Underhåll ktm.

Frantic

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Karlshamn
Hoj
Jodå
Funderat lite över varför det är så täta service-intervaller på exempelvis 525:an med oljebyten var 5:e timma och kolv/lager byte betydligt oftare än på en vanlig plastraket som varvar mycket mer. Vad är den stora skillnaden?
 
En cylinder, högt effektuttag, liten oljevolym, lätta komponenter.

Det är en racemaskin...
 
Största konstruktions skillnaden är glidlager på plastraketer och rull/kul lager på enstånkorna.
 
Funderat lite över varför det är så täta service-intervaller på exempelvis 525:an med oljebyten var 5:e timma och kolv/lager byte betydligt oftare än på en vanlig plastraket som varvar mycket mer. Vad är den stora skillnaden?

Ehh vad babblar NI om? i service manualen står det: oljebyte efter 100 liter bensin eller 15 timmar.

min 525 har gått 200 timmar, och aldrig någonsin har motorn öppnats för kolvbyte eller liknade.

Så länge man inte varvar skiten ur dom eller trimmar så håller en rfs motor grymt bra.
 
Last edited:
Ehh vad babblar NI om? i service manualen står det: oljebyte efter 100 liter bensin eller 15 timmar.

min 525 har gått 200 timmar, och aldrig någonsin har motorn öppnats för kolvbyte eller liknade.

Så länge man inte varvar skiten ur dom eller trimmar så håller en rfs motor grymt bra.

kan inte annat än hålla med :tummenupp
 
Ehh vad babblar NI om? i service manualen står det: oljebyte efter 100 liter bensin eller 15 timmar.

min 525 har gått 200 timmar, och aldrig någonsin har motorn öppnats för kolvbyte eller liknade.

Så länge man inte varvar skiten ur dom eller trimmar så håller en rfs motor grymt bra.

Dom flesta byter olja efter 5h för att det är den billigaste försäkringen. 1L är inte mycket.

Ligger du inte och tokvarvar så håller din 525:a lätt i 200h. Endurofolk kör upp till 200h på en kolv och kamkedja. Dvs du borde nog beställa minst ny kolv och kamkedja :) Vevlager etc borde som sagt inte vara några problem om den inte plågas på höga varvtal.
 
Man undrar ju varför ktm skriver 15h i manualen då? :va

Vet att det börjar bli dags för kolvbyte och kamkedja, men det känns lite onödigt när den går så bra..dock bara 2 snäpp kvar på kamkedjaspännaren..:gnissla
 
Man undrar ju varför ktm skriver 15h i manualen då? :va

Vet att det börjar bli dags för kolvbyte och kamkedja, men det känns lite onödigt när den går så bra..dock bara 2 snäpp kvar på kamkedjaspännaren..:gnissla

Då är det bara att byta kamkedja (och kolv) :)

Jag byter olja efter 3-5h eftersom den börjar se skitig ut då. Och det är förbannat tråkigt med ett ras. Antar att KTM sätter 15h baserat på normal körning på gata eller enduro. Vet ingen som tävlar som byter olja efter 15h inom motard eller cross.

Har alltid varit tveksam till att överserva grejerna men just oljebyte är iaf jag noggrann med.
 
Är det något speciellt man bör tänka på då man byter kamkedja? finns det något trix som gör att man slipper ta bort svänghjulet?

Såg någonstans på nätet (tror det var ktm talk.com att det var en snubbe som kört 800 timmar på sin 525 exc utan att göra någonting...

I manualen står det dock inget om kolvbyte överhuvudtaget, det står ju bara att man skall INSPEKTERA var 90:e timme..

min har nu som sagt gått nästan 200 timmar, den går hur bra som helst, startar lätt, men drar liiiiite olja har jag märkt, kanske 2dl var 10.e timme men det kanske är normalt?
 
Du behöver inte ta loss svänghjulet. Dela på den gamla kedjan och fäst den nya i den gamla och vrid på svänghjulet/dra i kedjan tills allt snurrat rätt. Ta givetvis bort tändstiftet för denna manöver. Se till att fästa en ståltråd eller strapp i slutet på den nya kjedjan så att du inte tappar ner den. (vilket jag lyckades med och då fick jag ta bort svänhjulet!!) Se sen till att låsa motorn i öd med hjälp av skruven som sitter i framkant/undersida av motorn, sätt kammen i rätt läge och nita ihops kedjan. Tänk på att kedjespännaren vrider kammen medsols så se till att sträcka upp kedjan innan du nitar ihop allt genom att vrida kamdrevet medsols och då dubbelkolla att "prickarna" på kamdrevet ligger i linje med kanten på topplocket...

Min har gått ca 220 timmar med samma kolv och vid ca 190 timmar såg den ut som ny. Mät upp slitage i cylindern med hjälp av kolvringen och bladmått och kolla att det är inom toleranserna. Jag tror att många servar sina rfs:er onödigt mycket och det gör även jag...
 
Finns ett klipp på youtube som beskriver precis hur man byter kolv och kamkedja på en KTM.
http://www.youtube.com/watch?v=G6lFFXk_btY

Jag har kört ca 100h med kompkolv på min SMR 450. Jag gillar inte att varva för mycket och kolven skall egentligen bytas efter 50h om den körs hårt.
Se bild. Ni kan se längsgående ränder och dom tvärgående har börjat försvinna. Det är ett tecken på att kolven vibrerar i cylindern. En kolv tar inte slut genom att kolvringar tar slut etc. Den slits ut i nederkant och till slut kommer den "vibrera sönder" i cylindern och till slut förstöra cylindern också.
 

Bifogat

  • DSC00163.JPG
    DSC00163.JPG
    219.1 KB · Visningar: 481
Så när dom tvärgående ränderna börjar försvinna bör man alltså fundera på en ny kolv?
Hur har ni gjort med lager osv?

Min hoj hade jag tänkt riva i vår när den kanske gått 150h, och titta över motorn lite. Går kanske 80% som motard resten enduro, inte jättevåldsammt direkt!
Blir väll kanske ny kolv och kamkedja, eller är det vettigt att riva hela motorn och byta lager?
 
Så när dom tvärgående ränderna börjar försvinna bör man alltså fundera på en ny kolv?
Hur har ni gjort med lager osv?

Min hoj hade jag tänkt riva i vår när den kanske gått 150h, och titta över motorn lite. Går kanske 80% som motard resten enduro, inte jättevåldsammt direkt!
Blir väll kanske ny kolv och kamkedja, eller är det vettigt att riva hela motorn och byta lager?

Har du inte plågat hojen så tycker jag inte att du behöver riva motorn. Kolla kamkedjan hur många klick du har kvar. Har du fler än 3 klick kvar efter 150h så har motorn gått ganska lugnt och kolven borde också ha klarat sig bra. Har du mindre än 3 klick kvar så kan du byta kolv och kamkedja. Följ youtube klippet ovan. Du behöver ingen special knäckare för kedjan. En vanlig för mc kedjor funkar. Det är bara att knäcka så att brickan på ena sidan lossnar så får du loss länken. Dock behövs momentnyckel för att dra toppen efteråt.
Hör gärna med enginehardware om du är osäker.

Kolven ska se nästan ny ut om du ska ha kvar den i motorn. Har kolven gått länge och den börjar bli blank i nederdel så vet man att den börjar slå i cylindern. Det går att slita ut en kolv utan att det märks men då finns det risk att den börjar ge sig på cylindern också och då blir det dyrt. Vanlig kolv i sverige ca 1800, ebay ca 1500 med frakt etc.

Inom cross och enduro så är det sällsynt med byte av vevlager etc. Där byter man främst kolv. Duktig förare inom cross eller motard med kompkolv 30h, vanlig kolv 50h. Motionär 100h. Enduro 200h.
Inom motard (tävling) så är effektuttaget större och veven belastas mer. Går den hårt så byt vevlager, ramlager etc efter 100h.

Kamkedjebyte brukar det bli efter 100h. Har du 2 klick eller mindre kvar på spännaren kvar så är det dags. Vet inte om det är en konstruktionsmiss men en ny kedja har ca 8 klick kvar medans på spännaren finns det väl 20 klick.
 
Bör man inte byta fjädern i sträckaren också? den borde ju också bli matt och slapp efter ett par kedjebyten..!?
 
Bör man inte byta fjädern i sträckaren också? den borde ju också bli matt och slapp efter ett par kedjebyten..!?

Jag har aldrig hört eller sett någon byta fjädern. Det är ganska bra tryck i fjädern så jag tror den räcker till. Det ni skall göra däremot är att ta bort brickan till skruven så att den sitter i fler gängor. Godset är av aluminium och det är lätt att dra sönder gängorna.

Har också frågat runt om man skall byta guide skenor men det skall inte behövas. Kollade mina igår och dom ser ut som nya efter +100h.
 
Tack! Grymma tipps :)

Kolla klicken på kamkedjesträckaren går ju fort och är smidigt, så det kan man ju lätt kolla när man gör en service, så får man i alla fall ett hum om hur motorn kanske mår :tummenupp
 
Ni som byter olja ofta, vad har ni för viskositet på eran smörja?
Själv kör jag en liten coktail på biltemas helsynt 10-40 och rockoil helsynt 20-60 blir både billigt å bra(tror jag)

I manualen står det oljebyte efter 100 liter bensin, det är ju för fanken 150 mils enduro åka, 200mil grusåka för min del...

mätte lite nu efter 5 varv på ggn, den hadde dragit 0,75:yoparty
 
Last edited:
kolv/kamkedjebyte

Idag så byttes kolv å kamkedja!
Kolven har gått 200h både lite motard,cross och enduro(bla 4st GGN ) och enligt alla förståsigpåare så var det hög tid för byte då jag endast hadde 2 klick kvar på kamkedjesträckaren åxå.:gnissla
Så här ser alltså en ktm kolv ut som gått 200 timmar(extremt välservade dock) dvs nästan som ny.:Bugar
den hadde lätt gått 200 timmar till, men eftersom jag ändå redan köpt ny så byttes den ändå..
tänker inte byta fören om 400 timmar nästa gång:tummenupp

nu vet jag dock inte om det var kolven eller ventiljusteringen som gjorde att den blev extremt lättstartad(behöver bara nudda startknappen nu) allting såg tiptopp ut åxå i toppen å inga glapp i staken.
så sköter man bara om prylarna så verkar dom relativt skottsäkra dom häringa RFS rovorna:yoparty
 

Bifogat

  • 20091201483.jpg
    20091201483.jpg
    113.1 KB · Visningar: 613
  • 20091201484.jpg
    20091201484.jpg
    112.3 KB · Visningar: 288
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top