningsproblem. Kolla tändspolen först. Kolla sedan stator och cdi-box.

Kolla så att tändplattan är åtdragen ..Fick det problemet på min cross för ett par år sedan. Skruvarna som håller fast plattan vibrerade loss och därav så brände det hål i kolven.
mvh

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back