Underhåll ktm.

Har också precis bytt kamkedja och kolv på min exc 450.
De där med att man att man ska sätta i sträckarn innan man linar kamdrevet gjorde mig nervös :confused: Jag har linat prickarna, dratt på ventilkåpan och SEN satt i sträckaren. Finns de risk att de blivit fel? Har inte startat ännu men motorn är i ramen igen...
 
Idag så byttes kolv å kamkedja!
Kolven har gått 200h både lite motard,cross och enduro(bla 4st GGN ) och enligt alla förståsigpåare så var det hög tid för byte då jag endast hadde 2 klick kvar på kamkedjesträckaren åxå.:gnissla
Så här ser alltså en ktm kolv ut som gått 200 timmar(extremt välservade dock) dvs nästan som ny.:Bugar
den hadde lätt gått 200 timmar till, men eftersom jag ändå redan köpt ny så byttes den ändå..
tänker inte byta fören om 400 timmar nästa gång:tummenupp

nu vet jag dock inte om det var kolven eller ventiljusteringen som gjorde att den blev extremt lättstartad(behöver bara nudda startknappen nu) allting såg tiptopp ut åxå i toppen å inga glapp i staken.
så sköter man bara om prylarna så verkar dom relativt skottsäkra dom häringa RFS rovorna:yoparty

Den såg onekligen fin ut. Som du säger, sköter man RFS motorerna så håller dom. Min Wiseco komp (13:1) kolv klarade dryga 100h men då varvas det ju lite mer i motard och kompkolv ökar temperaturen.
 
Har också precis bytt kamkedja och kolv på min exc 450.
De där med att man att man ska sätta i sträckarn innan man linar kamdrevet gjorde mig nervös :confused: Jag har linat prickarna, dratt på ventilkåpan och SEN satt i sträckaren. Finns de risk att de blivit fel? Har inte startat ännu men motorn är i ramen igen...

Sträckarn borde inte göra något. Har du satt på kamkedja med kolv i TDC med låst vev (mha insex skruven i blocket) och kamdrev i linje så vet du att det är rätt. Vänta med att släppa veven tills du monterat kedjesträckare och topp.

Dra runt motorn med nyckel så du ser att ventiler etc går fritt. Sedan dra runt motor med elstart utan tändstift i och känn efter så att kompet känns ok. Starta sedan upp skiten, varva ur och se glad ut :D
 
Har också precis bytt kamkedja och kolv på min exc 450.
De där med att man att man ska sätta i sträckarn innan man linar kamdrevet gjorde mig nervös :confused: Jag har linat prickarna, dratt på ventilkåpan och SEN satt i sträckaren. Finns de risk att de blivit fel? Har inte startat ännu men motorn är i ramen igen...

Det viktiga är att slacket på kamkedjan är på sträckarsidan när kammen linjeras.Är slacket på motstående sida så kommer ju kammen att vrida sig när sträckaren monteras,men jag vet inte om det är så mycket slack i kedjan att går att få det en kugg fel.Det räcker att trycka med ett finger på kedjesläpan för att få slacket åt rätt håll.
 
Har också precis bytt kamkedja och kolv på min exc 450.
De där med att man att man ska sätta i sträckarn innan man linar kamdrevet gjorde mig nervös :confused: Jag har linat prickarna, dratt på ventilkåpan och SEN satt i sträckaren. Finns de risk att de blivit fel? Har inte startat ännu men motorn är i ramen igen...

Varför tog du ur motorn ur ramen?
 
Ok men då är de nog ok. Den går att dra runt utan problem iaf.
Anledningen att jag tog ur motorn var att jag ville ha den med till jobbet och få lite mektips av mina mekkunniga (nåja hyffsat iaf) kolegor och tillgång till verktyg och värme. Kunde inte ha hela hojjen stående där för då surar ägarna vilket jag fått erfara vid ett tidigare tillfälle.
 
Jag tog mig tid att putsa av min gamla kolv som gått 200 timmar.
man kanske skall lämna tillbaka den som ny:tungan
 

Bifogat

  • 20091212496.jpg
    20091212496.jpg
    67.1 KB · Visningar: 174
  • 20091212495.jpg
    20091212495.jpg
    52.9 KB · Visningar: 177
  • 20091212494.jpg
    20091212494.jpg
    78.1 KB · Visningar: 202
Sitter och surfar runt lite, och blev lite fundersam på vad man ska ha för kolv!
Hur ändrar en hög komp kolv motorns karaktär?
Vill ju ha kvar vridet i maskinen!
Wössner högkomp kolvar var de ganska bra pris på!

Tipps på några bra sidor att shoppa på i eu?
 
Hejhopp igen!
Hittar inget nummer på vevlagret! Hittar bara med stake och hela kittet!
Vad heter lagret på vanligt SKF språk eller har KTM något artikelnr för detta?
 
Det där är ramlagrena..

vevlagret ingår i satsen 59030015044
men läste precis att man behöver byta hela skiten om man ska byta lager, så kollar med experten om han tycker lagret ska bytas!

Tack ändå! :)

Det var dom jag trodde du menade. =) Är ju som sagt trött.
 
Det där är ramlagrena..

vevlagret ingår i satsen 59030015044
men läste precis att man behöver byta hela skiten om man ska byta lager, så kollar med experten om han tycker lagret ska bytas!

Tack ändå! :)


Vevlagret är inte ett SKF men går att köpa löst från andra källor om man aboslut vill. Men då staken agerar yttre lagerbana bör även den bytas som du mycket riktigt läste...
 
Trådlyft!
Ska byta kolv i min 525a och har följande två frågor:
Ska man alltid köpa den större kolven till en använd cylinder? (den som är 94,95, en hundradel större än orginalet mao)
Är det nån inkörningsprocedur på nya kolvar? (kan inte hitta nåt i motormanualen, och kolven är inte inköpt än så jag vet inte om det följer med några instruktioner till den.)
 
Trådlyft!
Ska byta kolv i min 525a och har följande två frågor:
Ska man alltid köpa den större kolven till en använd cylinder? (den som är 94,95, en hundradel större än orginalet mao)
Är det nån inkörningsprocedur på nya kolvar? (kan inte hitta nåt i motormanualen, och kolven är inte inköpt än så jag vet inte om det följer med några instruktioner till den.)

Nej man skall inte automatiskt stoppa i en större kolv. Skall man sätta i en större kolv än där satt i från början är det efter att man mätt cylinderdiametern.

Inkörningen består i att ge fan i att överhetta cykeln första gången den går. Ta ut den på crossbanan eller grusvägar så att kolvringarna får gå till sig under trevligare förhållanden än kokande motor i ett kärr.
 
Ok, tackar för det svaret, misstänte det, undrade bara eftersom 24MX gör den rekomendationen:
http://www.24mx.se/motocross/p|832/kolv-wossner-ktm-525exc-2003/944/motordelar/k12/

En annan fråga, hur kollar man enklast om ventilstyrningarna är ok, jag tycker dom verkar lite stora, ventilerna går o vicka på lite om man drar ut dom några cm, har tyvärr inte tillgång till några "pin gauges" som refereras i manualen...
toppen var iaf tät, testade med t-sprit, och säten/ventiler ser ok ut i mina ögon iaf, ventiljusteringen sen från 20h sen hade inte ändrat sig nåt iaf. (om det nu säger nåt)
 
Sitter och surfar runt lite, och blev lite fundersam på vad man ska ha för kolv!
Hur ändrar en hög komp kolv motorns karaktär?
Vill ju ha kvar vridet i maskinen!
Wössner högkomp kolvar var de ganska bra pris på!

Tipps på några bra sidor att shoppa på i eu?


Jag brukar handla av atvunlimited på eBay. Riktigt snabb leveranstid, vettiga priser och har inte behövt betala moms ännu.

Ang kompkolv och register så får man mer mellanregister. Jag tyckte det blev lite mycket traktor, om man inte stoppar i trimkam också för då får man ett bra register och +5 hk :-)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top