WebCam - videoövervakning hemma? Vilka program finns för ändamålet?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har en gammal webcam...
Jag har ett larm med rörelsedetektor...
Jag överväger att köpa en robotdammsugare som städar när vi jobbar...

Robotdammsugare + Larm med rörelsedetektor = dåligt
Alltså måste jag skippa larmet de dagar jag städar....

....därför slog det mig, när jag hittade en gammal webcam, att det borde finnas något lämpligt program som förvandlar min dator till en övervakningsmackapär. (Jag kan ju rikta bort kameran från just golvet...)

Lite googlande har lärt mig att det finns en uppsjö olika varianter så jag behöver hjälp att gallra.

- Programmet skall ta bilder med kameran när det händer något (rörelse)
- Bilderna skall helst kunna mailas automagiskt
- programmet skall helst vara gratis eller finnas tillgängligt på alternativa nedladdningssajter.. :rolleyes:

Du bör ha mer erfarenhet av programmet än att du nyss hittade det på google för även jag kan googla, jag vill ha hjälp att gallra.

Vet att logitechs webkameror har rörelsedeketor, men ingen aning om det mailar bilder

Jag vill alltså använda min befintliga, gamla webcam... som förvisso är en logitech men har inte hört något om rörelsedetektor.

Vill att den skall stå å filma rummet och om något plötsligt dyker upp skall den dra iväg ett mail med bilder.

Jag antar att det är till Win, jag hade något program som gjorde allt du begär (förutsatt att man hade en POP/IMAP mailadress) i Win.

I Linux finns det definitivt, då jag hade tänkt sätta upp en liknande lösning på min burk som jag hade QNX på (ett linuxliknande operativ) och en snubbe försökte hjälpa mig att få igång det under QNX, vad det programmet hette vet jag inte, då han som meckade med det döpte om versionen som han jobbade med.

Det fungerade så att den tog bilder men täta mellanrum och jämförde mot tidigare bilder, om något i bilden ändrades så löste larmet ut och ett mail skickades.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg